Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslag van foto's op externe harddisk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opslag van foto's op externe harddisk

Hallo,

Sinds ik de upgrade van mijn besturingssysteem gedaan heb (Mac OS Sierra 10.12) werkt mijn externe drive voor opslag niet meer. Het is een Samsung D3 Station met 3TB geheugen. Ik zal dus een nieuwe moeten aanschaffen die wel compatibel is met de nieuwere besturingssystemen van Mac.
    Kan iemand mij een bepaald metk aanraden hiervoor (moet dus goed op mijn MacBook Pro werken).

Bedankt voor alle info,

Raf.

Re: Opslag van foto's op externe harddisk

Ik zou Seagate aanbevelen. Bestaat in 2,5 of in 3,5 inch versie. Je formateert die dan in exfat indeling zodat die werkt op mac en windows.
    Best 2 aankopen en regelmatig een backup doen naar de ander schijf.
    Als je werkt met lightroom kan je de cataloog er ook op kwijt zodat alles mooi samen blijft.

Comment

Zelf ben ik lange tijd geleden, na jaren met verschillende merken te werken, compleet overgestapt op WD schijven
      Ben er wel tevreden over, minder lawaai dan de meeste anderen maar wel ietsje duurder ook voor dezelfde capaciteit

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik gebruik al jaar en dag LaCie-HDs, die ik gewoon aanschaf in de -winkel (nu Switch). Totnogtoe en op al die jaren maar eentje verloren. Gelukkig werk ik met dubbele backups, dus geen gg verloren.
        Ik heb er constant eentje (4TB, twee partities van 2TB) online staan, en een 2-3 offline, die ik enkel aankoppel als ik een nieuwe clone wil maken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt reeds voor de info!
          Ik heb ondertussen bij Apple gezien dat de meeste merken (onder andere mijn Samsung) wel werken op Mac maar die moeten geformatteerd worden nu om met de nieuwe besturingssystemen te werken. Dus dat betekent dat alle inhoud verloren gaat met formatteren. Ik zal best twee nieuwe kopen. Die kan ik dus formatteren alvorens te gebruiken. Daarna de inhoud van die Samsung overzetten naar de nieuwe en tenslotte de Samsung ook formatteren zodat die ook opnieuw bruikbaar wordt.
          Wat een gedoe. Tot mijn vorige versie (OS 10.8.6 Mountain Lion) werkte alles prima. Door de installatie van OS 10.12 Sierra werkte mijn oude HP printer niet meer, mijn externe HD en wie weet wat nog. Dat zal ook wel voor de commercie zijn zeker dat ze dat doen?
          grts,
          Raf.

Comment

Inderdaad, altijd op letten wat er tussen major upgrades in gebeurt. Maar als je een HD koopt is-ie bijna altijd geformatteerd voor Windows. Dus het eerste wat je doet, is formatteren voor Mac. Je moet sowieso over een extra HD beschikken om een en ander over te sassen en tijdelijk te parkeren, maar ik heb in de loop der jaren er zo verschillende staan. De capaciteit wordt steeds groter, terwijl de prijzen echt goed liggen. Grote externe SSDs (een technologie waar ik me nog niet aan gewaagd heb) zijn nog redelijk prijzig, maar die prijzen zakken met de dag. Belangrijk is dat je een goed, betrouwbaar merk koopt, geen onbekende chinees, al vermoed ik dat ook de grote merken daar hun schijven laten maken.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Er zijn verschillende software drivers die toelaten om NTFS schijven op een Mac te connecteren in lezen en schrijven.

Ik gebruik momenteel NTFS for Mac van Paragon Sofware.

Draait op OSX tot en met Catalina zonder problemen.

TWDigit.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
              EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
              EOS 10 Glas 28-105 70-210

Comment

Bedankt.
                Op Apple community support zeggen ze dat ik via disk utilities de externe HD moet formatteren naar MAC OS Extended (Journaled).

Comment

@muesli: Da's juist!

@twdigit: NTFS is nuttig/nodig in een gemengde omgeving (Windows en Mac). Maar in een all-Mac omgeving beter Mac OS Extended (Journaled) formatteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    @muesli: Da's juist!

@twdigit: NTFS is nuttig/nodig in een gemengde omgeving (Windows en Mac). Maar in een all-Mac omgeving beter Mac OS Extended (Journaled) formatteren.
                    Ik ben gemengd.

MacOS-schijven doe ik nu in APFS. Behalve voor Time Machine backups.

Voor externe schijven is ook exFAT een mogelijkheid.

Is in theorie ook overdraagbaar tussen MacOS en Windows en overige toestellen. Wordt ook op grote SD kaartjes gebruikt.

Comment

een SSD schijf van SanDisk die ik heb aangekocht stond standaard geformateerd in exFAT, tot ik eens bij een foto ging kijken bij eigenschappen, het verschil in "grootte" en grootte op schijf" is erg groot, ik heb de schijf dan geformateerd in NTFS
                      en de bestanden terug geplaatst wat een groot verschil gaf in opslagruimte, ik heb de indruk dat exFAT zeer verkwistend omgaat met de beschikbare schijfruimte.
                      D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                      https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                      Grt. Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                        een SSD schijf van SanDisk die ik heb aangekocht stond standaard geformateerd in exFAT, tot ik eens bij een foto ging kijken bij eigenschappen, het verschil in "grootte" en grootte op schijf" is erg groot, ik heb de schijf dan geformateerd in NTFS
                        en de bestanden terug geplaatst wat een groot verschil gaf in opslagruimte, ik heb de indruk dat exFAT zeer verkwistend omgaat met de beschikbare schijfruimte.
                        En da's voor Mac of voor een configuratie die zowel Mac OS als PC/Windows omvat?

Comment

Ik heb dat ook overwogen om SSD te kopen maar de prijs is niet mis. Voor een 500GB SSD heb ik een 4TB Seagate. Ik heb dus 2 nieuwe Seagate Expansion 3,5 inch van elk 4TB gekocht en na formatteren met Mac OS Extended (Journaled) werken die prima. Bij het registreren krijg je een goed verstaanbare en eenvoudige handleiding om ze naar Mac OS te formatteren. Ik ben nu al mijn fotobestanden van de laatste 15 jaar aan het recupereren en aan het opslaan op Seagate. Een reuzenwerk. Nadien moet je ook alles nog eens importeren in LR. Voordeel is dat ik regelmatig bestanden tegenkom die ik al bijna vergeten was.

Comment

Ik moet zeggen dat ik totnogtoe ook nog geen enkele SSD heb, intern noch extern. D'er is ook algemeen nog niet zoveel jaren ervaring mee als met HDs. Bij een volgende Mac (volgend jaar misschien?) aarzel ik. Intern zeker al is het enkel maar voor de snelheid, maar extern verwacht ik eerst meer reviews van anderen, prijzen die nog flink moeten zakken, en tenslotte hulpprogramma's die SSDs 'verstaan' (zoals Drive Genius, dat ik nu verlaat omdat ze naar een abo-systeem overschakelen, of TechToolPro, al jaar en dag mijn 'go to' hulpprogramma). En intern zou ik toch graag 2TB aan opslagruimte hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                              De default van Microsoft voor exFAT is inderdaad hoog. Voor een ietwat grootte is dat 128 kbyte. Maar dat is de default. Je kan formatteren met een kleinere grootte. Minimum is eigenlijk 4kbyte.

Onder Windows heb je daar een tooltje voor nodig. Op macOS ken dat met de standaard tools.

Op een GoPro heb ik wel problemen gehad met sdkaartjes die niet met de default geformatteerd waren.

TWDigit.

Comment

Working...
                              X