Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste pc voor fotobewerking (2019)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

Kloksnelheid is natuurlijk belangrijk bij geheugen (RAM) maar evenzeer de CAS, iets waar weinigen blijkbaar rekening mee houden.
    RAM van 3200MHz met een CAS van 16 geeft je een snelheidsscore van 200 en RAM van 3000MHz met CAS 15 ook 200. Dus ook al is de kloksnelheid vd ene hoger ze zal niet sneller zijn.

Een processor met hogere kloksnelheid zal dus ook sneller zijn ongeacht i5, i7, i9 of de AMD varianten. Maar ook hier is dat maar een stuk van het verhaal. Er zijn best wel verschillen qua L3 cache geheugen: van 9MB (i5 8600k 3.6GHz €285) naar 16MB (Ryzen5 2600 3.4GHz €165)

Daarnaast zijn sommige processoren te overklokken, je kan ook het voltage verhogen in het BIOS etc...

Comment

Het is een oefening tussen prijs/gebruikscomfort maar te veel "gebruikers" staren zich blind op nutteloze "gadgets" en specs .. wat schiet je op met 32Gig RAM als je applicaties standaard maar 8 gebruiken? het enige wat dan nog nut heeft is het configureren van ramdrive ... sommige "tijdswinst" valt enkel nog te meten en wordt nog nauwelijks "ervaren". Zelfs met mijn luizige 16 Gig kan ik nog vlot een 4 Gig ramdrive lopen ... en wees maar zeker dat je dat "voelt". (discussie hier al eerder gevoerd)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
        Kloksnelheid is natuurlijk belangrijk bij geheugen (RAM) maar evenzeer de CAS, iets waar weinigen blijkbaar rekening mee houden.
        RAM van 3200MHz met een CAS van 16 geeft je een snelheidsscore van 200 en RAM van 3000MHz met CAS 15 ook 200. Dus ook al is de kloksnelheid vd ene hoger ze zal niet sneller zijn.

Een processor met hogere kloksnelheid zal dus ook sneller zijn ongeacht i5, i7, i9 of de AMD varianten. Maar ook hier is dat maar een stuk van het verhaal. Er zijn best wel verschillen qua L3 cache geheugen: van 9MB (i5 8600k 3.6GHz €285) naar 16MB (Ryzen5 2600 3.4GHz €165)

Daarnaast zijn sommige processoren te overklokken, je kan ook het voltage verhogen in het BIOS etc...
        Zoals ik zojuist zei ... te veel theorie ... heel mooi een geheugen met korte latentietijd en dan koop je plots geheugen waarbij je mobo "foert" zegt omdat de mem controller die kloktijden niet aankan en waarbij de ene access error op de andere volgt. ... en veel succes al je het wil omruilen.
        .. en wie zit nog standaard te overclocken? behalve de rabiate "mijn_doel_in_het_leven_is_overclocken" freaks :-D .. en dan zit je plots met een instabiel systeem dat niet meer 100% betrouwbaar is ... maar he, 't zijn mijn knikkers niet he! LOL!

Comment

De snelheid van een systeem hangt niet enkel en alleen af van een CPU en het geheugen maar ook van het moederbord.
          Wat nut heeft het om met een Prosche 911 (CPU) te rijden als je toch maar op buitenwegen (Mobo) kunt rijden?
          Maak een evenwichtig systeem en kijk vooral op geen euro om een kwaliteitskast te kopen.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            .. en dan koop je plots geheugen waarbij je mobo "foert" zegt omdat de mem controller die kloktijden niet aankan ...
            Dat is hilarisch hé. Als je de specs van je moederbord bekijkt zie je snel de snelheden van het geheugen staan dat die ondersteunt. En het is niet omdat je RAM op hogere kloksnelheid loopt dan je moederbord ondersteunt dat het gaat spaak lopen. Als je een PC configureert (alternate bv) dan zullen zij zelf bepaalde incompatibiliteit aangeven. Anders zullen de technici ter plaatste als je 'em besteld dat wel aangeven.
            In mijn configuratie ondersteunt mijn moederbord max. 2933MHz RAM; toch heb ik 3000MHz RAM steken. Loopt perfect alleen dat ik die "laatste" 67 MHz niet kan aanspreken. Waarom dan 3000 MHz? Omdat dat prijs kwaliteit voor mij de betere koop was tgov een setje 2933 MHz.

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            .. en wie zit nog standaard te overclocken? behalve de rabiate "mijn_doel_in_het_leven_is_overclocken" freaks :-D .. en dan zit je plots met een instabiel systeem dat niet meer 100% betrouwbaar is ... maar he, 't zijn mijn knikkers niet he! LOL!
            Meer dan je denkt en imo geen freaks. Als je zorgvuldig overclockt of het voltage verhoogt kan je ten andere testen of het stabiel blijft of niet. Zoniet draai je het wat terug. Maar van 3.4GHz naar 4GHz gaan is echt geen risico hoor, vaak haal je dat al door het voltage van bv 1.1 naar 1.25 te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
              Als ik alles hier lees heb ik toch het gevoel dat een aantal hier meer bezig zijn met specs los van hetgeen ze ermee gaan/kunnen doen.

Ik baseer mij op mijn persoonlijke ervaring en ondervinding met het bewerken van foto's (raw files).
              Mijn raw's haal ik door ACR en nadien PS. Het is niet ongebruikelijk dat ik in eenzelfde psd bestand 2 à 3 raw's als layer heb om te blenden (incl. lum masks) boven nog andere lagen waar blurs, curves etc.. op toegepast worden. Een psd van 1GB grootte is dus niet ongebruikelijk bij mij.

Momenteel doe ik dat nog altijd met een zeer oude Intel dual core (nog van voor de Celeron) van 2.4GHz en 4GB DDR2 RAM (800MHz) en een GPU van 1GB DDR3. Toegegeven sommige bewerkingen gaan wat trager dan ik wens: een gaussian blur duurt bijwijlen 10 sec en een lum mask rond de 5 sec.
              Dat is hoofdzakelijk sinds ik ve 10Mpix camera naar een 24Mpix camera ben gegaan.

Daarom ook dat ik nu een nieuwe PC aan het samenstellen ben: Ryzen 5 2600 - 16GB DDR4 3000MHz - SSD (Samsung EVO 970 500GB) - GPU 2GB DDR5 (GeForce 1030 met display port aansluiting voor mijn Eizo scherm) - moederbord met 2 M2 aansluitingen
              Op basis van mijn ervaring weet ik dat ik hiermee zonder enig probleem mijn werk kan doen ... met overschot voor de komende jaren.

Met alle respect dus voor iedereen hier (ieder spendeert wat hij wil aan een PC) maar zaken alla 64GB RAM, een processor voor een server (AMD Epyc), een i7 van bovengemiddelde kwaliteit (wat wil dat in godsnaam zeggen hé) zijn voor mij totaal onnodig om je foto's te bewerken.
              Ik vraag mij dan ook af waar ze dat eigenlijk halen want dat is duidelijk niet op ervaring of ondervinding gebaseerd.

Daarnaast vergeet men blijkbaar ook dat programma's als PS steeds maar beter worden. Niet alleen op gebied van mogelijkheden maar evenzeer op gebied van efficiëntie. Door nieuwe logaritmes te ontwikkelen worden bewerkingen eenvoudiger en minder PC-belastend.
              Een SSD verbruikt maar een fractie van een oude HDD terwijl de data transfer gigantisch hoger ligt.
              Een goede workflow in PS kan je ook een pak computing power besparen: het gebruik van "blend if" bv zal je bestandsgrootte maar met 10% doen toenemen ipv een extra layer etc...

Dus vergeef het mij als ik hier een aantal "beweringen" cum grano salo bekijk en ik een grijns niet kan vermijden. Mijn nieuwe PC zal niet meer dan € 1.000 kosten en de rest zal ik wel besteden aan ander fotomateriaal of een Eizo scherm.
              Kijk, langs de ene kant heb je gelijk, maar langs de andere kant gebruik ik mijn pc niet voor 1 doel. Ik zit nu zolang niet alles geïnstalleerd is op een laptop met een i7 en 8GB, M.2 SSD voor het OS en gewone sata voor data. En die draait bij momenten reeds met horten en stoten. Voor jou zijn files van 1GB voor programma's die single threaded zijn het maximum maar scheer niet iedereen over dezelfde kam. Als ik met audio bezig ben is 1GB zowat de kleinste file. En daar is multi-thread niet de uitzondering. En eveneens als je een paar virtuele machines bezig start en die elk 2 cores en 4GB krijgen, dan zijn 24 cores en 64GB geen luxe.

Dit is sinds mijn Pentium 120 MHz de eerste keer dat ik terug een single processor desktop bouw. Hopelijk valtt het mee. Maar ik ben dan ook zoveel niet meer met zo'n projecten bezig.

En je moet niet 1 deel van de pc bekijken maar het geheel. Een Ryzen threadripper moederbord met de functies die ik wil kost meer (!) dan het server moederbord dat nu in de pc zit. Maar die heeft dan wel RGB led sturing, wifi, audio, bluetooth, crossfire/sli pci-e voor gaming en wat fancy heatpipes. Allemaal zaken die voor een niet-gaming desktop niets uitmaken. En de cpu is niet goedkoper, wel hogere klok. Het server moederbord heeft alle pci-e lanes dedicated naar de cpu, niks shared en dat is voor mij belangrijk. Ok, minstens 4 slots ram te vullen. Dat kan met minstens 8GB per slot. Maar 16GB is niet zoveel duurder dus is dat de betere keuze. Ook hier M.2 op NVMe, geen sata wat ook weer iets oplevert want direct pci-e naar de cpu.

Trouwens een woordje over M.2. Op zich zegt dat weinig want het is niet veel meer dan een vorm. De interface kan (USB,) SATA of pci-e zijn. En het zijn verschillende SSD's die je daarvoor nodig hebt.

Maar eigenlijk is het niet verschillende van fotografen die knoerten van f/1.4 L lenzen kopen. Ik weet dat ik die altijd op f/4 of veel hoger zou gebruiken, dus ik koop dat niet. Maar ik weet dat ik de pc die ik nu heb wel ga gebruiken tot die niet meer meekan binnen 10 jaar of langer. Dus mijn pc kost mischien meer dan €1000, maar met een lens van €500 euro kom ik best toe.

Waarom schrijf ik dat hier eigenlijk allemaal?

Comment

De vraag ging over een PC voor fotobewerking.
                Een kast, voeding, moederbord, i5 of Ryzen 5 cpu, SSD voor OS en 16GB RAM heb je vanaf €600-700.
                Dan heb je nog genoeg over voor extra opslag en/of een behoorlijk scherm (als je deze componenten niet kan verder gebruiken van je oude computer).

Comment

Eerlijk gezegd hé, waarom zou je sneller geheugen steken dan nodig? Het kost je alleen maar meer centen en ze kunnen zelfs een bottleneck zijn.
                  Met de kloksnelheden van de CPU's, de GPU's de geheugens en de hoeveelheid bruglanen is overklokken, ook in mijn ogen, je systeem onstabiel maken als je al geen componenten verbrand.
                  Overklokken gaat ook gepaard met een enorm hoge warmte ontwikkeling en krijg uw systeem dan maar gekoeld.
                  Overklokkers hebben minstens 2 CPU's liggen voor het geval van ..........
                  En wat win je eigenlijk nog de dag van vandaag met over te klokken? Ja, het plezier en de voldoening dat het je gelukt is?
                  Je moet er al wat van kennen om te overklokken en je vingers verbranden ga je zeker in het begin doen!!!

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    De vraag ging over een PC voor fotobewerking.
                    Een kast, voeding, moederbord, i5 of Ryzen 5 cpu, SSD voor OS en 16GB RAM heb je vanaf €600-700.
                    Dan heb je nog genoeg over voor extra opslag en/of een behoorlijk scherm (als je deze componenten niet kan verder gebruiken van je oude computer).
                    Mijn comments waren hier altijd gericht met het oog op die premisse; zoals de titel vd thread stelt: PC voor fotobewerking.
                    Dus ik volg je volledig in je configuratie en weet uit ervaring dat TS daarmee voldoende zal hebben.

ps Red Falcon: over overclocken. Ik had het hier niet over je CPU tot de max drijven maar een redelijke of beter verantwoorde tweak. Dat zal vaak een winst van 10 à 20% opleveren en zal de temperatuur niet dramatisch toen toenemen. Koelen moet je natuurlijk extra doen maar dat geldt evenzeer als je 64GB RAM en/of een "zware" CPU steekt.

Comment

Herinner je je nog de tijdrace van Intel en AMD om de snelste CPU te hebben?
                      Beide merken hebben in het begin flink bakovens gemaakt en met de koelers van toen konden ze niet genoeg koelen.
                      Die Pc's waren echte straaljagers dat het pijn deed aan de oren.
                      Toen waren iMac's de hemel op aarde.
                      En de winst van overklokken is het sap van de kolen niet meer waard nu.

Maar naast een goede kast is het best dat je wat meer uitgeeft aan een Mobo waar je jaren goed mee zit, de race naar de snelste CPU is nu voorbij, veel sneller zullen die niet meer worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        ...
                        En de winst van overklokken is het sap van de kolen niet meer waard nu.
                        ...
                        Inderdaad, de meeste cpu's hebben nu een turbo mode van 4 GHz of meer, en in idle draait er nog 1 core aan minder dan 1 GHz.
                        Veel efficienter.
                        Aan de huidige elektriciteitsprijzen is het niet zo interessant je huis te verwarmen met je PC.

Comment

Als TS nog even reageren op deze discussie. Ik heb alle berichten hier met veel aandacht enkele keren gelezen (of toch geprobeerd want het was hier en daar toch wel Chinees voor mij ).

Ik heb ook overlegd met een collega, vriend die vrij goed op de hoogte is van PC's en alles wat erbij komt kijken.
                          Uiteindelijk heb ik een offerte opgevraagd aan Alternate en deze samen met mijn collega een beetje aangepast.

Onderstaande is wat ik op dit moment van plan ben om te gaan bestellen. Ik plaats het hier zodat misschien nog iemand een (enkele) laatste aanpassing(en) kan voorstellen...

Processor: Intel® Core i5-9600K, 3.7 GHz (4.6 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor "Coffee Lake-R", Unlocked, WoF
                          Moederbord: ASUS Prime Z390-P, socket 1151 moederbord Gb-LAN, Sound, ATX
                          Processorkoeler: Scythe Mugen 5 PCGH cpu-koeler
                          Geheugen: Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen Zwart, CMK32GX4M2A2666C16, Vengeance LPX, XMP
                          Grafische kaarten: GIGABYTE Radeon RX 580 Gaming 8G (rev. 1.0) grafische kaart DVI, HDMI, 3x DisplayPort, CrossFireX
                          SSD's: Samsung 970 EVO Plus, 500 GB SSD Zwart, MZ-V7S500BW, PCIe Gen 3 x4, M.2 2280 (2x)
                          Harde schijf: Seagate BarraCuda, 4 TB Harde schijf ST4000DM004, SATA 600
                          Behuizing: Cooler Master N400 tower-behuizing Zwart, USB 3.0
                          Voedingen: Corsair RM850X, 850 Watt voeding Zwart

+ een Wifi adapter (twv 79,90) omdat ik op dit moment internet heb via een powerline verbinding en wifi blijkbaar veel sneller zou zijn (getest op laptop).
                          + Windows 10

Dit hele pakket zou me ongeveer 1700 euro (excl. montage en verzending) kosten. Eerst had ik een I7 processor (200 eur duurder) maar die heb ik na het lezen van deze topic en contact met alternate vervangen door de I5.
                          Verder heb ik gekozen voor 2 snelle SSD's van 500 GB, waarvan ik er een wil gebruiken als C-schijf (progs) en de andere als werkschijf (foto's + data waar aan gewerkt wordt). Daarnaast voor een 'archief' schijf van 4 TB waar ik alle sessie's naar verplaats die afgewerkt zijn. (Als backup gebruik ik externe schijven die ik reeds in bezit heb).

Ik hoor het graag als iemand opmerkingen heeft over deze configuratie (als dat nu een upgrade/downgrade of ander idee is...).

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties!
                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Dat ziet er goed op de groei uit, je hebt heel wat voor je geld (maar het blijven PC boeren .

In vergelijking heb ik de WIN10 en de Wifi niet moeten kopen, en RAM is sinds vorige herfst erg in prijs gedaald, dus waarom niet meteen 32GB.
                            Idem voor de SSD's.
                            Maar Intel cpu's zijn duurder geworden.
                            En die grafische kaart moet ik ooit nog eens aanschaffen, alhoewel ze voor LR weinig belang heeft.
                            Ik heb de Barracuda Pro genomen, 7200 tpm en 220 MB/s (effectief tot ze half vol is). Daar staan mijn foto's op om te bewerken, maar die 3500 MB/s SSD zal ik toch ook eens moeten kopen.
                            Strikt genomen heb je geen K processor nodig, maar de prijs is redelijk (mijn i5-8600 kost nu bijna evenveel, is trager en kan niet overklokt worden).

Er zijn sites waar je het vermogen van je voeding kan uitrekenen, op 10% van het maximum vermogen is het rendement erg slecht.
                            Over enkele jaren ga je misschien meer elektriciteit gebruiken dan je gaat uitgeven wanneer je toch ooit een grotere zou moeten kopen.
                            Componenten worden steeds zuiniger, je zal verschieten hoe weinig je maar nodig hebt.
                            Last edited by palombian; 28 februari 2019, 16:50. Reden: voeding, SSD

Comment

Working...
                            X