Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurnegatief omzetten met software

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kleurnegatief omzetten met software

iemand ervaring hoe je een kleurnegatief moet omzetten naar een gewone kleurenfoto na bijvoorbeeld een kleurnegatief te hebben gefotografeerd??
    zijn er bepaalde stappen die je moet doorlopen, rekening houdende met spectirum en kleurdiepte...

thanX

wim

Re: kleurnegatief omzetten met software

Gezien een kleurnegatief een oranje masker bevat (yellow and magenta masks) dat dient om de gebreken van de kleurstoffen (dyes) te compenseren en gezien dit afhankelijk is van film tot film, maar tevens van gebruikte afdrukpapier, ja zelfs afhankelijk is van het onderwerp is dit een zeer moeilijk procédé. De correctie van dit oranje -masker gebeurt deels door een vast filterpack en quasi automatisch, maar moet meestal nog bijgesteld worden door de operator die de printer bedient. Vraag maar eens aan foto-afwerkcentrales wat het belang is van een goed gevormde en ervaren printer.
    Vergeet tevens niet dat als u van een kleurnegatief een positief beeld op uw monitor wil er ook nog wat komt kijken op gebied van calibratie, kleurtemperatuur en gamma van de verschillende delen. Fotos op papier hebben een lagere gamma dan diapositieven.
    Als u het toch wil proberen raad ik u aan zorgvuldig de raadgevingen op de hiernavolgende site te bestuderen:

http://www.photofocus.com/zine7/scanfilm.html

Succes
    Henri
    Last edited by kodachrome; 10 september 2004, 15:58.
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Hallo,

Heb net je bericht gelezen ivm.kleurennegatief. Wat heb je juist gedaan? Heb je een negatief ingescand? In Photoshop kun je een negatief "Invert" brengen tot een foto. Stuur eens een voorbeeld dan kan ik eens bekijken wat je juist bedoeld. OK?

Tim Wilmsen
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

de bedoeling is om een foto te maken van een kleurnegatief (met de filters om het oranje te compenseren) en dit dan omzetten naar een kleurfoto in de software...
        ik lees eerst nog eens de site ...

thanX alvast en moest ik een voorbeeld krijgen van die persoon die dit wilt doen, dan post ik em wel hier...

thanX

wim

Comment

Indien je de scan uitvoert met een negatief scanner of ook wel diascanner genoemd, dan is daar een modus die je toelaat kleurnegatieven te scannen tot positieve digitale beelden van een uitstekende kwaliteit. Het omkeren gebeurt door de scanner soft.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
          X