Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
    De werking is normaal, zal trachten van duidelijk te zijn, de camera stuurt samen met de RAW-data een aantal camera-instellingen mee zoals de beeldverhouding.
    De RAW data wordt ongewijzigd aangeboden aan de RAW-converter, maar deze houd rekening met de camera instellingen en daar staat 16/9 als beeldverhouding.
    Dus zegt de RAW-converter ik moet de RAW-data omzetten naar 16/9 formaat. Dat is hoe het moet werken. Dit is hetzelfde principe als voor de WB,
    maar je kunt die instellingen overschrijven.
    Voor de beeldverhouding (aspect-ratio) kun je dit via de instellingen van de crop-tool (symbool = vierkant met iets te lange zijden). Daar kun je als instelling kiezen tussen ALS-OPNAME, ORIGINEEL of AANGEPAST. Als je dit wijzigt naar als ORIGINEEL ga je het volledige RAW-formaat krijgen. Dit is de instelling die je zoekt.
    Als dat de oplossing niet is, dan weet ik het niet!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • #32
      Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

      @polartha : enorm bedankt voor je aandacht en oplossing, toch nog, hopelijk, een laatste vraag: waar zou ik dat crop-tool symbool vinden? Ik werk met Lightroom Classic, vind het symbool niet direct terug, mvg, Alain

      Comment


      • #33
        Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

        Hallo, de knop gevonden, maar blijkbaar moet ik nu telkens iedere omgezette dng/raf foto her-instellen naar 'origineel', het hangslotje staat dicht, er staat geen vinkje bij 'beperken tot afbeelding'
        zie nu mijn instelling hieronder,

        Na omzetting van RAF naar DNG wordt er weer gecropt, en staat de instelling voor de DNG foto terug op OPNAME
        Last edited by northlander; 9 november 2021, 06:51.

        Comment


        • #34
          Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

          Als je in de bibliotheek in het raster alle foto's selecteert en dan rechts van het raster naar snel ontwikkelen gaat dan vind je daar het item uitsnijverhouding. Dit wijzig je naar origineel, dan wordt dit toegepast voor alle geselecteerde foto's. Hoe je hier "origineel" als default kunt instellen weet ik niet, misschien de handleiding eens bekijken.
          www.polartha.com

          Comment


          • #35
            Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

            Hallo, blijkbaar is er iets mis met de camera, op aanraden van mijn dealer zopas de nieuwste firmware willen overschrijven, camera weigert. Mag hem morgen binnen brengen, ik hou jullie op de hoogte,

            allen al bedankt hé

            Comment

            Working...
            X