Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschillen in panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverschillen in panorama

    Hallo,

    ik heb verschillende foto's naast mekaar gezet in Photoshop, zodat ik 1 grote panoramafoto heb. Nu zijn sommige foto's een beetje lichter dan de andere. Door manueel wat met de helderheid van de layers te prutsen kan dat weliswaar deels worden opgelost, maar dat vind ik niet ideaal. Is er een manier om in Photoshop CS die kleurverschillen op een betere wijze te elimineren?

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

  • #2
    Re: Kleurverschillen in panorama

    tussen 2 foto's kan je "match colors" gebruiken ... (image->adjustments->match colors)
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverschillen in panorama

      Ik heb die functie eens uitgeprobeerd, maar eigenlijk is het resultaat niet zo goed. De aangepaste foto krijgt eerder een groenzweem in plaats van een blauwere lucht te krijgen.
      Zou het mogelijk zijn om in Photoshop op 1 punt van de foto een kleur te bepalen, en dat aan de hand daarvan de andere kleuren op die foto mee worden aangepast?
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverschillen in panorama

        Ik heb er geen ervaring in maar misschien is het eerst een kwestie om de kleurtonen overeen te laten stemmen en als dat gedaan is, kun je de globale kleur naar je zin zetten.
        Juist een gedacht.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverschillen in panorama

          Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen
          Ik heb die functie eens uitgeprobeerd, maar eigenlijk is het resultaat niet zo goed. De aangepaste foto krijgt eerder een groenzweem in plaats van een blauwere lucht te krijgen.
          Zou het mogelijk zijn om in Photoshop op 1 punt van de foto een kleur te bepalen, en dat aan de hand daarvan de andere kleuren op die foto mee worden aangepast?
          En als je enkel de lucht selecteert op beide foto's en die op elkaar afstemt ?
          Cypho
          Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverschillen in panorama

            Oorspronkelijk geplaatst door cypho
            En als je enkel de lucht selecteert op beide foto's en die op elkaar afstemt ?
            De foto is eigenlijk in zijn geheel lichter dan de andere, maar vooral in de lucht is dat zichtbaar. Toen ik de foto's maakte, heb ik er niet bij stilgestaan dat de belichting voor de foto's onderling zou verschillen (ze werden op dezelfde plaats en hetzelfde moment gemaakt, maar de sluiterstijd was anders).
            http://www.jvermeulen.be

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverschillen in panorama

              Ik vrees dat je voor de beste resultaten aan 'handwerk' gekluisterd zit. Die automatische functies in PS zijn OK, zolang het niet te gecompliceerd wordt.

              Ik raad je aan om één foto als basis te gebruiken, en een kleursample van de lucht (en andere gebieden indien nodig) te nemen. Daarna ga je alle andere foto's bewerken, eerst qua helderheid en dan pas de kleuren bijregelen.
              Een goed gereedschap hiervoor is de Curves-tool, waar je zowel de helderheid en contrast kunt aanpassen (in RGB) als de kleuren, in de afzonderlijke kleurkanalen. Deze tool vereist echter wel enige ervaring. Een andere (makkelijkere) optie is om eerst alle foto's aan te passen qua helderheid en contrast met de 'Levels'-tool, en daarna de 'Colorbalance'-tool te gebruiken om de kleuren bij te regelen. In principe zou je al ver moeten geraken met enkel de helderheid en contrast aan te passen. Als je bij alle foto's dezelfde witbalans gebruikt hebt tenminste. De wijzigingen achteraf van de kleuren zou minimaal moeten zijn.
              Je gaat bij het 'aaneennaaien' van de foto's nog wel de naden zien, maar die kun je bijvoorbeeld wegwerken met de 'Clone' tool, eens je de lagen hebt samengevoegd.

              Wat ook wel eens wil werken (vooral indien je een wolkenloze lucht hebt), is nadat je alle lagen hebt samengevoegd, heel de lucht selecteren en daar een gaussian blur op toepassen, en een 'mediaan' ruisbewerking. Dat maakt je lucht helemaal gladjes. Dit heb ik zelf al eens toegepast op één van mijn eerste pano's waarbij ik ook met grote verschillen zat qua belichting. Als je wil zal ik hem wel eens posten.

              Algemeen: Photoshop kenmerkt zich door het aanbieden van verschillende tools voor min of meer de zelfde taken. Kies de tool die je het meeste ligt, en je komt al heel ver.

              Misschien wist je dit allemaal al, en heb ik hier een hoop open deuren ingetrapt , maar allez, 't is volgens mij de enige, betere manier om de job te klaren.

              Hopelijk heb je er iets aan gehad.

              Marco
              Last edited by markali; 14 november 2004, 11:03.
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverschillen in panorama

                Bedankt voor je volledige en duidelijke uitleg, Marco. Je tips lijken me erg waardevol .
                Maar toch ... heb ik vandaag voor de oplossing gekozen die me het nog het makkelijkste leek: de foto's opnieuw gaan maken. Daarbij heb ik erop gelet dat de belichting van de verschillende foto's exact dezelfde was.
                Bovendien heb ik twee reeksen gemaakt: één waarbij de lucht correct gemeten werd, en één waarbij het onderwerp correct gemeten werd. Op die manier hoop ik ook dat ik achteraf geen verrassingen krijg door over- of onderbelichting van bepaalde delen.
                Nu is het voor mij nog even afwachten tot het filmpje ontwikkeld is, en dan zal ik de delen nog eens proberen samen te voegen. Normaal gezien zou dat een stuk minder problemen moeten opleveren.

                Mvg,
                Jeroen
                http://www.jvermeulen.be

                Comment

                Working...
                X