Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw beelden uit een D750 in LR5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw beelden uit een D750 in LR5

Ik heb sinds kort een D750.
    Ik maak de foto's in RAW en als backup Jpeg.
    Nu zijn de foto's scherp, zowel de RAW-beelden in Lightroom 5 en de Jpeg's.
    Als ik de RAW-beelden bewerk en zet ze om naar Jpeg, dan lijken ze veel van hun scherpte te verliezen
    Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen en hoe het eventueel op te lossen is

Re: Raw beelden uit een D750 in LR5

Je schrijft een klein plaatje weg of iets met heel veel compressie. Kun je beide in het exportvenster instellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Raw beelden uit een D750 in LR5

Moeilijk om juist in te schatten als niet aangeeft welke bewerkingen je juist doet in LR. Al is het gebruik van (teveel) noise reduction vaak oorzaak van onscherpte.
      Dat je zegt dat je raw van meet af aan scherp is in LR lijkt mij eerder een misvatting in je perceptie. In tegenstelling tot een jpeg die in camera een verscherping krijgt, is dat niet zo voor een raw.

De scherpte beoordelen/aanpassen doe je ook altijd op minstens 100%. In de sharpen module van LR/ACR bv zal de ALT-slider functie niet werken op minder dan 100%.

Het aanpassen vh contrast (contrast-,clarity-,dehaze-sliders) hebben ook hun invloed op de scherpte, net als noise reduction. Het heeft dus zin om na andere bewerkingen regelmatig terug naar de sharpen module te gaan om te kijken of de scherpte nog steeds optimaal is voor je exporteert.

Daarnaast vraagt het verscherpen ook een andere aanpak naar gelang je doel: foto posten op het web of printen.

Comment

Working...
      X