Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans/kleur aanpassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witbalans/kleur aanpassen

    Voor mijn hobby (onderzoek schimmels/zwammen, vaak wit of licht van kleur) maak ik foto's, ook na thuiskomst, niet in RAW.
    Camera: Sony Cyber-Shot DSC-HX99, gebruik soms de bijbehorende viewer.

    Ben niet handig met het instellen van witbalans etc., dus probeer achteraf bij te werken. Sinds kort fotografeer ik (op advies) een deel van een grijskaart mee. Je zou nadien kunnen aanwijzen dat die grijswaarde moet worden gebruikt. Klopt dat? Of doe ik het fout misschien? Zou met IrfanView kunnen, maar zie daar geen optie. Het meest gebruik ik FastStone iMage Vieuwer 6.0 om foto's aan te passen, ook daar geen optie.

    Sorry voor de simpele info. Fotograferen is voor mij in dit geval meer noodzaak dan hobby. Ik probeer het ook via de handleiding maar kom er niet uit, wrs te weinig feeling met fotograferen. Misschien kan iemand me advies voor "dummies" geven?

    Alvast dank!!

  • #2
    Re: witbalans/kleur aanpassen

    kijk eens of je bewerkingsprogramma een pipet heeft waar je mee op het grijs van de grijskaart kan klikken, dan zou de foto aangepast worden zoals het hoort. Anders moet je eens googlen op witbalans aanpassen in .... waar ipv de puntjes het bewerkingsprogramma komt waar je mee werkt. Laat hier ook even weten wat je resultaat was en hoe je het eventueel opgelost hebt.
    succes
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: witbalans/kleur aanpassen

      Als kwaliteit belangrijk is voor u zou je toch een paar dingen moeten doen.
      - werken in RAW! Dit laat je toe om niet destructief de witbalans van de foto aan te passen.
      - leren werken met juiste witbalans in camera. Erg moeilijk is dat niet.

      Het klopt dat je met een grijskaart de witbalans kan ijken.
      In LR is dat een eitje. Pipetje er op en de rest gaat vanzelf.
      Ik zou dan ook adviseren om te werken met LR, grijskaart, in raw en uw waarden leren.
      Dat is de betere methode die u ook veel sneller kan doen werken.

      In Irfanview kan je de witbalans stellen. Druk op SHIFT-G en je krijgt een dialoogkader. Selecteer de grijskaart. Job done.

      Comment


      • #4
        Re: witbalans/kleur aanpassen

        Dat pipetje zocht ik ook, gebruikte ik voorheen wel eens. In Paint of Paint3D...? Ga weer op zoek en/of anders even googlen. Dank voor de aansporing.

        Comment


        • #5
          Re: witbalans/kleur aanpassen

          -U hebt helemaal gelijk! RAW en leren werken met de witbalans, zou ik moeten doen. Zet het weer op mijn to-do lijstje.
          -Zal vast niet zo moeilijk zijn, maar het enthousiasme is niet groot genoeg

          -Eh..... waar staat LR ook weer voor?

          -Shift-G gebruikte ik al in Irfanview, dacht toen dat het niet werkte. Nu nogmaals gedaan, de kleur is al een stuk beter. Yes!!!
          -Dank voor alle adviezen.

          Comment


          • #6
            Re: witbalans/kleur aanpassen

            Oorspronkelijk geplaatst door Herma Bekijk bericht
            ...
            -Eh..... waar staat LR ook weer voor?
            ...
            LR = (Adobe) Lightroom, maar dan hang je vast aan een abonnement. D'er zijn alternatieven voor RAW-ontwikkeling.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: witbalans/kleur aanpassen

              Oh ja......ik ga vooreerst bovenstaande tips eens uitproberen.

              Comment


              • #8
                Re: witbalans/kleur aanpassen

                Oorspronkelijk geplaatst door Herma Bekijk bericht
                -U hebt helemaal gelijk! RAW en leren werken met de witbalans, zou ik moeten doen. Zet het weer op mijn to-do lijstje.
                -Zal vast niet zo moeilijk zijn, maar het enthousiasme is niet groot genoeg

                -Eh..... waar staat LR ook weer voor?

                -Shift-G gebruikte ik al in Irfanview, dacht toen dat het niet werkte. Nu nogmaals gedaan, de kleur is al een stuk beter. Yes!!!
                -Dank voor alle adviezen.
                Ik ben blij dat je onze adviezen ter harte neemt.
                Niet altijd evident omdat mensen soms geloven in hun eigen systeem/gelijk.

                Je zal merken dat in het begin dat je werkt met LR en RAW de dingen een pak minder snel zullen gaan.
                Daar is het grootste probleem dat je de leercurve door moet en moet inwerken op een nieuw manier van automatisatie.
                LR is een speciaal stukje software in die zin dat menig mens er wat bij struikelt in het begin.
                Vooral de cataloog is een dingetje. Je kan dat onderdeel perfect negeren als dat geen nut bijbrengt voor uw doel van fotografie en onderzoek.
                Maar geloof me. Eens je er goed mee weg bent ga je super veel winst halen op de snelheid waarmee je de post-productie (afwerken en bijsturen van fotos) doet.
                Je zal hier echt blij om zijn dat je die stap zet.

                Het werken met de cataloog heeft zo zijn voordelen.
                Zo zou je kunnen extra informatie over de foto kunnen koppelen met elke foto of fotoreeks.
                Ik denk bv aan schimmelsoorten, condities waarin je die aantrof,... je kan het zo gek niet bedenken.
                Maar op basis van die informatie kan je later opzoekingen gaan doen in je bestand.

                Zoals je het nu doet misloop je die informatie. Je kan daar wel deel een mouw aan passen om dit te organiseren in het bestandssysteem van uw computer maar dat is stukken meer omslachtig en moeilijk doorzoekbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: witbalans/kleur aanpassen

                  Ik ben alleen maar blij met de adviezen. Ken mijn beperkingen v.w.b. fotografie.

                  Informatie m.b.t. de soort op de foto leg ik al vast in een apart document/herbarium.
                  Het is nu nog hoogtij voor schimmels, daarna ga ik met deze handreiking aan de slag.
                  Nogmaals dank!

                  Comment

                  Working...
                  X