Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van 72dpi naar 300dpi.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van 72dpi naar 300dpi.

Beste BD'ers,

als ik foto's neem met mijn dimage S404, zijn deze foto's 72 dpi, volgens Photopaint, hoe kan ik de resolutie verhogen om ze te laten ontwikkelen op afdoende wijze?
    En hoe kan ik in Photopaint de foto croppen op 3:2 verhouding met het maximum aantal pixels dat de ontwikkeldienst vooropstelt. Als ik dit doe met Ophoto, dan krijg ik niet exact het aantal pixels dat bvb 1200x1800 bedraagt en dat het fotolab vooropstelt.

Bedankt voor de contributie.

grz.

PS, ik deed al een search, maar raakte niet echt wijs, graag wat begrijpelijke taal aub.

Da's toch vreemd, want met mijn 3Mpixel haal ik een resolutie van 180 dpi (2048 X 1536) volgens Photoshop...

Neem jij je foto's in de hoogste resolutie of neem jij een lagere grootte ?

*This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
    ==+ Canon PowerShot S30 +==

An  a day keeps frustration away!
    http://www.demey-deleus.be

Comment

Mijn settings zijn:

Image size: Normal
      Quality: Fine

grz

Comment

en ik haal met mijn fuji s602 een resolutie van 10.000dpi (2048x1536)..

denk eens na mannen...

ToM.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Een digitale afbeelding heeft geen resolutie. Hij heeft enkel bepaalde afmetingen (in pixels), bv. 2048x1536 (verhouding 4x3) of 1200x1800 (verhouding 2x3). Resolutie komt pas op de proppen als je de afbeelding wilt weergeven. Bij weergave op het scherm is 72 dpi gebruikelijk : d.w.z. dat elke inch (= 2,54 cm) op het scherm 72 pixels toont. De foto van 2048x1536 wordt dus 28,44 inch (= 72,25 cm) breed en 21,33 inch (= 54,19 cm) hoog weergegeven. (OPM. dit is zonder rekening te houden met de automatische resize functies van picture viewers ... ingestelde schermresolutie - maar vergeet even deze opmerking ). Wil je de 2048x1536 foto weergeven op papier, dan moet je een andere resolutie als 72 dpi kiezen, bv. 300 dpi. In dat geval wordt de afbeelding afgeprint in de maten 6,826 inch (= 17,34 cm) x 5,12 inch (= 13 cm). Hopelijk verheldert mijn uitleg deze duistere zaken een beetje .
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Merci Jazzer,

Heel duidelijk, even recapituleren:

Mijn foto die de camera verlaat heeft dus enkel de afmetingen bvb 1600 op 1200, van dpi is geen sprake. Als hem bekijk op de pc zegt PP 72dpi, als ik hem print echter kies ik bvb fotorealistische afdruk 1200x 1200 en dan is deze in hoge kwaliteit afgedrukt? Als ik ze laat ontwikkelen, gebeurt dan ook hetzelfde?

Bedankt voor de klare taal!

Comment

Wel wat het laten afdrukken door een of andere centrale betreft kunnen we Jazzer zijn redenering verder trekken. Stel je laat je foto afdrukken op formaat 10X15 zal je je foto van 1600X1200 iets moeten croppen om op 2:3 formaat te geraken... dus je foto zal dan 1600X1066 pixels bedragen en je afdruk heeft het formaat 10X15 (of 3.9 inch X 5.9 inch). Na de deling kom je dan op 271 Dots per inch...wat zeer zeker mooie resultaten zal geven.....

Mvg,
              TomB

Edited by - tom bombadil on 14 August 2002 11:53:50
              Canon 6D

Comment

Als ik ze laat ontwikkelen, gebeurt dan ook hetzelfde?
                Ja, de afdrukcentrales kijken enkel naar de pixel-afmetingen van je bestand.
                Als je thuis op je eigen printer afdrukken maakt, kan je best alle instellingen (afmetingen en resolutie) in orde brengen.

ToM.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

... zegt PP 72dpi, als ik hem print echter kies ik bvb fotorealistische afdruk 1200x 1200 en ...
                  Ik veronderstel dat "PP" Photo Paint is. Zelf werk ik niet met die viewer/beeldbewerker, maar in principe maakt het weinig uit. Al die programma's hebben ingebouwde functies om het (om)rekenwerk te verrichten voor de gebruiker. Als je over "1200x1200" spreekt weet ik niet of je "resolutie" bedoelt of "beeldformaat in pixels". De resoluties in dpi vermelden gewoonlijk slechts één getal omdat de vertikale resolutie bij deze vorm van beeldbewerking gewoonlijk gelijk is aan de horizontale. "1200" volstaat dus om aan te duiden dat elke vierkante inch van de weergave 1200x1200 pixels of beeldpunten moet bevatten. In scanners wordt soms gewerkt met zo'n hoge resolutie maar bij printers kom je het zelden tegen. Die laatste kunnen vaak niet verder dan 300 of 600 dpi. Trouwens, als op een (papieren) foto op elke vierkante inch 300x300 (= 90.000) beeldpuntjes staan, zal het niemand opvallen dat het allemaal maar inktvlekjes zijn. Een foto in 271 dpi zal ook mooie resultaten geven, zoals Tom Bombadil heeft opgemerkt. Als je niet te dicht op je beeldscherm geplakt zit zie je zelfs niet dat elke vierkante inch daar (in theorie) bestaat uit een blokjespatroon van 72x72 vierkantige beeldpuntjes. Op papier zou dat ruitjespatroon wel opvallen - daarom is de minimale resolutie voor prints ongeveer 180 dpi.
                  Al die resolutieperikelen hebben dus weinig te maken met het beeldformaat dat jouw digicam produceert. Als dat dus 1600x1200 pixels groot is, kan je gemakkelijk berekenen hoe groot het wordt weergegeven bij elke willekeurige resolutie. Effe oefenen met potlood en papier (en rekenmachientje) en als je cm-minded bent rekening houden met "1 inch = 2,54 cm" .
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                  X