Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

    moeilijk uit te leggen via tekst... ik kan je dropbox ook niet zien. Maar we blijven proberen.


    Het is wel degelijk het beste om het te doen zoals je aangeeft hoor : in die instelling van LR aangeven dat je in ProPhoto (of adobeRGB of sRGB, ...) zal gaan werken. En dan op de foto die je wil gaan bewerken rechts klikken en kiezen voor "bewerking in PhotoShop".

    Op dat moment wordt je RAW, met de bewerkingen die je in LR gedaan hebt, omgezet in een pixelbestand met een kleurruimte. In LR heb je namelijk (bij een RAW beeld) geen kleurruimte, in Photoshop heb je die wel. Je kan dan verder werken in PS om de zaken te doen die je wil doen.

    Op het einde van die bewerkingen moet je je Photoshop beeld bewaren. Als je je bewerkingen (de verschillende lagen bijvoorbeeld) later nog wil kunnen oproepen, dan moet de foto opgeslegen worden in ofwel psd ofwel tif. Dat is ergens ook een instelling.

    De workflow ziet er bij mij persoonlijk dus zo uit :
    1. Ik steek het SD kaartje in een SD kaartlezer op mijn computer
    2. Ik laad de RAW beelden vanaf het SD kaartje via Lightroom in mijn catalogus en fysiek op mijn disk
    3. Ik stel de RAW bewerkingen in : belichting, wit en zwartpunt, schaduwen, hooglichten, kleurorrecties, profiel van de lens, enz...
    4. Ik clik rechts op de foto, en ga zo via LR direct naar PS.
    5. Bij mij staat er dus AdobeRGB als kleurruimte in de opties van LR, en als default bij mijn PS
    6. Dan heb ik dus mijn foto in PS, in een bepaalde kleurruimte. De RAW is omgezet in een pixel-beeld, omdat Photoshop in pixels werkt.
    7. Ik doe mijn laagjesbewerkingen en dergelijke
    8. Ik sluit de foto, en dan wordt die automatisch opgeslegen in tif of psd (zoals ingesteld), en spring ik terug naar LR
    9. In LR heb ik dan eigenlijk twee beelden : een RAW (nef, cr2, ...) beeld met de oorspronkelijke bewerkingen, en een tif of psd beeld met de PS bewerkingen er in.

    10. Maar dus nog steeds geen jpg !

    11. Om de jpg te maken om op te sturen naar de afdrukcentrale moet je dan exporteren, vanuit LR of vanuit PS. En daar moet je dus aangeven dat de kleurruimte sRGB moet zijn, want anders stuur je bijvoorbeeld een ProPhoto beeld op, waarvan zij denken dat het een sRGB is (omdat ze het niet nakijken), en dan krijg je verkeerde kleuren.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

    Comment


    • #17
      Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

      Iegenie, mooie uitleg!
      Wat ik nog mis: hoe heb je je camera ingesteld? Ik bijvoorbeeld, om het voor mezelf makkelijk te maken, gebruik sRGB over de hele lijn, dus ook in de camera. Je krijgt in bepaalde software wel een waarschuwing dat andere dan sRGB kleurruimtes groter zijn, enz., maar daar stoor ik me niet aan.
      Ik moet wel toegeven dat ik zelden of nooit iets zal laten afdrukken. Nu als je iets op het web wil tonen, moet je kleurruimte (of kleurprofiel, ook daar krijg ik geen hoogte van, wat het verschil is) sRGB zijn.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

      Comment


      • #18
        Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Iegenie, mooie uitleg!
        Wat ik nog mis: hoe heb je je camera ingesteld? Ik bijvoorbeeld, om het voor mezelf makkelijk te maken, gebruik sRGB over de hele lijn, dus ook in de camera. Je krijgt in bepaalde software wel een waarschuwing dat andere dan sRGB kleurruimtes groter zijn, enz., maar daar stoor ik me niet aan.
        Ik moet wel toegeven dat ik zelden of nooit iets zal laten afdrukken. Nu als je iets op het web wil tonen, moet je kleurruimte (of kleurprofiel, ook daar krijg ik geen hoogte van, wat het verschil is) sRGB zijn.
        Hoi Les, als je in RAW foto's maakt dan maakt de kleurruimte niks uit hoor

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

          Inderdaad, de kleurruimte die je instelt in je camera is enkel geldig voor de jpg die de camera aanmaakt. Een RAW heeft geen kleurruimte. Het is de rawconverter (LR is een rawconverter, maar je camera ook als hij de jpg aanmaakt) die de kleurruimte bepaalt. Probeer maar eens.


          Soms is een wijdere kleurruimte wel interessant. Als je een foto neemt met zeer weinig contrast, en de basiskleur zit bijna of wel uit je kleurruimte, bijvoorbeeld.

          Maar is eigenlijk dezelfde discussie als in RAW werken of in jpg. Sommigen willen alle kracht van hun sensor gebruiken, andere mensen zijn tevreden met een stukje er van. Dat moet je zelf bepalen hè.

          Ook bij de witbalans is dat zo : de witbalans die je instelt is enkel van tel op de jpg. Bij de RAW wordt die enkel gebruikt als default waarde, maar je kan nog alle kanten uit. Eigenlijk is die vooral van belang om in je kleurenhistogram te checken of geen enkel kleurenhistogram geclipt is.
          Last edited by Iegienie; 12 oktober 2017, 11:53.
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #20
            Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

            Aha, dank voor de toelichting, zowel Sieg als Iegenie! Ik had het moeten weten (maar ik wist het niet )
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

            Comment


            • #21
              Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Aha, dank voor de toelichting, zowel Sieg als Iegenie! Ik had het moeten weten (maar ik wist het niet )
              Ah, Les, we zijn nooit te oud om bij te leren en te blijven experimenteren !

              Onlangs in wat berichtjes met olivetti is mijnen frank ook nog eens gevallen over CMYK waarden en kleurprofielen bij het printen.

              Maakt het leven aangenaam en boeiend !
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #22
                Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                Iegenie, dank je vr de uitleg, alweer enkele puntjes bij geleerd.
                nu ik zie werk ik ook in grote lijnen hetzelfde, maar jij verkiest dan toch nog AdobeRGB ipv sRGB, waarom ?
                Ook als default bij je PS omdat je LR op deze instelling staat dan als ik nu wat kan volgen.
                Waar stel je dat in bij PS die default ?
                sorry dat ik zoveel vragen stel.

                maak ook RAW foto's, maar is dus van groot belang hoe je LR en PS insteld, bij mijn PS CS6 heb ik daar totaal niks aan verandert.
                Maar dan bij aanschaf van LR en PS CC , had ik wat info gehaald hoe ik best werk met LR en kreeg te horen ander Prophoto sRGB beter was, vandaar m'n omzetting.

                Nu ben nog eens terug nr m'n PS CS6 gaan kijken, omdat ik daar vroeger zonder LR mee werkte en totaal géén probleem had met afdruk achteraf. Die staat op https://www.dropbox.com/s/0ghfedoli6...13.50.jpg?dl=0
                Dat is dan weer anders. Nu sorry dat ik hier weer met wat anders aan kom. Zou dat kloppen als ik daar foto's mee bewerkt had die precies een groter bestand heeft ? Is dat nu beter en/of veroudert ?
                Last edited by IngridVD; 16 oktober 2017, 10:49.
                groetjes Ingrid

                Comment


                • #23
                  Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                  Iegenie en Sieg
                  bedankt vr je uitleg
                  'je moet toch deftig van veel op de hoogte zijn, vooraleer je iets verandert.
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                    AdobeRGB ipv sRGB omdat die kleurruimte groter is. In dezelfde redenering zou ik idd beter prophotoRGB gebruiken.
                    Ik durf al eens sommige dingen extreem te bewerken, en dan kan je niet genoeg info hebben.

                    Mijn scherm is ook zo goed als AdobeRGB, dat speelt ook mee.
                    En, ik print nogal veel en delen van de kleurruimtes van printer en papier vallen buiten sRGB.

                    En ja, het is niet moeilijk, maar wel ingewikkeld. Belangrijk is om blijven vragen te stellen, en blijven bij te leren. Zo blijft de hobby ook interessant, vind ik.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kleurverschil bij voorbeeld afdrukcentrale

                      Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                      AdobeRGB ipv sRGB omdat die kleurruimte groter is. In dezelfde redenering zou ik idd beter prophotoRGB gebruiken.
                      Ik durf al eens sommige dingen extreem te bewerken, en dan kan je niet genoeg info hebben.

                      Mijn scherm is ook zo goed als AdobeRGB, dat speelt ook mee.
                      En, ik print nogal veel en delen van de kleurruimtes van printer en papier vallen buiten sRGB.

                      En ja, het is niet moeilijk, maar wel ingewikkeld. Belangrijk is om blijven vragen te stellen, en blijven bij te leren. Zo blijft de hobby ook interessant, vind ik.

                      bedankt
                      groetjes Ingrid

                      Comment

                      Working...
                      X