Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help: Rood blijft overgesatureerd in mijn foto, wat doe ik fout?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Help: Rood blijft overgesatureerd in mijn foto, wat doe ik fout?

    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
    Daar is totaal niets mis met de TIFF-file. Als de TIFF file niet goed wordt weergegeven wil dit zeggen dat het gebruikt programma (browser/converter) Prophoto-RGB niet ondersteunt of niet juist is ingesteld om dit te doen.

    Bij omzetting van Adobe-RGB naar sRGB gaan er tinten verloren waardoor heel wat detail in de rode tulpen verdwijnt en je iets krijgt wat op een overgesatureerde rode vlek lijkt.
    Dus als je de rode tinten zoveel mogelijk wil behouden is gebruik van Prophoto of Adobe RGB aangewezen.

    Meeste internet browsers ondersteunen de dag van vandaag Adobe-RGB, mogelijk moeten voor sommige browsers de instelling aangepast worden.
    TS vindt wel dat er iets mis is, zo blijven we de bal doorspelen.
    Mijn bedoeling was "back to basics" te beginnen om te begrijpen hoe de zaak ineenzit.
    Last edited by palombian; 18 januari 2019, 11:28. Reden: dt fout :)

    Comment


    • #17
      Re: Help: Rood blijft overgesatureerd in mijn foto, wat doe ik fout?

      Ik blijf ook bij mijn standpunt dat je voor BD (en zeker de Challenge!) aRGB moet vermijden. Teveel slechte ervaringen (zelf niet, gebruik het niet) in het verleden. Zelfs al is het op je monitor (of slechts bepaalde?) in te stellen. Bij de beoordeling van de foto ga je kritiek krijgen op foute rood en bruintinten. Trouwens: de inzenders zelf merken het, na opladen, en vragen mij dan wat er aan de hand is met het forum.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment

      Working...
      X