Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd

Ik fotografeer af en toe nog wel eens met mijn oude en eerste DLR Olympus E300. Als ik een foto doorstuur naar iemand, of ik zet een foto hier in een bepaald topic weg, dan kies ik altijd om de exif te laten staan.

Nu, de meeste gegevens blijven erin, maar de opnamedatum en tijdstip wordt verwijderd.😳

Ik werk enkel met LR en verklein met BD sizer. Ik kies natuurlijk om de exif te bewaren.😉

Wat doe ik fout, of zie ik iets over het hoofd?
    Met de camera maak ik regelmatig foto’s in de mono-zw stand. Het vreemde is, dat LR deze beelden upload in kleur. Klopt dit?

Dank voor de hulp 👍
    Vr.gr.
    Guy

Update:
    Excuses, verkeerd topic. Mag worden verplaatst naar technisch 😉
    Last edited by Hak; 17 november 2021, 11:40.
    Rp

Re: Hulp gevraagd

Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Fotobewerking & Software
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Heb je al eens geprobeerd om vanuit LR een verkleind beeld te exporteren? BD Sizer is volgens mij eer bedoeld voor diegenen die geen 'gesofisticeerde' fotosoftware hebben.

Wat z/w versus kleur betreft: ik vermoed dat je in RAW formaat schiet? Wel, in de camera kun je z/w instellen, maar sowieso zal het RAW-bestand alle informatie (inclusief kleuren) bevatten. Z/W geldt alleen voor het 'ingebakken' JPG-bestand, wat ook hetgeen is dat je op het LCD-scherm van je camera ziet.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wat gezocht, en blijkbaar staat hier de reden en oplossing:
        I'm exporting original jpg's from Lightroom but for some reason the capture date is not being exported. I am exporting originals and as such, the only option is for all metadata to be exported as well, so it's not as though the export dialog is set to only export a limited subset of metadata. I'm t...

Het zou wel eens kunnen dat die oude Olympus niet op de standaard manier wegschrijft.
        ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Heb je al eens geprobeerd om vanuit LR een verkleind beeld te exporteren? BD Sizer is volgens mij eer bedoeld voor diegenen die geen 'gesofisticeerde' fotosoftware hebben.
          DANK VOOR DE TIP LesC. 👍
          Wat z/w versus kleur betreft: ik vermoed dat je in RAW formaat schiet? Wel, in de camera kun je z/w instellen, maar sowieso zal het RAW-bestand alle informatie (inclusief kleuren) bevatten. Z/W geldt alleen voor het 'ingebakken' JPG-bestand, wat ook hetgeen is dat je op het LCD-scherm van je camera ziet.
          Ja natuurlijk. Dank Les👍 Dat is de oorzaak(raw) van de monostand in kleur. Jeetje, voel me nu wel een beetje dom🥺
          Mijn dank is groot👍
          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Wat gezocht, en blijkbaar staat hier de reden en oplossing:
          I'm exporting original jpg's from Lightroom but for some reason the capture date is not being exported. I am exporting originals and as such, the only option is for all metadata to be exported as well, so it's not as though the export dialog is set to only export a limited subset of metadata. I'm t...

Het zou wel eens kunnen dat die oude Olympus niet op de standaard manier wegschrijft.
          Dank Lieven. Ga hiermee zeker aan de slag, want mijn probleem is hierin herkenbaar.
          Nogmaals dank 😊 Camera is van 2004.

Ik laat jullie snel weten als ik het euvel heb opgelost 👍👍
          Last edited by Hak; 17 november 2021, 12:42.
          Rp

Comment

Lieven,

Het was een heel gepuzzel, maar de link heeft behoorlijk geholpen. Als ik de batterij een tijdje uit deze camera verwijder, zet hij de datum van het jaar van aankoop(1.1.2004) weer terug.(Sorry, beetje dom van mij ) Ik was dat vergeten opnieuw in te stellen. De update van LR herkent geen oude data. Hij zet dan na het inladen de foto weg zonder datum. Enkel, ik kan in mijn persoonlijke omgeving van de verkenner wel de data zien van inladen en bewerken. Dus ben ik jou link nog eens goed gaan bestuderen en via de 'meta data' paneel heb ik de datum kunnen vinden. Mijn dank is groot Heeeel groot

Les,
            Ik weet nu waar soms mijn 'over scherpte' vandaan kwam. Ik verklein nu niet meer met BD sizer, maar zoals door jou aanbevolen rechtstreeks vanuit LR, de foto's hebben nu een gewaardeerde scherpte naar 1024(langste zijde).

Beiden: Vooral dank voor jullie geduld met een 'halve Noord Hollander/West Fries'
            Last edited by Hak; 17 november 2021, 20:16.
            Rp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hak Bekijk bericht
              De update van LR herkent geen oude data.
              Dat lijkt me niet logisch! LR herkent de beelden van 2004 niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Dat lijkt me niet logisch! LR herkent de beelden van 2004 niet?
                Dank Het moet zijn 'mijn laatste update van 2014'. Ik heb geen abonnement meer.
                Ik ben niet 'diep technisch' onderlegd hierin, en voor mij moeilijk om hierover in discussie te gaan. Ik ben al blij dat het euvel -of het nu mijn fout is of van LR- is opgelost.
                Ik denk -als ik eerder kijk in de gegevens- dat je wel gelijk zult hebben Ik zal wel iets doms hebben gedaan met het instellen van LR omdat ik het al 6 jaar niet meer gebruikte, tot dit jaar dus.
                Dus, ik ga nog eens goed naar mijn instellingen kijken, en een nieuw abonnement afsluiten
                Nogmaals dank voor je attente reactie

@Moderator: Topic mag van mij worden gesloten. Reden: Probleem opgelost.
                Rp

Comment

Vroeger was er geen abo. Ik heb hier ook nog versie 6.14 voor Mac, al gebruik ik het programma al enkele jaren niet meer. Ik start het uitzonderlijk nog eens op om een probleem zoals beschreven in deze topic proberen aan te pakken, maar ik denk niet dat het een volgende OS-versie, wat op mijn huidige Mac niet kan wegens EOL (end of line), zal overleven. Omdat ik in het verleden teveel in Adobe heb geïnvesteerd, maar vooral omdat ik met m’n pensioentje onze vaste kosten moet drukken, stap ik in geen enkele bijkomende abonnementsformule, en is dus het hoofdstuk ‘Adobe’ voor mij bijna ten einde. D’er zijn alternatieven.

Comment

Moderator Note: Op vraag van TS sluit ik nu deze topic.

Comment

Working...
                    X