Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignetting toe passen als layer?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vignetting toe passen als layer?

Hi,

Ik vraag me af hoe ik nu vignetting toe kan passen op een foto.
    Doel is om een donker randje om de foto te krijgen. Maar hoe doe ik dat het best? Met een search kwam ik helaas niet tegen wat ik bedoel.

Re: Vignetting toe passen als layer?

Ik weet niet wat vignetting is, maar een donker randje rond de foto?
    Bedoel je een kadertje rond de foto?
    Dat kan je verkrijgen door je achtergrond ietsjes groter te maken dan je foto.
    Maar ik vrees dat het niet dat is dat jij bedoelt.

Comment

Sorry Act, vignettering is het donker maken van de hoeken, alsof je een te kleine zonnekap gebruikt.

In PS het snelste: open de foto en in het Layers (lagen) werkvenster klik je onderaan het ronde symbooltje in zwart/wit aan. Dit is een "new fill or adjustment layer". Klik "Gradient..." aan en in het dialoogvenster kies je in "Style" voor "radial". Onderaan vink je "Reverse" aan en sleep je de scale zover je wenst.
      Klik OK en je bent al een eind op weg.
      In het layers werkvenster kan je de "Opacity" van deze aanpassingslaag verlagen van 100% naar keuze om de originele foto wat terug te halen.
      Ander manier om dit laatste te bereiken is de layer mask aan te klikken en met een hele grote borstel zwart met weinig dekking en veel zachte rand in te kleuren vanuit het centrum.

Een totaal andere benadering vereist wat meer handigheid: een nieuwe laag aanmaken, en met een grote borstel zelf de hoeken wat donkerder maken. Ook hier met opacity het effect aanpassen. Probleem met dergelijk handwerk is de vignettering net even sterk te maken in alle hoeken.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Mecri Hombre, hier kan ik wel wat mee

Comment

Bedoel je dit?

Dit is met ovaal selectie gedaan (feather 20) - selectie omkeren - nieuwe laag - voorgrondkleur op zwart - alt backspace en tara !

Comment

Efkes gespeeld met filters: als ge ipv een zwarte rand te zetten uw onderlaag wat gaat vervormen kunt ge zoiets krijgen:

Dirk
            Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

om een vigneteringseffect te bekomen kan je de volgende stappen volgen :

open je foto
              - met het selectiegereedschap actief klik je met de rechtermuisknop in je foto en kies dan "selecteer alles"
              ga naar bewerken-copiëren
              ga naar bestand-openen-nieuw en kies daar voor bestandsgrootte "eigen" in het keuzemenu
              nu heb je dus een tweede, evengroot bestand, dit vul je met de kleur naar keuze voor je rand
              ga terug naar de foto , klik op selectiegereedschap, en geef bovenaan in de eigenschappenbalk bij doezelaar de gewenste waarde in (hoe hoger, hoe meer er wazig wordt), maak in je foto nu de gewenste selectie
              denk erom dat de waarde van de doezelaar verdeeld wordt tussen binnen en buitenzijde van je selectie
              ga naar bewerken - copiëren
              ga naar de achtergrondlaag, en plak hier je selectie in

ik hoop dat het op deze manier een beetje duidelijk is ...
              succes en groetjes, Nina
              trotse eigenaar van een fuji S602Z
              Member of the Han Fan Clan
              http://ninasgallery.fotopic.net
              http://ninas--tutorials.fotopic.net

Comment

Working...
              X