Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One Pro, iemand ervaring mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

    Misschien ook eens interessant om lezen: een vergelijking tussen LR en Capture One door Martin Evening ... toch niet de minste op gebied van editing. Btw. LR kan je ook verwisselen door ACR vermits die buiten de library in wezen hetzelfde zijn.



    Zeer interessant is wat hij zegt over de sharpen-modules van beide op pag. 66-67; iets dat mij bijzonder aangaat sinds ik mij verdiept heb in het boek van Jeff Schewe en Bruce Fraser. (Real World Image sharpening)
    Last edited by tcf; 1 november 2018, 17:28.

    Comment


    • #17
      Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

      Sorry tcf, maar mijn kennis van het Engels is niet zo dat ik dit helemaal ga verstaan.
      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

        verstandige beslissing, Red Falcon, begin met een proefversie van een maand en geef uzelf de tijd om te wennen aan het programma en het te leren gebruiken. Je kan heel veel leren uit de tutorials op hun website.
        Good Luck!
        Stefan

        Comment


        • #19
          Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

          Ik heb op de pc zowel Capture One, Corel Aftershot als Lightroom staan.

          Lightroom heb ik staan omdat het mee komt met Photoshop maar ik gebruik Lightroom niet desondanks er een paar dingen extra in zitten. Lightroom is het meest veelzijdige programma voor RAW edit maar ik vind het echt niet prettig werken (persoonlijk dingetje) Er zitten ook veel dingen in die je mijn inziens echt niet nodig hebt.

          Meestal gebruik ik Corel Aftershot en vind het een superfijn programma om mee te werken. Bijna alles wat in Lightroom zit, bestaat ook in Aftershot.
          Capture One gebruik ik in studio om thetering mee te doen. Verder is dit wel het meest professionele programma van de 3 toch ontbreekt veel wat je wel in Lightroom of Aftershot kan vinden.

          Het spreekt voor zich dat de integratie met Photoshop perfect loopt vanuit Lightroom maar dat is ook zo met Aftershot. Het leuke is dat na bewerkingen van de foto in Photoshop, je perfect kan terug keren naar Aftershot of Lightroom en de bewerkte foto daar automatisch in de album terecht komt met rating en alles er bij in een mooi setje.

          Bij Capture one gaat dit ook maar mijn inziens VEEL lastiger. Je moet het al gaan zoeken in een menu en zo. Ik vind het echt niet prettig en SNEL werken. Ik wil vooral to the point mijn ding kunnen doen en ik heb geen boodschap aan veel omwegen waar ik repetitief tijd zit te verkloten.

          In capture one zit ook een kleurequalizer met 3 kanalen wat best wel ERG krap is. Bij lightroom en Aftershot zijn dat 6 kanalen en je hebt ze allemaal nodig als je creatief wil los gaan.
          Nog een sterk minpunt is dat Capture One een andere kleurinterpretaie heeft van je RAW beelden wat best wel kl... is. Ook bij Lightroom trouwnes. Naar mijn persoonlijke smaak is Aftershot hier de beste in met de meest realistische kleurrendering. Onderschat niet hoe groot dit verschil is!

          Lightroom en Aftershot kan je uitbreiden met plugins. Voor Capture One bestaan die voor zover ik weet niet. Best wel kl.... want er zit veel te kort in dat programma dat je echt wel nodig hebt eens je meer gevorderd bent.

          Een sterk pluspunt aan Lightroom is dat er ook veel presets voor bestaan. Als je iemand bent dat graag effectjes los laat op een foto (zoals je op een smartphone doet) dan moet je dat echt hebben. Ben je meer een fotograaf die niet houd van effectfiltertjes dan ben je beter af met Aftershot. Bij Capture One zit iets gelijkaardig in maar mijn inziens ook alweer iets dat een serieus fotograaf niet gebruikt.

          Je hoort mij graag praten over Aftershot maar dat is niet zonder reden. Ik kan met dat programma het snelste mijn doel bereiken wat ik bij de andere programmas niet kon vinden.

          Echter heeft Aftershot ook een paar kleine nadelen. Iets wat mij erg stoort is dat je bv een bepaalde bewerking op een foto los laat en leuk vind, je dit ook wil uitrollen naar andere foto´s uit die reeks. Dat kan perfect in Aftershot TOT je bepaalde foto´s individueel gaat aanpassen verder. Als je dan bv 1 setting wil uitrollen over je reeks dan ben je de vorige settings (zoals crop) kwijt. En dat stoort mij wel soms. Ik heb mij er echter op aangepast om eerst alle basisbewerking te doen op 1 foto, dan uitrollen naar de reeks en dan pas elke foto nog eens individueel gaan bijsturen indien nodig. Een andere fout in Aftershot is dat je bv scheefstandcorrectie niet kan resetten. Je moet ofwel alles resetten of dit "experimenteel" doen en daar verlies je wat tijd aan als je gemist bent.

          Comment


          • #20
            Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

            xafke, ik heb LR classic en gebruik het omzeggens niet, ik gebruik liever Bridge omdat ik dit al jaren gewoon ben.
            Ver heb ik nog altijd CS6 om verder te kunnen want om dat te kunnen heb ik 5 jaar avondonderwijs gevolgd totdat ik kon selecteren met de pen.
            Die leraar in het vijfde jaar gaf les tegen zijn goesting en dat zagen we wel. En bovendien zat ik in een klas waar alle samenhorigheid ver te zoeken was.
            LR heb ik één jaar gevolgd en heb er bijna niks van opgestoken. Voor mijn is CS6 het summum.
            Hoewel ik ik Affinity Photo ook heb gebruik ik dat ook veel te weinig.
            In het begin, toen ik begon met fotografie, gebruikte ik Corel Paint Shop Pro. dat was toen ook al goed hoor, maar dan kwam Ps met lagen en ik was verkocht aan dat programma.
            Maar ik lees enorm veel positiefs van Capture One dat ik dit nu wil leren.
            Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

              Er is niets verkeerd met dingen proberen. Als CS6 het prima doet voor jou en bridge net doet wat jou lekker ligt dan moet je daar vooral mee doorgaan.
              Wij kunnen enkel onze ervaring delen en uw ondervinden kan daar van afwijken omdat je het misschien anders wil doen.
              Is bij mij gelijk zo. Ik ben erg voorstander van Corel Aftershot maar dat is vooral omdat het mij snel tot mijn doel kan brengen. Bij iemand anders is dat misschien niet zo.

              Ik heb begrepen dat je Capture One eens gaat proberen? Deel dan gerust eens uw ondervinden met ons binnen enkele weken. Wat ondervind je zelf met het programma? Zijn er dingen die beter gaan of net andersom?

              Comment


              • #22
                Re: Capture One Pro, iemand ervaring mee?

                Ik ben destijds overgestapt van LR naar C1Pro omwille van het feit dat LR me te duur werd. Ik gebruik C1Pro naar volle tevredenheid. Persoonlijk vind ik het op mijn MAC sneller draaien dan LR en de workflow vind ik makkelijker.
                Je kan net zoals in LR met plugins werken. Ik volgde ook een paar online cursussen op Photofacts en dan heb je de basis onder de knie. Trouwens C1Pro voorziet zelf in massa's online tutorials.
                Elk zijn ding, maar C1PRO draagt mijn voorkeur weg
                Nu onlangs werd Luminar 2018 gelanceerd, je kan het nu 14 dagen op proef gebruiken. Ik probeerde het uit pure nieuwsgierigheid en moet zeggen dat het wel wat in zijn mars heeft... Zeker als je van presets houdt. Misschien eens proberen?
                https://www.behance.net/Lynx1966

                Comment

                Working...
                X