Een camera staat in sRGB, heeft het dan zin om achteraf in je bewerkingsorogramma naar AdobeRGB over te gaan ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
AdobeRGB / sRGB
Collapse
X
-
-
Re: AdobeRGB / sRGB
heeft zin indien het een RAW opname betreft maar ingeval van een JPEG file heb je mogelijk verlies als je van sRgb naar AdobeRGB converteert of van AdobeRGB naar sRGB.
-
Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk berichtheeft zin indien het een RAW opname betreft maar ingeval van een JPEG file heb je mogelijk verlies als je van sRgb naar AdobeRGB converteert of van AdobeRGB naar sRGB.
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtVolgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg
grts
Sieg
Maar heeft het zin voor mensen die gewoon in Jpeg werken wanneer hun camera in sRGB staat
kunnen zij dat stapje omhoog maken en heeft het zin ?bedankt om te kijken of te reageren, frans !
Comment
-
Nogmaals bij omzetting van AdobeRGB naar sRGB en van sRGB naar AdobeRGB kun je verlies hebben, geen winst.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk berichtNogmaals bij omzetting van AdobeRGB naar sRGB en van sRGB naar AdobeRGB kun je verlies hebben, geen winst.
bedankt voor de reacties, ik was even in de warbedankt om te kijken of te reageren, frans !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtVolgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg
grts
Sieg
Comment
-
Hier in een CIE Lab model kun je heel goed de verschillende kleurruimtes zien, ook de beperkte kleurruimte van CMYK
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk berichtEen RAW-file bevat meestal (MakerNotes area in de RAW-file, merk afhankelijk ?) welke ColorSpace ingesteld stond in de camera. Sommige RAW-converters gebruiken die indicatie (LR-PS- C1 … niet ) maar je kunt die dan altijd overschrijven in de RAW-converter.
Een RAW file heeft geen wb, geen kleurprofiel, enz ...
Dus als je camera in srgb staat en je maakt de opnames in RAW, dan kan je nog altijd kiezen in je RAW convertor welk kleurprofiel je eraan hangt
Soms worden hier op het forum jpeg's gepost die in Adobe RGB staan, sommige browsers geven dat perfect weer en andere dan weer niet.
Als die persoon dan een berichtje krijgt dat zijn kleurprofiel van de jpeg niet goed staat kan hij deze nog makkelijk aanpassen zonder kwaliteitsverlies
Het gebeurt hier regelmatig
Zo werk ik steeds mijn opnames af in Adobe RGB, al staat de camera op srgb, Dit is makkelijk als je RAW + jpeg fotografeert
Zo heeft de jpeg al onmiddellijk het juiste profiel voor het web en bij de RAW kies je dan nog wat je wilt.
Mijn ganse RAW workflow gebeurt in Adobe RGB, pas bij het laatste stap (verkleinen en verscherpen) wordt deze omgezet naar srgb voor het net
grts
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk berichtBedankt, u bevestigt wat ik daarvan dacht voor wat betreft RAW !
Maar heeft het zin voor mensen die gewoon in Jpeg werken wanneer hun camera in sRGB staat
kunnen zij dat stapje omhoog maken en heeft het zin ?
De jpeg heeft in srgb een kleinere kleurwaardebereik meegekregen en denk niet dat dit aan te passen is naar Adobe rgb in een jpeg Frans
grts
Comment
-
grts
Sieg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtDat is gewoon een makers note en heeft totaal geen invloed op de RAW file
Een RAW file heeft geen wb, geen kleurprofiel, enz ...
Dus als je camera in srgb staat en je maakt de opnames in RAW, dan kan je nog altijd kiezen in je RAW convertor welk kleurprofiel je eraan hangt
Soms worden hier op het forum jpeg's gepost die in Adobe RGB staan, sommige browsers geven dat perfect weer en andere dan weer niet.
Als die persoon dan een berichtje krijgt dat zijn kleurprofiel van de jpeg niet goed staat kan hij deze nog makkelijk aanpassen zonder kwaliteitsverlies
Het gebeurt hier regelmatig
Zo werk ik steeds mijn opnames af in Adobe RGB, al staat de camera op srgb, Dit is makkelijk als je RAW + jpeg fotografeert
Zo heeft de jpeg al onmiddellijk het juiste profiel voor het web en bij de RAW kies je dan nog wat je wilt.
Mijn ganse RAW workflow gebeurt in Adobe RGB, pas bij het laatste stap (verkleinen en verscherpen) wordt deze omgezet naar srgb voor het net
grts
Sieg
Lightroom gebruikt een niet standaard kleuren profiel om in te werken ;-)
Het is nog wat ingewikkelder, want in de Library previews en histogram berekeningen zit er verschil of je raw of jpg foto's gebruikt.
Stuur je een foto naar photoshop, dan zit ook hier weer een verschil,
de foto wordt doorgestuurd in het ProPhoto RGB maar met een andere gamma waarde.
eigenlijk allemaal te ingewikkeld en voor de meeste niet echt nodig om te kennen. ;-)
Zelf houw ik me er ook niet echt mee bezig, maar ik wist nog dat Lightroom een appart kleurenprofiel had, en dat dit ook niet 100% overeen kwam met photoshop,
maar voor de rest... dus terug opgezocht.
info ---> the-truth-about-lightroom-colour-management
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk berichtAls je werkt met lightroom, dan bewerk je de foto's in het MelissaRGB (ook wel lightroom RGB genoemd )
Lightroom gebruikt een niet standaard kleuren profiel om in te werken ;-)
Het is nog wat ingewikkelder, want in de Library previews en histogram berekeningen zit er verschil of je raw of jpg foto's gebruikt.
Stuur je een foto naar photoshop, dan zit ook hier weer een verschil,
de foto wordt doorgestuurd in het ProPhoto RGB maar met een andere gamma waarde.
eigenlijk allemaal te ingewikkeld en voor de meeste niet echt nodig om te kennen. ;-)
Zelf houw ik me er ook niet echt mee bezig, maar ik wist nog dat Lightroom een appart kleurenprofiel had, en dat dit ook niet 100% overeen kwam met photoshop,
maar voor de rest... dus terug opgezocht.
info ---> the-truth-about-lightroom-colour-management
Kan je in Lightroom het standaard kleurprofiel niet instellen dan ?? Lijkt me wel sterk als dat niet zou lukken
grts
Comment
Comment