Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pixelverlies bij bewerken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pixelverlies bij bewerken

Graag uitleg hoe dit kan en hoe te voorkomen.

Als ik met Paint Shop Pro een foto van het digitale formaat aanpas aan een
    2 bij 3 formaat dan verlies ik veel pixels. Het origineel is bijv. ca. 2,3 Mb en de aangepaste (2 bij 3) zo'n 800 Kb.
    Hoe kan dit en is dit erg. Ik denk van wel, wat des te minder pixels des te minder kwaliteit bij uitvergroten.

bedankt voor je reactie.

Re: pixelverlies bij bewerken

Pixels worden niet uitgedrukt in megabytes. Wel gewoon in getallen. Een foto van 1000*1000 blijft normaal gezien na bewerking nog steeds 1000*1000. De grootte van het bestand wordt ook bepaald door de compressie factor. Hoe groter die factor, hoe groter de compressie en hoe slechter de kwaliteit. Bij photoshop bijvoorbeeld heb je een instelling van 1 to 10....
    Wil je werken zonder te compressen, dan moet je dit doen in PSD (in het geval van photoshop) of TIFF. Dit is echter niet courant. Meestal wordt het eindresultaat in een JPG bestand gemaakt met een compressie naar keuze...

Groeten,

Nat.
    natwork.be

Comment

Ik neem aan dat je met "het digitale formaat" een 3/4 verhouding bedoelt. Als je dat beeld naar een 2/3 verhouding "converteert", verlies je inderdaad pixels, dat kan niet anders...

Pixelgroottes van foto's worden uitgedrukt in... pixels. En niet in (mega)bytes. Voorts speelt misschien ook de JPEG-compressie-factor mee. Bij een hoge compressie kan je bij veel pixels toch weinig kilobytes overhouden...
      "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
        Wil je werken zonder te compressen, dan moet je dit doen in PSD (in het geval van photoshop) of TIFF.
        De spijker op z'n kop, maar aangezien de TS met PaintShop Pro werkt... PSP's eigen formaat (.PSP voor versies 7 en ouder, .PSPImage voor PSP versies 8 en 9).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
          De spijker op z'n kop, maar aangezien de TS met PaintShop Pro werkt... PSP's eigen formaat (.PSP voor versies 7 en ouder, .PSPImage voor PSP versies 8 en 9).
          Dat klopt helemaal, je bestanden worden er zelfs wat groter van, maar de kwaliteit blijft wel behouden.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

Comment

Working...
          X