Heeft iemand ervaring met Gigapixel AI ? Wanneer pas je dat best toe ? Als je het toepast voor enige andere bewerking of aanpassing, dan denk ik dat de andere bewerkingen meer tijd in beslag gaan nemen. Doe je het op het einde (voor of na de verscherping ?), dan kan het zijn dat je ook ingeslopen fouten mee gaat uitvergroten.... Of zie ik het allemaal verkeerd ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Topaz Gigapixel AI
Collapse
X
-
-
Re: Topaz Gigapixel AI
Zelf heb ik het al gebruikt in het verleden.
Toen niet zo indrukwekkend als nu volgens wat ik zie bij collega fotografen.
De software zou bijzonder veel verbeterd zijn.
Mogelijks ga ik het ook een nieuwe kans geven in nieuwe productie.
Tis te zeggen... Daar waar het nuttig kan zijn.
Ik ga het niet systematisch toepassen op al mijn productie want ik zie die noodzaak niet in.
En idd. De vraag is waar je het dan het beste in je workflow kan inlassen.
Onze gekende vriend Piet van den Eynde is er de laatste tijd erg veel mee bezig.
Als het eens past zal ik met hem eens overleggen bij een pot fris hoe we dat het beste aanpakken.
Comment
-
Ik wil het gebruiken om een foto te bewerken van een groep van meer dan 100 personen. Uit mijn Nikon D850 komen in principe genoeg pixels om dat aan te kunnen, maar om de gezichten écht scherp te hebben, moet ik toch 'mijn tenen uitkuisen' hoor. Daarom dacht ik om het bestand eerst op te krikken en dan pas te bewerken.
Comment
-
Opschalen in dpi is vooral handig bij zeer grote prints.
Mogelijks ben je beter af met de Sharpen versie.
Nieuw is dat het nu ook bestaat in een nieuw programma met alles in 1. Maar dan meer eenvoudig. Het noemt Photo Ai.
In die versie kan je ook automatisch correctie doen van het gelaat van personen.
Piet bespreekt het programma hier https://www.youtube.com/watch?v=4RhwBVxfpX0
Comment
-
-
Ik heb ooit de vier modules aangeschaft van TOPAZ (Sharpen, Denoise, Giga en JPEG to RAW), maar gebruik voornamelijk DENOISE en in veel mindere mate Sharpen en Giga. JPEG to RAW eigenlijk niet.
De drie die ik gebruik werken goed tot zeer goed (maar een slechte foto wordt echt niet goed ermee).
Zelf raden ze aan om eerst hun programma te gebruiken en dan pas na te bewerken.
Maar ik doe het altijd andersom want in LR krijg je bijvoorbeeld niet meer de waardes van de lichtemperatuur nadt je de foto door hun programme gehaald hebt. Daarenboven zie je ook pas de resultaten goed na een bewerking.
Met denoise nooit problemen, sharpen durft (uitzonderlijk) eens vast te lopen.
Giga gebruik ik als ik veel gecropt heb.Groeten,
Fabrice,
Vergeet niet te kijken als je fotografeert...
Comment
-
Ik ben al jaren een Topaz-gebruiker, vooral omdat ik geloofde in hun 'business model': gekocht = altijd (gratis) updates. Een paar jaar geleden zijn ze daarvan moeten afstappen, en vanaf dat moment werden hun vroegere programma's, en zo heb ik er een aantal, niet verder ontwikkeld. Topaz was bij de eersten die op AI (Artificial Intelligence) gesprongen is, en hun huidige programma's behoren m.i. nog steeds tot de beste. Alleen: vanaf Sharpen AI, Denoise AI... was het vorige business model niet meer van toepassing. Wat je kocht was nog steeds "van jou" (in tegenstelling tot wat Adobe doet), maar wilde je een jaar extra updates/upgrades, moest je daar wel opnieuw voor betalen, al was je het vorige nooit kwijt (nogmaals: in tegenstelling tot Adobe).
Om die reden alleen al ben ik totnogtoe Topaz blijven volgen. Ik beschik over Topaz Sharpen en Denoise, maar omdat ik nooit in 'vergroten' geïnteresseerd was (ik ben sowieso niet in afdrukken geïnteresseerd - zijn we hier bezig met digitale fotografie of niet?) heb ik nooit in Topaz Gigapixel geïnvesteerd.
Nu komen ze weer met wat nieuws: Topaz Photo AI, en voor diegenen die over de z.g. "bundle" beschikken: nl. Sharpen, Denoise en Gigapixel, is Topaz Photo AI slechts een 'kleine' opstap. Maar als je, zoals ik, enkel over Sharpen/Denoise beschik, is het financieel een te grote stap.
Ik ben benieuwd of zij hun huidige "AI programs" nog als aparte identiteiten gaan behandelen (en dus jaarlijks updaten/upgraden tegen een bepaalde prijs) of ook weer gaan 'verwaarlozen' omwille van hun nieuwe Topaz Photo AI.
Zelf kijk ik de kat uit de boom.
Topaz Denoise AI behoort tot het beste wat er bestaat op het gebied van 'denoising' ( = ontruising), met als grote concurrenten: DxO PRIME en betere DxO versies, ON1 Denoise...; Topaz Sharpen AI kan helpen om lichte problemen bij het scherpstellen (motion blur) te verbeteren, maar het is geen wondermiddel. En Gigapixel, wel... als je wil vergroten (waarom? omwille van afdrukken, neem ik aan, wat mij niet interesseert), daarmee heb ik -zoals reeds gezegd- geen ervaring.
Maar ik zal nooit meer een abonnement nemen. Vandaar dus nu al geen Adobe, Microsoft...BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
Comment