Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe vraag

of dit op de juiste plek wordt gesteld weet ik niet.

mn eerste bericht en vraag.

Op pc zijn de plaatjes die in een serie zijn gemaakt, (minuten er tussen hooguit) afwisselend wel zichtbaar voor het meerendeel en een aantal alleen met het logo van JPEG.

Klik ik ze aan dan zijn ze wel te zien.

Ga ik met een usb stokje waarop bijv een 20tal foto's staan waaronder de beruchte =onzichtbare- jpegs naar een fotograaf.
    die steekt het stokje in een apparaat voor verzending ontwikkeling en printen bij een extern bedrijf.
    Vreemd genoeg is daar alle afbeeldingen zichtbaar.

Thuisgekomen is hetzelfde punt weer terug. Dus veelal afbeeldingen maar ook een aantal verborgen achter JPEG logo.

Zelfde soort toestand als ik als bijlage wil versturen in een E-mail.
    Een aantal zijn wel zichtbaar direct
    een aantal ook rechts van het popup venster
    maar ook een heel aantal niet.
    Dus alleen jpeglogo met nummer van de afbeelding.

Ik ben al doende om alle foto's te rubriceren en met een titel en beschrijving te voorzien.
    Dat zou het misschien makkelijker kunnen maken.
    Echter dat is werk dat sowieso gedaan dient te worden vanwege praktische redenen, maar het punt van 'onzichtbare' jpegs wordt er niet mee opgelost.

Optimale toestand:
    Alle foto's in goed herkenbare mappen
    alle exemplaren met datum titel en beschrijving
    alle exemplaren zichtbaar.
    En deze allemaal op de pc en een copie op een usb of externe schijf.

Wie weet me te raden?
    Dank bij voorbaat.

PS: niet volledig gedigitaliseerd bekwaam ook vanwege leeftijd 60+
    en achtergrond sociaal werk.

Re: lr catalogus verplaatsen

Beste zonnigsur,

je kan best een nieuw bericht maken met een goeie titel, en vergeet niet of het om PC of Mac gaat en wat andere technische info.
    ...leeg...

Comment

Gaan we doen vervolgens.

Overigens:
      Door op de jpeglogo te klikken en te openen en daarna op te slaan als....(zonder iets verder te veranderen behalve het bestand dat al is opgeslagen te vervangen is het icoontje verdwenen en de afbeelding WEL zichtbaar!

Waarom het ervoor dan was, kan misschien liggen aan de manier van opslaag.
      Immers als de niet zichtbare Jpeg wordt geopend in Eye of Mate van Ubuntu is de extensie vet.
      Na opslaan als en vervangen van zelfde afbeelding is dit niet meer het geval...

Nu nog kijken of dit ook voor mail bijlages werkt.
      Maar dat zal dan pas zijn als ik ALLE foto's met jpeglogo onzichtbaar heb veranderd naar oplsan als etc etc.

U hoort er vast nog wel eens over van ondergetekende

Comment

Moderator Note: Ik heb als Moderator, jouw vraag afgesplitst van het vorige onderwerp. Omdat ik echt niet kan achterhalen wat de vraag heel precies is, heb ik het voorlopig 'Nieuwe vraag' genoemd.
        In eerste instantie, hebben we, zoals Lieven aangeeft, veel meer informatie nodig: wat is het platform (Mac of PC/Windows), om welk programma gaat het precies?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

staat er ".jpeg" of ".jpg" achter het beeldbestand ? IMHO is ".jpeg" geen standaard herkende suffix ?

Comment

Dank aan moderator

De vraag is wat zijn de correcte stappen om liefst in 1 keer naamgeving en weergave als afbeelding te archiveren op de persoonlijke map.

er staat .jpg

PC is geconfigureerd in linux mint/rebecca

Programma om in te laden gaat via gThumb (integraal onderdeel van linux)

Tot nu toe blijf ik steeds met een mix van afbeeldingen en .jpg (vanwege uitspraak noem ik ze jpegs)
            Zo staat het ook op het logo vermeld.

Is de vraag nu helder?

Comment

Als de bestanden ergens anders te zien zijn is er alvast niets mis met de bestanden.

Dan is het dus eerder jouw PC die tekort schiet, heb je wel genoeg RAM, HD-space?
              Linux is niet zo veeleisend, maar misschien kan jouw grafische kaart niet volgen, het lijkt mij eerder hardware-gericht als de bestanden ergens anders WEL te zien zijn.
              ...leeg...

Comment

wel genoeg RAM en ook ruimschoots ruimte op HD.

Grafische kaart is mogelijk.
                Maar de vraag blijft staan want wegschrijven en copieren en wat dan ook gaat wel.
                Alleen dan nog steeds de omweg van benoemen en opslaan
                En daarna nog een keer openen en als opslaan als en het bestand vervangen.

t lijkt me een omslachtige methode.

Zeker aangezien het om flink wat foto's gaat

Comment

dank aan de bijdragen van regulus en lieven.
                  Nog een keer iets opperen.

Wellicht een zoeken in de verkeerde richting?
                  De grafische kaart heb ik zelf nog niet kunnen vinden in het systeem, laat staan onderzoeken.
                  k probeer het dan met logica.
                  Als het de grafische kaart lukt om een foto te archiveren te openen en te laten zien waarom zou het daaraan dan liggen?
                  vanwege digitaal niet heel bekwaam sluit ik niets uit.

Foto's op een eenvoudige efficiente manier betitelen en wegschrijven/ archiveren en dan als plaatje ipv jpegicoon of anders, terugzien als ik dat bestand bekijk, zonder dat te openen!

Momenteel zijn de stappen
                  Foto's maken en van zodra ik thuis in de gelegenheid ben deze van de camera afhalen naar de pc (linux-gthumb)
                  Dan open ik ieder bestand geef dat met datum plaats en wat kenmerken bijv boom of landweggetje en iets over sfeer
                  En een nummering als het een serie betreft.

Daarna opslaan als, wat waarschijnlijk neerkomt op het al opgeslagen bestand vervangen.
                  dat laatste is geen probleem. Zo lang de plaatjes zichtbaar zijn is het prima.

een bijkomende veiligheidmaatregel is dan om alle betitelde bestanden ook nog eens naar een externe disk te copieren.

Is dat een correcte procedure?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zonnigsur Bekijk bericht
                    Dank aan moderator

De vraag is wat zijn de correcte stappen om liefst in 1 keer naamgeving en weergave als afbeelding te archiveren op de persoonlijke map.

er staat .jpg

PC is geconfigureerd in linux mint/rebecca

Programma om in te laden gaat via gThumb (integraal onderdeel van linux)

Tot nu toe blijf ik steeds met een mix van afbeeldingen en .jpg (vanwege uitspraak noem ik ze jpegs)
                    Zo staat het ook op het logo vermeld.

Is de vraag nu helder?
                    Misschien tijd voor een beetje een Mint update ? "Rebecca" is Mint 17.1 ... ze zitten ondertussen aan Mint 19.2 Tina .. en 19.3 komt er aan voor Kerstmis ... JFYI .. (en ik draai dat hier op een oude E6800 cpu met 4 Gig geheugen en een kleine SSD)

Comment

Hai Regulus,

Dat is ook zeker nog een update waard..
                      Misschien helpt dat wel om alles te versnellen en verbeteren.
                      Dat laatste wel op zeker.

Wordt vervolgd

Canon eos 300v analoog en 2000d, lens 29/90 en 90/300 en nog wat compact spul

Comment

Voor de nieuwe vraag: voorlopig genoeg te doen om het systeem op orde te houden.

Echter goed nieuws is in aantocht: binnen afzienbare tijd komt hier een nieuw systeem.
                        Een onvolprezen technisch begaafde vriend ontfermde zich over het " probleem" en kwam met een voorstel voor een ander/ voor hier nieuw systeem.
                        Dat staat bij hem thuis dan wel komt het binnenkort naar t huis toe.

Waarschijnlijk zal daardoor een en ander een stuk soepeler gaan.

Wordt vervolgd tzt

Comment

Working...
                        X