Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieven voor lightroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Alternatieven voor lightroom?

    Voor lenscorrecties is DxO onovertroffen. Vanaf PL2 is er een (beperkte) DAM, al is dat iets wat ik eigenlijk niet gebruik.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • #47
      Re: Alternatieven voor lightroom?

      In mijn zoektocht om de CC suite PS en LR te kunnen buitengooien heb ik even geflirt met Luminar. Dat is op zich wel een goed programma, maar heeft geen DAM aan boord. Dat laatste wordt al maanden voor zich uitgeschoven, veel gebruikers hebben er al lang geen vertrouwen meer in. Afiinity Photo blijft dan weer wel (hoewel dit ook geen DAM aan boord heeft) omdat de PS mogelijkheden toch 90% zijn, en het kan de dingen die ik met PS deed (en dat is nooit veel geweest). Het kan macro's aan, en dat is leuk om te spelen met wiskundige formule's en zo...
      (van Affinity heb ik Designer en Publisher ook, een fijn trio om mee te ontwerpen, ook al is Publisher nog beta)

      Waar ik dagelijks mee werk is On1 Photo Raw, en dat tot volle tevredenheid. Bij de nieuwste versie werd de UI grondig aangepakt, en na een paar dagen zoeken kan ik het alleen maar een gigantische verbetering noemen. De Fuji X of RAF bestanden worden zeer goed gerenderd, mooi scherp. De DAM is vliegensvlug, importeren loopt zeer vlot. Develop is iets trager op mijn MBP van begin 2015, maar wel sneller dan de 2018 versie van ON1, ze zijn duidelijk vooruit gegaan.
      Prima helpdesk (ook al worden ze overstelpt met vragen door de nieuwe versie) die snel en vriendelijk antwoordt.
      Naast basis bewerking is er ook een effects afdeling, er zijn pakken presets, je kan in layers werken, er is een portret module, je kan panoramas switchen, focusblending, HDR, kortom een zeer compleet programma.
      De probeerversie staat hier: https://www.on1.com Het risico is groot dat je het koopt. :-)
      ...leeg...

      Comment


      • #48
        Re: Alternatieven voor lightroom?

        Heb een beetje gewerkt met de kersverse ON1 2019 op een uitsnede van een vogelfoto.

        ON1 sluit inderdaad het best aan bij LR en PS - wat ook duidelijk de bedoeling is.

        Bij verscherpen en ruisreductie geeft ON1 een zeer scherp, maar enigszins plastiekerig beeld en niet zo'n mooie ruis.
        DXO PhotoLab 2 (met Prime) haalt alle ruis weg, maar de details zijn dan - tegen verwachting - minder goed dan ON1.
        Bij LR gaat teveel ruisreductie snel ten koste van de contouren, maar er zijn genoeg schuifjes om een compromis te zoeken.

        Tot slot vond ik het resultaat van LR nog het beste.
        Uiteraard ken ik de andere onvoldoende om echt te kunnen vergelijken, maar een wonderoplossing (met een toverstokje) bestaat toch niet.

        Omdat ik in de nabije toekomst geen opvolger zie opduiken voor mijn 7DII, en de EOS M50 niet significant beter is dan mijn M6, zit er geen druk achter en werk ik voorlopig verder met LR 6.14.
        ON1 zal ik zeker in het oog houden.
        Last edited by palombian; 23 november 2018, 18:26.

        Comment


        • #49
          Re: Alternatieven voor lightroom?

          Hallo,

          Ik heb inmiddels Luminar aangeschaft aan een zeer voordelige prijs (ik had al een Skylum-product).
          Het is (voor mij) zeker geen vervanger van PS/Lightroom - eerder een welkome aanvulling.
          Je kan Luminar als filter oproepen vanuit PS en dat werkt uiteraard makkelijk.
          Maar PS en/of Lightroom vervangen ... neen ... niet voor mij.

          Ik heb ook het volledig gratis Darktable geïnstalleerd en af en toe gebruik ik het om uit te testen.
          Heeft een aantal mooie features aan boord, maar ik heb nog geen uitgesproken oordeel en de interface vraagt gewenning.

          PS + Nik Collection (de "oude") blijven voor mij nog steeds de basisgereedschappen.
          Organiseren doe ik dmv Daminion. Zitten momenteel een dikke 9.000 foto's in en werkt probleemloos en snel.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #50
            Re: Alternatieven voor lightroom?

            Luminar kan ik niet vatten, zo'n opeenstapeling van presets en filters die allemaal ergens wel iets veranderen, ik loop erin verloren.
            Blijft ook achter de andere in mijn ruisreductie en verscherping testje (mijn trial was nog 5 dagen geldig ).
            Ik ga het niet kopen ook niet als het goedkoop is.
            Voor je het weet heb je meer uitgegeven dan jaaaaren Adobe abo.

            PS: wat is er eigenlijk verkeerd aan Photoshop Elements ?
            Last edited by palombian; 23 november 2018, 21:57.

            Comment


            • #51
              Re: Alternatieven voor lightroom?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Luminar kan ik niet vatten, zo'n opeenstapeling van presets en filters die allemaal ergens wel iets veranderen, ik loop erin verloren.
              Blijft ook achter de andere in mijn ruisreductie en verscherping testje (mijn trial was nog 5 dagen geldig ).
              Ik ga het niet kopen ook niet als het goedkoop is.
              Voor je het weet heb je meer uitgegeven dan jaaaaren Adobe abo.
              palombian,

              Bij Luminar is het de kunst al de filters die je vaak gebruikt te groeperen als je "favorieten" - dan is het al heel wat overzichtelijker.
              Net hetzelfde kan je doen met de presets. Maakt al een heel verschil uit
              Maar je maakt natuurlijk voor jezelf uit of een pakket bruikbaar is voor je of niet.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment

              Working...
              X