Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verscherpen

een foto moet scherp zijn natuurlijk...en er zijn daar allerlei trukjes voor.
    In photoshop heb je wel sharpness filter, die je wat kunt terug faden en wat een goed resultaat kan geven. Dan nog unsharp mask, vind die niet zo goed perosonlijk maar zet hem op lage waarden.

Nu mijn vraag is, welke verscherp filter gebruiken jullie?
    eventueel een goede plugin zoals NIK?
    Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Re: Verscherpen

Gebruik er 2. Focalblade en 10D Action sharpener, afhankelijk welke beter resultaten geeft
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Unsharp Mask van Nikon Capture. Is stukken beter dan die van PS
      Verder nog WP Pro van Fred Miranda voor verscherpen van afbeeldingen die verkleind werden
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Unsharp Mask van Nikon Capture. Is naar mijn gevoel stukken beter dan die van PS
        Verder nog WP Pro van Fred Miranda voor verscherpen van afbeeldingen die verkleind werden
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hoi

Ik gebruik Ulead PhotoImpact.
          Ik heb geprobeerd om naar ps over te stappen maar dat duurde dan veel langer dan dat ik het met photoimpact doe.
          En de resultaten mogen er ook zijn.
          Ieder zijn apparatuur en ieder zijn programma. Puur gewoonte denk ik.

Groetjes Chris
          Groetjes Chris
          EOS 1D mk III + EF 24-105mm F4 L IS USM, Canon EF 100-400 is usm, Canon EF 500 F4 CanonTC 1.4
          Mijn website

Comment

ik gebruik meestal photopainter van Corel voor mijn foto's te verscherpen.
            de filter sharpen in ps cs2 gebruik ik ook soms.
            website: www.stijnboelens.com

Comment

Niemand die Photokit Sharpener gebruikt?
              Fuji Digitaal fototoestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cvcaelen
                Niemand die Photokit Sharpener gebruikt?
                Ja ik, tot zeer grote tevredenheid!
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Verscherp de laatste tijd vaak in PS door het laden van een script. Werkt voortreffelijk...
                  Meer hierover kun je hier vinden.
                  Edwin
                  Mijn Foto's

Comment

Hoe dit script te installeren aub ?

Comment

Supermakkelijke en uitstekend werkende script smartpics, bedankt om de link te posten !!!!
                      Weet iemand of deze methode beter is dan de ook uitstekend werkende smart sharpening-methode die eerder in deze thread werd voorgesteld door peterke: http://forum.belgiumdigital.com/show...art+sharpening ?
                      't Is alleszins iets minder tijdrovend
                      groet, m

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                      Verscherp de laatste tijd vaak in PS door het laden van een script. Werkt voortreffelijk...
                      Meer hierover kun je hier vinden.
                      Edwin
                      Last edited by El Marco; 24 mei 2005, 19:38.
                      D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Marco
                        Supermakkelijke en uitstekend werkende script smartpics, bedankt om de link te posten !!!!
                        Maar wat willen die instellingen zeggen ????
                        Blijven die dezelfde wanneer je een opname wilt bewerken van
                        vb: 2600x1900px of 600x800 px
                        Thx .
                        Digitale groeten
                        K.J.W.

Comment

Ik ken het script nog niet zo goed, maar vermoed van wel.... instellingen werken voor de volledige laag...
                          D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Maar wat willen die instellingen zeggen ????
                            Bij een foto met volledige resolutie kies ik meestal stand 6. Bij kleinere foto's stand 5. Veel hangt natuurlijk af hoe je de in-camera sharpening had staan.
                            Als het script gedaan is, haal ik in het history-panel de laatste actie (flatten image) weg. In de lagen die dan verschijnen kun je nog het een en ander wijzigen. bv met de opacity schaal....

Groetjes Edwin
                            Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                              Bij een foto met volledige resolutie kies ik meestal stand 6. Bij kleinere foto's stand 5. Veel hangt natuurlijk af hoe je de in-camera sharpening had staan.
                              ....
                              Hoezo "in-camera sharpening"? Ik dacht dat het bij DSLR niet aangewezen was om enige verscherping in de camera zelf (direct bij de opname dus) uit te voeren. Vergis ik mij?
                              In mijn D70 staat het menu "Beeld optimaliseren" steeds op "Normaal", dus zonder enige verscherping of whatsoever... Ergens dacht ik gelezen te hebben dat men best ongecorrigeerd in NEF schiet en alle bewerkingen nadien in PS (of andere) uitvoert?

Graag hoor ik praktijkervaringen van shoots waarbij "verscherping" reeds in de camera heeft plaatsgevonden.
                              Waar gebeurt dit dan best? In "verscherpen" of via het submenu "eigen instellingen" waar je de mate van verscherping kan aangeven?
                              Is dit ook zinvol bij het schieten van NEF beelden of enkel voor JPEG fine?

Thx bij voorbaat!

Comment

Working...
                              X