Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR presets ontrafelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR presets ontrafelen

    Er zitten heel wat standaard ontwikkelpresets in LR.
    Om bij te leren zou ik graag achterhalen hoe die werken, en op welke parameters ze ingrijpen om tot een bepaald resultaat te komen. Echter lukt het mij niet om dat te achterhalen. Heeft er iemand een idee of die informatie ergens te achterhalen valt? Indien ja, waar en hoe dan?

    Groeten,
    Tom.
    https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

  • #2
    Re: LR presets ontrafelen

    Die standaard presets van LR gebruik ik zeer zelden tot nooit. Je kan er een boel vinden op internet maar ze zijn niet altijd goed en dikwijls tasten ze de kwaliteit van je foto aan. De meeste zijn gebaseerd op een licht center in de foto en nogal zwaar vignet. Ik gebruik ze wel als ik ze zelf nog kan aanpassen maar van sommige zijn de bewerkingen verborgen. In de nieuwste versie van LR had ik gelezen dat de opacity van de presets kan worden aangepast, tot nu toe in de vorige versies kon dat niet daarmee verkies ik handelingen (actions) in PS. Daar van kan je de opacity wel aanpassen en met een laagmasker ze plaatselijk toepassen.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: LR presets ontrafelen

      Ik vrees dat die informatie enkel te achterhalen is bij het vergelijken tussen een import zonder develop preset en een import met develop preset.
      Ik heb even voor de aardigheid een foto zonder develop preset geïmporteerd in mijn LR6.14; en dan de LR Color Preset/Aged Photo op toegepast.
      Ik vergelijk hier enkel wat er aan de Basic parameters en de Tone Curve verandert, maar weet dat er nog vele andere parameters zijn die door die welbepaalde preset kunnen aangepast zijn.
      Ik denk dat je eventueel zo een paar van die presets moet proberen om van daaruit wat kennis op te doen.

      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: LR presets ontrafelen

        Bedankt voor de tips. Met de standaard presets van LR ben ik niet verder geraakt. Daar is volgens mij geen enkele mogelijkheid om erachter te komen hoe die nu precies werken.
        Wel heb ik ondertussen een set van 120 presets gevonden, die van behoorlijke kwaliteit lijken te zijn op het eerste zicht, en die wel laten zien in LR wat ze doen. Binnenkort ga ik hier eens induiken.
        Als er nog iemand interesse heeft in die presets, dan kan ik de downloadlink wel bezorgen via pm. Ik denk namelijk niet dat ik die hier zomaar op het forum mag neerzetten.
        https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

        Comment


        • #5
          Re: LR presets ontrafelen

          Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
          Bedankt voor de tips. Met de standaard presets van LR ben ik niet verder geraakt. Daar is volgens mij geen enkele mogelijkheid om erachter te komen hoe die nu precies werken.
          Wel heb ik ondertussen een set van 120 presets gevonden, die van behoorlijke kwaliteit lijken te zijn op het eerste zicht, en die wel laten zien in LR wat ze doen. Binnenkort ga ik hier eens induiken.
          Als er nog iemand interesse heeft in die presets, dan kan ik de downloadlink wel bezorgen via pm. Ik denk namelijk niet dat ik die hier zomaar op het forum mag neerzetten.
          Als dit zou gaan om 'onrechtmatig verkregen commerciële presets' zal ik je post moeten verwijderen. Dus graag meer info, ofwel via PB aan mij, ofwel als reactie op dit bericht. Zo ik geen respons krijg, wordt effectief jouw post verwijderd en vind je hier een rode Mod waarschuwing.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: LR presets ontrafelen

            Niet onrechtmatig verkregen. Het is via een openbare gratis link, maar van een concurrerend magazine. Vandaar dat ik het niet gepast vind om het hier openbaar te posten.
            Hopelijk volstaat deze uitleg, indien niet, stuur dan maar een pm, en dan bezorg ik u de link ter verificatie.
            https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

            Comment


            • #7
              Re: LR presets ontrafelen

              Nee, prima. Niks aan de hand dus.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment

              Working...
              X