Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groote van JPG veranderd na bewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groote van JPG veranderd na bewerking

Ik schiet met de D70 in RAW en JPG tezamen. De JPG kwaliteit is Basic, hier kan je niets aan veranderen. Na bewerking van deze JPG die de formaat hebben van ong. 600 kb, veranderen zij in 2.5 MB. Hoe kan dit? ik stel wel in PS de compressielevel op het maximum, maar dan denk ik haast dat hier interpolatie moet plaatsvinden anders kan nooit zoveel pixels bijkomen.....

thnks kati

Re: Groote van JPG veranderd na bewerking

Een jpeg is gecomprimeerd, maar als je hem opent in een fotoprogramma dan neemt hij weer het aantal pixels in beslag met voor elke pixel een kleurencombinatie. De kwaliteit van het beeld is bepaald door de graad van compressie de eerste keer (die dus bij jou overeenkomt met basic).
    Als je nu deze foto opnieuw opslaat met de minste compressie, d.w.z. met de beste kwaliteit, dan behoud je wel een omvangrijk bestand maar verbetert de kwaliteit van de foto daardoor niet. Men moet steeds voorzichtig zijn met het verschillende keren na elkaar opslaan van een jpeg-bestand en het heeft volgens mij niet veel zin een jpeg die oorspronkelijk "basic" was daarna in de beste jpeg kwaliteit te willen opslaan.
    Als je foto's op het fototoestel opslaat als jpeg en je bewerkt deze foto dan, sla hem tussendoor op in een ander formaat, zonder verlies aan kwaliteit en sla hem pas de laatste keer weer op als jpeg. De kwaliteit die je moet kiezen is dan afhankelijk van wat je met de foto wil doen: alleen voorstellen op een computer of afdrukken, dat maakt een groot verschil.
    home page: http://cage.ugent.be/~hs
    reisblog: http://herser.wordpress.com
    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Er komen geen pixels bij, je gebruikt gewoon een lagere compressie in PS dan in je camera. Het best kan je van je RAW bestand vertrekken voor de bewerkingen te doen. De jpeg kan je gebruiken om snel een selectie te maken of voor web gebruik.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik zie niet goed het nut in om deze JPG-Basic te gebruiken om welke reden dan ook
        Je beschikt toch over een RAW waarmee je alle bewerkingen aankan, of
        ontgaat me hier iets
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

de JPG bestanden gebruik ik alleen in eerste instantie inderdaad voor selectie van de RAW file's en een aantal op internet te zetten om door mijn opdrachtgever verkleind /breedte 7 cm / geplaatst te worden in artikeltjes. Dus de kwaliteit is goed voor deze afmetingen van 198x149 pixels.

Comment

Working...
          X