Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeefdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeefdruk

    Een vriend van mij bezit een zeefdruk machine.
    Hij heeft me de werking proberen uit te leggen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Zal het binnenkort wel een keer zien, en dan wordt het me vast wel duidelijk.

    In ieder geval.....
    Wat hij zou willen is een foto met behulp van photoshop opsplitsen in verschillende kanalen. Iedere pixel is wel of niet (dus geen grijstinten!!!!)


    Wat ik tot nu toe heb weten te realiseren:


    Wat ik gedaan heb:
    Image, mode, cmyk color.
    Image, adjustment, brightnes / contrast, contrast op 100.

    Op zich al een goed begin, maar nu wil ik bijvoorbeeld minder rood.
    Hoe realiseer ik dit zonder met grijstinten te gaan werken?????
    Of is dit geheel zowiezo een geheel verkeerde aanpak????

    Alle hulp is welkom!!!!!!!
    Album: http://www.webmeester.com/

  • #2
    Re: Zeefdruk

    Als ik het een beetje begrijp denk ik dat je verkeerd bezig bent.

    Uw vriend wil waarschijnlijk 4 aparte foto's.
    Eén voor elk CMYK kanaal.

    Bovendien mogen het geen grijstinten zijn, maar zoals U zegt moet iedere pixel wel of niet zijn -> dit betekend dus: BITMAP

    Ik zou het volgende doen:

    1/ open Uw foto en via image -> mode -> CYMB color

    2/ klik op -> Channels
    Dan krijgt ge 5 channels
    1/ Composiet (alle 4 de CYMK kanalen samen)
    2/ Cyaan
    3/ Magenta
    4/ Yellow
    5/ Black

    3/ en dan de truuk waarin PS voorziet: in de rechterbovenhoek van Channels
    staat een driehoekje waarmee je een submenu kunt openen.

    Eén van de opties is Split Channels

    klik -> Split Channels en PS zal 4 aparte schermen openen met
    respectievelijk de C, M,Y,K
    (in de titelbalk vind ge die letters terug)

    Dit krijgt ge dan:



    4/ Nu hebt ge Uw 4 kanalen in grijswaarden: het moest in BITMAP

    Dus nu zou ik foto per foto omzetten via Image -> mode -> Bitmap.

    Let wel: PS zal U een scherm aanbieden: normaal moet de ge de resolutie
    instellen op dezelfde waarde van het uitvoerapparaat (normaal
    de printer, in dit geval een zeefdrukmachien -> dus misschien eens
    informeren naar de resolutie van dat ding)
    Bij uitvoer staat standaard Diffusie Dithering ingesteld, vermoedelijk
    is dit de beste oplossing, maar 't zou kunnen dat Uw vriend bvb
    patroon dithering prefereert (speel er maar eens mee).

    Ge krijgt dan 4 BITMAP afbeeldingen voor elk CMYK kanaal, en ik denk dat ge die nodig hebt voor de zeefdruk machine.

    Hier kan ik geen voorbeeld van tonen, omdat BITMAP niet in JPEG kan gecomprimeerd worden, en ik het dus niet kan doorsturen.


    Dit is louter een theoretische benadering: heb nog nooit iets voor een zeefdrukmachine moeten maken.


    Succes,

    Dirk
    Last edited by Medidoc; 16 november 2004, 19:45.
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

    Comment


    • #3
      Re: Zeefdruk

      Dat is inderdaad wat je nodig hebt om een foto in zeefdruk te drukken.
      Heb lang genoeg in een zeefdrukkerij gewerkt en als je een foto moet drukken heb je vier films nodig. cyaan, magenta, yellow en het steunkleur zwart.
      Daarna zal die foto dan nog gerasterd moeten worden, want als je al die effen vlakjes boven elkaar drukt zal dit niet zo'n geweldig effect geven.
      Groetjes DD
      Fronstages

      Comment


      • #4
        Re: Zeefdruk

        Die rastering, dat moet voor elke kleur verschillend zijn ???
        anders zet ge Uw pixels toch boven elkaar.
        Of begrijp ik het verkeerd.

        Dirk
        Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

        Comment


        • #5
          Re: Zeefdruk

          Het is een beetje volgens het principe van een foto in de krant. Hoe dat precies in zijn werk gaat ben ik niet op de hoogte. Dat is meer het werk van een reprograaf of zoiets
          Groetjes DD
          Fronstages

          Comment


          • #6
            Re: Zeefdruk

            Medioc & DD: geweldig bedankt! Dit moet ongeveer zijn wat ik zocht...

            Ik vraag me alleen af of ik op het moment dat ik de 4 kanalen gesplitst heb, en omgezet heb in bmp, deze ook weer gemakkelijk over elkaar zou kunnen leggen....

            Nu kan ik namelijk het resultaat niet zien....

            Verder had die vriend van mij het idd. ook over rasters... Maar hier begrijp ik helemaal niets van. Kan iemand mij op weg helpen????
            Album: http://www.webmeester.com/

            Comment


            • #7
              Re: Zeefdruk

              Volgens mij moogt ge ze niet op elkaar leggen.
              Uw vriend heeft 4 afzonderlijke foto's nodig, één voor elk kanaal.

              Infeite als ge Uw grijstint in BITMAP omzet, hebt ge al een soort rastering
              (standaard op diffuse dittering ingesteld), doch ik kan mij voorstellen dat ge een patroon rastering nodig hebt, die voor elk kleur anders moet zijn, zodanig dat de kleurenpixels mooi naast elkaar komen te liggen in de uiteindelijke zeefdruk.
              Maar dat is voor de deskundigen ter zake.

              Dirk
              Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

              Comment


              • #8
                Re: Zeefdruk

                Als je met je kleurenfoto naar de reprograaf gaat, maakt hij daar de afzonderlijke film's voor. Let wel op, dat is dan geen foto meer op papier maar een gerasterde foto per kleur op een transparant vel (film).
                Groetjes DD
                Fronstages

                Comment


                • #9
                  Re: Zeefdruk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Streetedge
                  Medioc & DD: geweldig bedankt! Dit moet ongeveer zijn wat ik zocht...

                  Ik vraag me alleen af of ik op het moment dat ik de 4 kanalen gesplitst heb, en omgezet heb in bmp, deze ook weer gemakkelijk over elkaar zou kunnen leggen....

                  Nu kan ik namelijk het resultaat niet zien....

                  Verder had die vriend van mij het idd. ook over rasters... Maar hier begrijp ik helemaal niets van. Kan iemand mij op weg helpen????
                  Als ik u was, ging ik gewoon door hoe ge bezig waart, tot ge uw foto/beeld klaar hebt, en dan pas die splitsing uitvoeren.

                  Ivm die rasterhoeken, navragen bij uw vriend-zeefdrukker..
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeefdruk

                    Ik heb inmiddels al aardige resultaten behaald...
                    Ik werk nu enkel nog met de Diffusie Dithering optie bij het omzetten naar bitmap.
                    Ik heb er toch voor gekozen om de 4 verschillende channels, in een nieuwe CMYK afbeelding toch weer over elkaar heen te leggen (om zo het resultaat te bekijken, uiteindelijk zullen enkel de 4 kanalen gebruikt worden)

                    Het nieuwe resultaat is:



                    In het orginele formaat heeft ieder kanaal alleen maar zwart of wit, dus geen grijstinten. Na het verklijnen voor deze post kwamen er overigens wel grijstinten naar voren. Bovendien heb ik hem terug moeten zetten naar rgb kleuren omdat ie anders ook niet getoond werd.

                    De raster kan ik denk ik maken met de optie halftone. Ik kan hier een frequensy, een angel en een shape opgeven. Ik weet niet of hier standaarden voor zijn, maar daar gaan we gewoon een beetje mee spelen.
                    Album: http://www.webmeester.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeefdruk

                      Rastering moet in ieder geval voor elke kleur verschillend zijn, anders krijg je geen goed afgedrukt beeld, gradenverschil van 15 graden,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeefdruk

                        Dank U, waar stelt ge dat in??

                        Dirk
                        Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

                        Comment

                        Working...
                        X