Ik ben onlangs overgestapt naar bewerking in Adobe Camera Raw + Photoshop. Ik verklein praktisch al mijn foto's aangezien ik zelden (eigenlijk nog nooit, maar wie weet...ooit?) grote prints maak. Tot nu toe verscherpte ik mijn fullsize foto (soms, door middel van high pass filter + overlay of door middel van unsharp mask) en exporteerde ik daarna naar een JPEG met formaat van keuze. Het ging steeds over een serieuze verkleining van de feitelijke foto. Ik ging er daarbij foutief van uit dat er bepaalde verscherping in Photoshop wordt toegepast.
Wat zijn jullie routines in Photoshop om te komen tot de ultieme scherpte in het eindresultaat?
Is er een verschil tussen exporteren in het juiste formaat of eerst resizen en dan exporteren (ik denk het niet)?
Passen jullie daarna unsharp mask toe? High pass filter? Smart sharpen filter? Of een combinatie?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Erik
Wat zijn jullie routines in Photoshop om te komen tot de ultieme scherpte in het eindresultaat?
Is er een verschil tussen exporteren in het juiste formaat of eerst resizen en dan exporteren (ik denk het niet)?
Passen jullie daarna unsharp mask toe? High pass filter? Smart sharpen filter? Of een combinatie?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Erik
Comment