Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

    Nou nee hoor het is niet gelukt om een foto te plaatsen. Misschien voor mensen die een Facebook account hebben maar ik hou mij daar verre van.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #17
      Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

      ja, is de enige mogelijkheid die ik momenteel heb

      Comment


      • #18
        Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

        Ik heb wel een FB account, maar moet eerst cookies accepteren en dan nog inloggen, enz.
        We kunnen misschien wel een uitzondering maken voor topics in de 'technische' subfora, maar bij BD moet je in principe je foto (en het moet dan ook een foto zijn die jij zelf gemaakt hebt!) zichtbaar plaatsen en van reglementaire grootte.
        Om op BD foto's te plaatsen moet je over een z.g. 'host' beschikken; de afbeeldingen die ik boven geplaatst heb staan op Imgur. Maar ik heb ook een Dropbox-account en een Flickr-account. Je laadt je foto (van reglementaire grootte!) op naar je host, zorg dat 'sharing' is ingeschakeld, en kopieert het juiste 'adres' van je foto. Die plaats je hier tussen de IMG-tags, zodat de foto hier zichtbaar wordt; want met een link naar een host mag je ook niet bij BD aankomen!

        Ik vraag me af of je op je camera een 16/9 formaat ingesteld hebt, en vraag me dan bovendien af of enkel de (eventuele) JPG in dat formaat is, of het RAW-bestand ook? Zoals boven gezegd: een RAW-bestand kun je normaal gezien NIET wijzigen. Alle wijzigingen (edits) staan elders (bv in een z.g. 'sidecar' of in de database van LR) opgeslagen, en je wordt verplicht je RAW te saven as (bewaren als) een psd, een tiff, een jpg, wat dan ook, maar je kunt ook dat originele RAW-bestand niet overschrijven, want je kunt niet opslaan als een RAF, of NEF, of CR2....
        Last edited by LesC; 7 november 2021, 18:32.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

          Les, je kunt toch foto's van de BD FB pagina hier op BD plaatsen.
          Zie: https://forum.belgiumdigital.com/f14...um-507792.html #7
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

            Hallo, heb deze geupload, zichtbaar?


            mvg,
            Last edited by northlander; 8 november 2021, 03:34.

            Comment


            • #21
              Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

              Zo moet je het doen:


              Maar dat toont enkel een foto in 16/9 (wellicht, heb niet nagemeten) formaat, zoals je het dus NIET wil. Dit is al een voldongen feit, terwijl ik probeer na te gaan waar het misloopt.
              Selecteer een RAW bestand (dat nog niet in LR zit), kies import en laat me dan een soortgelijk beeld zien als ik hierboven in mijn eerste reactie geef.

              Met het beeld te posten, zie ik dat het Photoshop is. Daar is de grootte dus al 'aangepast' naar 16/9.
              Last edited by LesC; 8 november 2021, 08:42.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                Het RAW-bestand bevat ook een aantal camera-instellingen zoals witbalans, kleurprofiel, lensgegevens etc.
                De RAW-converter zoals LR, PS (ARC)… gebruikt deze instellingen om het beeld samen te stellen maar je kunt deze instellingen overschrijven in LR.
                Nu zou het kunnen dat (via een update ?) de instelling van je beeldformaat op je camera ook doorgegeven wordt met het RAW-bestand
                of dat LR/PS nu rekening houdt met deze instelling.
                Kun je vlug weten, stel je camera in op ¾ formaat en als dan je DNG ook ¾ is, wordt de camera instelling die doorgegeven.
                Indien DNG dan nog altijd 16/9 is, is je LR instelling verkeerd. In LR zul je dit wel ergens kunnen overschrijven in het import of export menu.
                www.polartha.com

                Comment


                • #23
                  Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                  Hallo, bedankt voor je aandacht, denk dat ik na wat verder te zoeken iets meer weet:
                  - foto in raf (fuji) direct afladen van het toestel: perfect in 3/2 verhouding; foto in JPG in 16/9, dus OK
                  - zelfde foto intrekken via LR: raf in 3/2, wordt echter omgezet door de DNG converter in DNG formaat en verschijnt in 16/9 verhouding; foto in JPG in 16/9 zoals deze laatste dus moet zijn

                  Zou de fout aan die DNG converter te wijten zijn?

                  Comment


                  • #24
                    Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Les, je kunt toch foto's van de BD FB pagina hier op BD plaatsen.
                    Zie: https://forum.belgiumdigital.com/f14...um-507792.html #7

                    Dank je, Luc, daarvan was ik nog niet op de hoogte. Ze moeten dan wel op de Facebook pagina van BelgiumDigital staan, neem ik aan, en je moet dus 'member' zijn van die Facebook-groep (ben ik, maar is TS?). Maar van een individuele FB-pagina ziet iemand die geen FB-vriend is, niet eens de beelden.
                    Enfin, TS is erin geslaagd om via Flickr te posten, al geeft ie een link ipv een zichtbaar beeld.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                      Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
                      Hallo, bedankt voor je aandacht, denk dat ik na wat verder te zoeken iets meer weet:
                      - foto in raf (fuji) direct afladen van het toestel: perfect in 3/2 verhouding; foto in JPG in 16/9, dus OK
                      - zelfde foto intrekken via LR: raf in 3/2, wordt echter omgezet door de DNG converter in DNG formaat en verschijnt in 16/9 verhouding; foto in JPG in 16/9 zoals deze laatste dus moet zijn

                      Zou de fout aan die DNG converter te wijten zijn?
                      Heb zelf eens getest met een 16/9 RAW opname te maken en deze op te laden in capture one (pro RAW-converter) en deze converteert het beeld ook naar 16/9 formaat.
                      Heb hetzelfde gedaan in LR en hier wordt het RAW-bestand ook omgezet naar 16/9.
                      Dus het is heel duidelijk, de camera instelling betreffende beeldverhouding wordt doorgegeven naar LR en LR houdt rekening met deze instelling, en dat is hoe het zou moeten werken.
                      Als jij het anders wil moet je uitzoeken of je in LR deze instelling kunt overschrijven.
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                        Dat lijkt me een zinnige uitleg, Polartha. Dus het beeldformaat is in de camera aan te passen? Persoonlijk zou ik in zo'n geval aanraden om standaard formaat te schieten (wat ook de standaard voor Fuji mag zijn, voor mijn Canon is dat 3/2), en het beeldformaat pas in development of postprocessing naar wens aan te passen.
                        Ik had ondertussen mijn EOS 7D bij de hand genomen, maar vind niet meteen of het beeldformaat in die (intussen oudere) camera aan te passen valt.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                          Ik veronderstel dat je dit kunt wijzigen in LR onder menu item Voorkeuren -> Voorkeur en dan onder "Globaal" camera instellingen wijzigen naar adobe standaard
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                            Bedankt voor de info, maar ik begrijp iets niet: je kan toch geen raw/raf opname make in een andere beeldverhouding dan 3/2?
                            Mijn x-pro2 staat ingesteld op beeldgrootte L (large) 16/9, daardoor wordt de foto op sd kaart 1 in raf, Full sensor en op sd kaart 2 in JPG 16/9 opgenomen.
                            Dit was toch zo een paar weken terug.

                            Blijkbaar is er nu iets gewijzigd: als ik de raf foto binnentrek met LR is deze in 16/9, als ik deze foto (binnengetrokken met LR) open met een niet-Adobe programma, bvb Photos van windows is deze volledig in 3/2 verhouding...

                            Comment


                            • #29
                              Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dank je, Luc, daarvan was ik nog niet op de hoogte. Ze moeten dan wel op de Facebook pagina van BelgiumDigital staan, neem ik aan, en je moet dus 'member' zijn van die Facebook-groep (ben ik, maar is TS?). Maar van een individuele FB-pagina ziet iemand die geen FB-vriend is, niet eens de beelden.
                              Enfin, TS is erin geslaagd om via Flickr te posten, al geeft ie een link ipv een zichtbaar beeld.
                              Inderdaad, je moet aangenomen worden tot hun pagina en uiteraard moet je ook vandaar uit posten.
                              Is trouwens Laurens die daar een behoorlijk mooi artikel heeft voor geschreven.
                              TS zou daar ook eens een oogje mogen werpen op het draadje van Laurens.
                              Nog even de link ernaar meegeven: https://forum.belgiumdigital.com/f14...um-507792.html
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                                Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
                                Bedankt voor de info, maar ik begrijp iets niet: je kan toch geen raw/raf opname make in een andere beeldverhouding dan 3/2?
                                Mijn x-pro2 staat ingesteld op beeldgrootte L (large) 16/9, daardoor wordt de foto op sd kaart 1 in raf, Full sensor en op sd kaart 2 in JPG 16/9 opgenomen.
                                Dit was toch zo een paar weken terug.

                                Blijkbaar is er nu iets gewijzigd: als ik de raf foto binnentrek met LR is deze in 16/9, als ik deze foto (binnengetrokken met LR) open met een niet-Adobe programma, bvb Photos van windows is deze volledig in 3/2 verhouding...
                                De werking is normaal, zal trachten van duidelijk te zijn, de camera stuurt samen met de RAW-data een aantal camera-instellingen mee zoals de beeldverhouding.
                                De RAW data wordt ongewijzigd aangeboden aan de RAW-converter, maar deze houd rekening met de camera instellingen en daar staat 16/9 als beeldverhouding.
                                Dus zegt de RAW-converter ik moet de RAW-data omzetten naar 16/9 formaat. Dat is hoe het moet werken. Dit is hetzelfde principe als voor de WB,
                                maar je kunt die instellingen overschrijven.
                                Voor de beeldverhouding (aspect-ratio) kun je dit via de instellingen van de crop-tool (symbool = vierkant met iets te lange zijden). Daar kun je als instelling kiezen tussen ALS-OPNAME, ORIGINEEL of AANGEPAST. Als je dit wijzigt naar als ORIGINEEL ga je het volledige RAW-formaat krijgen. Dit is de instelling die je zoekt.
                                www.polartha.com

                                Comment

                                Working...
                                X