Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop Vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Crop Vraag

Dit kan ik toch hier stellen die vraag niet?

Ik heb op dit forum geregeld gelezen zo van:
    "Met meer megapixels kan je meer croppen, want je hebt meer informatie"

Wat bedoelen jullie hiermee, de resolutie veranderen van de foto door middel van uitsnijding van het hoofdonderwerp, of de resolutie behouden, dmv nieuwe pixels laten berekenen...

Ik bedoel dus: je hebt een foto van bijv 1600*1200.
    Onderwerp staat in het midden, en er mag van de omgeving weg.
    Ofwel de crop instellen in photoshop bovenaan met 1600*1200, dan met dit kader het onderwerp "kadreren" en zo uitsnijden zodanig dat je, nieuwe pixels laat berekenen zodat je resolutie 1600*1200 blijft?
    Of bedoelen jullie dat je iets uitsnijdt, en daardoor bv. een resolutie van 1024*768 (zelfde verhouding) over houdt (maar dan het onderwerp perfect gekadreert), en DAARDOOR bovenste "statement" bedoelt? (resoluties in deze tekst zijn maar voorbeelden)

Mvg
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Re: Crop Vraag

Eigenlijk bedoelen we meestal de tweede optie.

Ik doe het meestal zo: ik neem het rechthoekig selectiekader, selecteer wat ik wil croppen, en dan -> image -> crop.

Het aantal pixels dat je overhoud is uiteraard minder dan het origineel, maar PS heeft er geen bijgemaakt. Elke keer dat je pixels bijmaakt verlies je wat originele informatie. En als je dan verder bewerkt kom je misschien verder van het origineel dan je eigenlijk zou willen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Dirk
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Jazeker, het is duidelijk.
      Maar je moet dan toch nog rekening houden met de verhoudingen, niet?

Mvg
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Dat kan je ingeven hé.
        Als je het rechthoekig selectiekader geselecteerd hebt kan je bij stijl kiezen tussen: normaal, vaste verhoudingen en vaste grootte.
        Cypho
        Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

Comment

Naar aanleiding van deze topic ben ik me volgende vraag gaan stellen:

In Nikon Capture maak ik een crop met de instelling 'Keep the output size'
          Wanneer ik deze NEF inlaad in Photoshop, gaan er dan gegevens verloren of niet ? (in PSD bedoel ik, niet bij de originele NEF)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
            Jazeker, het is duidelijk.
            Maar je moet dan toch nog rekening houden met de verhoudingen, niet?

Mvg
            Waarom zou je moeten rekening houden met de verhouding ???

Als je voorgesneden paspartous gebruikt, dan wel.
            Maar ik zou niet weten wat er mis is met een foto die niet de juiste verhouding heeft.

Panorama's, hebben die de juiste verhouding ?
            Zelfs bij modelfoto's ben ik niet verlegen om ergens een stuk af te snijden
            Sommige foto's worden er alleen maar beter door !!!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
              Waarom zou je moeten rekening houden met de verhouding ???

Als je voorgesneden paspartous gebruikt, dan wel.
              Maar ik zou niet weten wat er mis is met een foto die niet de juiste verhouding heeft.

Panorama's, hebben die de juiste verhouding ?
              Zelfs bij modelfoto's ben ik niet verlegen om ergens een stuk af te snijden
              Sommige foto's worden er alleen maar beter door !!!
              Het is de bedoeling voor me om in verhouding te snijden voor het afdrukformaat, bv 10x15

Comment

Volledig beeld selecteren met crop-tool
                Shift indrukken en selectie aanpassen: de verhoudingen blijven
                Eventueel opnieuw verplaatsen of roteren kan verder zonder Shift-toets
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

In beide gevallen die je aanhaalt maakt het niet uit he. Meer MP geven je hier meer mogelijkheden. En zoals reeds gezegd je kan het formaat ingeven dat je wil en zo croppen.

Maar croppen moet niet in bepaalde verhoudingen he. Een vierkante crop is vaak leuk. Maar je moet dat dan nog zo kunnen printen ook he.

Comment

Working...
                  X