Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

    Hey Les, op het einde zet ik 16 bit idd. om in 8 bit en sRGB IEC6 1966-2.1 dus ook sRGB over de hele lijn.
    Denk dat ik best toch eens uitkijk naar een ander scherm, ik sta hier soms voor schoppen aas als ik mijn foto's zie op tinternet.
    Of komt dat omdat ik mijn foto's in JPEG afwerk op een zwarte achtergrond?
    Maar ja, eerst sparen voor een fujinon 18-135mm want onlangs bij de "Molse meren" ondervonden dat ik mm's te kort kom.
    Altijd open landschappen en onlangs fotografeer ik meer 'gesloten' landschappen.
    In mijn geboortestreek is alles meer platter en open hé, Kemmel- Zwarte- en Rodenberg uitgezonderd.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

      Bij het kiezen ve kleurprofiel wordt al eens vaak vergeten om de correcte "gray gamma" in te stellen.
      ProPhoto RGB - Gray gamma 1.8
      Adobe RGB - Gray gamma 2.2
      sRGB - sGray
      Als je het gray gamma niet correct instelt krijg je een "false profile" waardoor PS de helderheid vd pixels anders gaat interpreteren wat kan resulteren in een lichtere of meer donkere weergave.
      Als je in RAW fotografeert ben je best om ACR in te stellen op ProPhoto en 16-bits en vervolgens PS ook op ProPhoto-gray gamma 1.8. RAW kent geen kleurruimte dus bepaal je die bij de start in ACR en PS. Aangezien ProPhoto (samen met Lab) de grootste ruimte is voor kleuren ga je daar met het minste verlies aan tonaliteit en gradatie je foto kunnen bewerken.
      Als je later de foto wil gebruiken voor het web zet je die om naar sRGB omdat het web daar op ingesteld is.

      Comment


      • #18
        Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

        Heel interessant, tcf.

        Geldt dit zowel op Apple als op Windows ?
        Ik las laatst ergens dat er een verschil zou zijn, maar sloeg er niet veel aandacht op omdat ik het niet goed begreep.
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #19
          Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

          Misschien ook een goede tip:https://helpx.adobe.com/nl/photoshop...-profiles.html
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

            Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
            Heel interessant, tcf.

            Geldt dit zowel op Apple als op Windows ?
            Ik las laatst ergens dat er een verschil zou zijn, maar sloeg er niet veel aandacht op omdat ik het niet goed begreep.
            Ben niet vertrouwd met Apple maar weet wel dat er zoiets bestaat als Apple RGB. Die ruimte is evenwel ook beperkter dan ProPhoto dus ik zie de zin om die te gebruiken dan ook niet in. De instellingen voor ProPhoto die ik gaf moeten zowel voor Windows, Linux als MacOs gelden.

            Comment


            • #21
              Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

              Daarjuist in PS ook nog op iets gestoten.

              Normaliter doe ik "exporteren als, en dan kan je aangeven dat er een conversie naar sRGB moet gebeuren". Doch, als je "opslaan als" doet, dan kan je ja/neen de kleurenruimte insluiten. Doch, dat is uiteraard de werk-kleurenruimte, Pro-Photo of AdobeRGB of whatever...
              Geen probleem, dan zetten we die om.

              Maar daar is er weer nog een valstrik : je kan "bewerken/profiel toewijzen", ofwel "bewerken/omzetten in profiel". In mijn geval (RAW verwerking in LR, en dan omzetten naar PS voor de finetouch" moet ik dus altijd "bewerken/omzetten in profiel" doen, want anders ist nie zjust.

              Of course, my dear Watson...
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #22
                Re: Kleurbeheer probleem : verschil tussen Chrome en Firefox

                Daarom dat ik ACR ingesteld heb op ProPhoto-gamma 1.8 en 16-bits en idem voor PS als standaard werkruimte. Zo heb je geen problemen wanneer je van PS terug naar ACR (smart object) gaat en terug.
                Voor jpeg's die ik op het web post gebruik ik de optie "save for web" via een action van TKactions panel die de keuze geeft om om te zetten naar sRGB.

                Comment

                Working...
                X