Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grafische kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grafische kaart

Ben aan het nadenken over een nieuwe pc. Nu heb ik in mijn oude pc (HP Pavillon 550-302NB) een Nvidea Geforce GT730 naar alle tevredenheid qua kleuren. Maar als ik een paar fotoprogramma's open dan merk ik toch wel dat mijn 5jr oude AMDprocessor traag is.

In de nieuwe pc ( i7 10700F - 32GB- 500GB SSD + 2TB QVO) stellen de makers mij dit voor: een Nvidea GT1030. Veel begrijp ik niet van de specificaties, maar het is blijkbaar toch wel een instapkaart. Ben ik dan beter af met een Nvidea PNY Quadro P400 of P620?
    Het is nogal wat chinees voor mij.

fijn weekend
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Re: grafische kaart

Voor wat ik ervan ken, de voorgestelde hebben een werkgeheugen van 2GB wat weinig vindt ik, minstens heb je toch 4 GB nodig. Is ook het minimum dat adobe aanbeveelt. 2Gb ga je waarschijnlijk bij bepaalde brusches ( penselen ) enz een hapering krijgen. En wat ik zie bij I7 10700 is een soket 1200 voor het moederbord, DDR4 dus moet je ook zien dat de GPU ook een DDR4 aansluiting heeft. Heb me niet zo verdiept nu om alles na te zoeken, het is maar mijn gedacht. Ga eens naar de site van Alternate,en gebruik daar de pcbuilder, weet je zo dat je configuratie klopt.
    Last edited by guido.g; 11 december 2021, 23:22.
    https://ggpics.be/

Comment

@ TS, wat je eens voor jezelf moet uitzoeken volgens het budget dat u zich voorstelt.
      Dus zou ik naar Alternate gaan en klik daar op "PC Builder".
      Kies voor een socket 1200 mobo met een chipset Bxxx of Zxxx waarbij de chipset Zxxx de duurste zullen zijn, maar daarom niet sneller, wel uitgebreider.
      Het geheugen zal afhangen van wat uw mobo aan kan, als je bijvoorbeeld DDR4 3600 (O.C.) ziet dan moet je dat geheugen niet kopen want je mobo kan dit geheugen wel aan maar je moet beginnen overklokken want (O.C.) wil zeggen Over Clocking.
      Overklokken heeft zijn grenzen en als je tegen de grens aan gaat overklokken gaat uw PC behoorlijk warm krijgen en zal de levensduur ingekort worden.
      Dus koop een geheugen zonder (O.C.) er achter.
      Een grafische kaart met 4GB geheugen is rees voldoende.
      Kies een kast die ruim is en modulair is. Dat wil zeggen dat de meeste kabels uit het mobo compartiment gehouden kunnen worden.
      Kies ook voor een modulaite voeding zodat u enkels de kabels kunt aansluiten die u in wezen nodig hebt.
      En tenslotte, kies voor kwaliteitsvolle ventilatoren (case fans) voor een goede airflow (luchtgeleiding) zodat uw PC koel blijft. Kies voor 4 pins pwm fans zodat u via uw moederbord, of een software programma, het toerental en de temperatuur fijn kunt afstellen.

Als u dus de " PC Builder" gebruikt en u heeft voor een onderdeel gekozen die in strijd is met een ander zult u een aanwijzing krijgen.
      Probeer maar eens, je gaat er plezier aan beleven maar het staat u natuurlijk ook vrij om hier om raad te vragen.
      Een PC moet evenwichtig gemaakt worden volgens de noden die u eraan stelt.
      Je koopt tenslotte ook geen Porsche 911 om op binnenwegen te gaan rijden hé.
      Succes.

PS: Een manie wellicht van mij, maar ik koop steeds het mobo en de graka vaan hetzelfde merk. ("mobo" = Moederbord en "graka" = grafische kaart).

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        @ TS, wat je eens voor jezelf moet uitzoeken volgens het budget dat u zich voorstelt.
        Dus zou ik naar Alternate gaan en klik daar op "PC Builder".
        Kies voor een socket 1200 mobo met een chipset Bxxx of Zxxx waarbij de chipset Zxxx de duurste zullen zijn, maar daarom niet sneller, wel uitgebreider.
        Het geheugen zal afhangen van wat uw mobo aan kan, als je bijvoorbeeld DDR4 3600 (O.C.) ziet dan moet je dat geheugen niet kopen want je mobo kan dit geheugen wel aan maar je moet beginnen overklokken want (O.C.) wil zeggen Over Clocking.
        Overklokken heeft zijn grenzen en als je tegen de grens aan gaat overklokken gaat uw PC behoorlijk warm krijgen en zal de levensduur ingekort worden.
        Dus koop een geheugen zonder (O.C.) er achter.
        Een grafische kaart met 4GB geheugen is rees voldoende.
        Kies een kast die ruim is en modulair is. Dat wil zeggen dat de meeste kabels uit het mobo compartiment gehouden kunnen worden.
        Kies ook voor een modulaite voeding zodat u enkels de kabels kunt aansluiten die u in wezen nodig hebt.
        En tenslotte, kies voor kwaliteitsvolle ventilatoren (case fans) voor een goede airflow (luchtgeleiding) zodat uw PC koel blijft. Kies voor 4 pins pwm fans zodat u via uw moederbord, of een software programma, het toerental en de temperatuur fijn kunt afstellen.

Als u dus de " PC Builder" gebruikt en u heeft voor een onderdeel gekozen die in strijd is met een ander zult u een aanwijzing krijgen.
        Probeer maar eens, je gaat er plezier aan beleven maar het staat u natuurlijk ook vrij om hier om raad te vragen.
        Een PC moet evenwichtig gemaakt worden volgens de noden die u eraan stelt.
        Je koopt tenslotte ook geen Porsche 911 om op binnenwegen te gaan rijden hé.
        Succes.

PS: Een manie wellicht van mij, maar ik koop steeds het mobo en de graka vaan hetzelfde merk. ("mobo" = Moederbord en "graka" = grafische kaart).
        Zeer goede samenvatting met nadruk op de essentiële zaken .
        Ook goede ervaringen met Alternate.
        Zelf een PC bouwen is een plezierig werkje, veel geld bespaar je niet tov een fabrieksmodel, maar je kan de accenten leggen waar je wil, evt stukken van de oude overnemen en ruimte houden voor koeling en uitbreiding.

Comment

Ik ben het eens met de voorstellen.
          Echter zou ik aanraden om de pc niet zelf te gaan bouwen.
          Je kan hem laten bouwen bij Alternate en vangt dan de garantie totaal op alles.
          Als je zelf gaat monteren kan je op een ellende uitkomen met dingen die niet optimaal lopen of niet super compatibel zijn.
          De tijd van die dingen nog zelf te willen doen zijn zowat voorbij.
          Je kan ook opteren voor een merksysteem. De systemen van MSI zijn bv erg mooi.

Comment

Merci voor de reacties. Sowieso laat ik de pc bouwen. Ik ben bij alternate gaan zien, maar die verschillende types van mobo zeggen mij niets. Ik weet wat ik wil maar hoe ik dat technisch moet gaan typeren weet ik niet.
            Sony RX10 Mark IV
            Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
              Merci voor de reacties. Sowieso laat ik de pc bouwen. Ik ben bij alternate gaan zien, maar die verschillende types van mobo zeggen mij niets. Ik weet wat ik wil maar hoe ik dat technisch moet gaan typeren weet ik niet.
              Als je een systeem wil laten bouwen op maat dan kan je best starten met hun "pc builder".
              Daar zoek je eerst de CPU die je interesse wekt. De prijsklasse van de verschillende types lopen nogal sterk uiteen ook. Dus een goede basis om in te schatten waar je met je budget zal uitkomen.
              Een CPU van 500 euro moet je niet op een cheapass MB plaatsen.
              Op basis daarvan ga je al minder moederborden kunnen selecteren.

Daarom dat ik ook eerder voorstander ben van een totaal klaar systeem.
              Alles is dan perfect op elkaar afgestemd. Ook qua design.

Comment

Kijk uit zoals gezegd naar een processor
                Dan maak een lijst van wat je wil, is nog niet gezegd of dat binnen je budget valt.
                1) Kast ( met of zonder voorziene ventilators)
                2) processor, plus koeling, sommige worden geleverd met.
                3) wifi ( draadloze verbindingen )
                4) bluetooth ( idem )
                5) ram geheugen 4- 5-16-32-64 GB ( uitbreidbaar, of niet 2 of 4 slots )
                6) harde schijven M2= sneller of SSD ( belangrijk voor de aansluiting op je MB ) sommige MB met M2 sluiten SATA aansluitingen bv voor je SSD
                7) video kaart , minstens 4GB of meeer kijk of die overeenkomt met de aansluiting DDR4 of andere, je MB heeft voor alle voorgaand hetzelfde.Bepaald door je proccessor. Bv socket 1200
                8) voeding, stabiele voeding en voldoende ( misschien uitbreiding )
                9) Moederbord waar al het vorige past.
                10) software
                Kijk en vergelijk en leer veel, bv specs op tweakers. Ik heb de mijn pc samengesteld na maanden opzoekwerk. Geen opmerkingen gehad. En de prijs, wel met wat ik nu heb, zit ik in een merk pc dik 1500€ meer en dan moet ik nog inleveren.
                En ja als je gevoelig voor desing moet je een dure kast kopen, dat ding moet werken onder tafel en niks anders.
                Last edited by guido.g; 13 december 2021, 19:39.
                https://ggpics.be/

Comment

Steeds tevreden van Alternate, maar na een aanbeveling op Tweakers.net nu na 10 jaar eens een nieuw toestel in bestelling op Dragon Computers (een Z690 mobo met i5 12600k en rx6600 8gb). Dragon is vooral op gamers gericht, maar je kan ook kiezen voor types als "extreem stille" of "videobewerking" of "kantoorpc's". Binnen één keuze kan je nog een paar opties aan- of afvinken, zoals bvb. 32Gb ram, speciale ram, extra SSD, extra HDD, andere CPU-koeler, of een minder flashy case. In totaal heb ik rond de 400 euro gespaard dan had ik m'n onderdelen zelf bij mekaar gesprokkeld via allerlei sites, en ik ben natuurlijk ook wel zeker dat alles bij mekaar past (iets wat ik anders wel even had moeten opzoeken - en dat had inderdaad wel maanden kunnen duren - of erop had moeten gokken en dan onderdelen terugsturen, wat niet zo fijn is). Ik laat het toestel leveren zonder W11, dat doe ik zelf wel.
                  Last edited by JuLi; 13 december 2021, 19:47.
                  There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Er wordt hier zo het een en ander lelijk door elkaar gehaald.
                    Je hebt twee soorten CPU, die van Intel en die van AMD, aan u de keuze maar ik zeg het rechtuit, bij mij enkel en alleen Intel.
                    En het eerste dat je moet kiezen is een moederbord en pas dan een cpu in functie van het mobo, u zult ook het geheugen moeten kiezen in functie van het mobo.
                    Veronderstel dat je een Intel moederbord kiest bijvoorbeeld socket 1200, dan heb je de keuze tussen twee chipsets, de Bxxx of de Zxxx het performante is quasi gelijk, alleen heb je bij een Zxxx meer aansluitmogelijkheden.
                    Je moet dus nagaan bij de specs van het gekozen ATX bord of alles wilt (Zxxx) of je met minder ook overweg kunt (Bxxx).
                    En de rest kies via de "PC builder".
                    Ik vermelde het al, als er iets niet compatibel is met een ander dan zal de "PC Builder" dat vermelden in het rood.
                    Ik weet niet of ze uw configuratie gratis zouden bouwen, maar als je daar geen of weinig ervaring mee hebt laat je dat door Alternate doen.
                    Want een CPU inbouwen vraagt wel wat geduld en bij niet oordeelkundig in het socket gelegd zullen er snel wat pinnetjes krom zijn en dan is uw mobo onherroepelijk voor het stort.

Van die merk PC's heb ik mijn bekomst. In gelijk welke PC of een AIO zit een bottleneck. Meestal is het besparen op de graka (als er al een in zit) oftewel beknibbelen ze op het geheugen.
                    Een PC zonder graka???
                    Kan perfect want de meeste mobo's hebben een GPU op het mobo. (GPU = graphic processor unit).

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

toch even vermelden dat het deze is geworden:
                      HP ENVY DESKTOP TE01-2006NBBUNDLE PC (526K1EA)
                      Sony RX10 Mark IV
                      Guido

Comment

Working...
                      X