Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik was wel heel mijn fotoarchief aan het vernieuwen op mijn nieuwe computer, moet je die cache dan soms leeg maken of gebeurt dat automatisch ? misschien alleen als je afsluit ?
Ik was wel heel mijn fotoarchief aan het vernieuwen op mijn nieuwe computer, moet je die cache dan soms leeg maken of gebeurt dat automatisch ? misschien alleen als je afsluit ?
> Telkens wanneer u RAW-afbeeldingen in de module Ontwikkelen bekijkt of bewerkt, genereert Lightroom up-to-date, hoogwaardige voorvertoningen. De oorspronkelijke afbeeldingsgegevens worden als basis gebruikt, en de voorvertoning wordt vervolgens bijgewerkt met verwerkingen of aanpassingen die zijn toegepast. Het proces verloopt sneller als de oorspronkelijke afbeeldingsgegevens in de cache van Camera Raw staan. Lightroom controleert de cache op de oorspronkelijke afbeeldingsgegevens en kan verwerking in een vroeg stadium overslaan als de afbeeldingsgegevens in de cache staan.
Standaard stelt Lightroom de Camera Raw-cache op 1 GB in. Als u de cachegrootte verhoogt, worden meer afbeeldingsgegevens opgeslagen, waardoor de voorvertoningen van deze afbeeldingen sneller kunnen worden gegenereerd. Sommige Lightroom-gebruikers hebben gemerkt dat het verhogen van de Camera Raw-cache tot 20 GB of meer de prestaties van de module Ontwikkelen aanzienlijk kan versnellen. Ga als volgt te werk als u de Camera Raw-cachegrootte wilt verhogen:
Previews zijn enkel een hulp, en hebben niets te maken met de echte files. Je kan trouwens zonder probleem alle previews op je schijf wissen.
denk dat ik het gevonden heb, sommige bestanden zijn groter dan 5 GB !
Wat stel ik best in ?
Ik werk met PS en Bridge, het principe is hetzelfde eigenlijk
Ik heb de cache zo hoog mogelijk staan, als ik lees dat je een ssd werkschijf hebt van 1TB dan zou ik ook het hoogste instellen
Dit werkt veel sneller voor voorvertoningen
Doch als bepaalde opnames niet zijn mee genomen in de catalogus weet ik niet of dat daarmee te maken heeft, ben zelf geen Lightroom gebruiker
Alles verwijderd, prullenbak leeggemaakt, alle onderliggende mappen van unieke naam voorzien, nieuwe installatie en dan ...
Met volle moed terug begonnen en na enkele uren werk, probleem gevonden !
Daar ik door de jaren heen 3 camera's heb gehad komen veel bestandsnummers meerdere malen terug en die worden dus niet een 2 of 3 x geïmporteerd !!
Bij de versie 6 van LR heb ik daar geen probleem met gehad !
Ik kan dus alleen foto's een nieuw naam geven, wat veel werk is of meerdere catalogi maken!
Vastlopen heeft hij tot hier toe niet gedaan !
Oplossing gevonden bij Adobe
in het deelvenster Bestandsafhandeling aan de rechterkant van het venster Importeren moet u de optie Vermoedelijke duplicaten niet importeren selecteren.
Alles verwijderd, prullenbak leeggemaakt, alle onderliggende mappen van unieke naam voorzien, nieuwe installatie en dan ...
Met volle moed terug begonnen en na enkele uren werk, probleem gevonden !
Daar ik door de jaren heen 3 camera's heb gehad komen veel bestandsnummers meerdere malen terug en die worden dus niet een 2 of 3 x geïmporteerd !!
Bij de versie 6 van LR heb ik daar geen probleem met gehad !
Ik kan dus alleen foto's een nieuw naam geven, wat veel werk is of meerdere catalogi maken!
Vastlopen heeft hij tot hier toe niet gedaan !
Oplossing gevonden bij Adobe
in het deelvenster Bestandsafhandeling aan de rechterkant van het venster Importeren moet u de optie Vermoedelijke duplicaten niet importeren selecteren.
Allemaal bedankt
Dat fenomeen bestaat inderdaad, zelfs met dezelfde camera komen de nummers elke 10.000 terug. Ik heb dat alleen nog maar gemerkt bij een export naar dezelfde folder, waar je dan ten onrechte een waarschuwing voor een dubbel krijgt.
Om zeker te zijn heb ik dat in mijn (recent naar LR10 geconverteerde) catalog nagekeken en alles staat er nog in.
Heb jij dan geen conversie gedaan van de catalog maar alles opnieuw geïmporteerd ?
Waar zijn dan je collecties, keywords, bewerkingsgegevens, in het kort alles waar LR voor dient ?
Comment