Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste instellingen voor fotobewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste instellingen voor fotobewerking

Hoi,

Kan er ons iemand vertellen wat nou de beste instellingen zijn in PS 7.0 of CS om optimaal van start te gaan met fotobewerking??

Bvb bij:

* Image > Mode > zet je dat best op RGB Color of op iets anders ??
    * Kies je voor 8 bits/Channel of 16 bits/Channel ??

* Edit > Color Settings > bepaalde standaardinstellingen beter wijzigen ??

Alvast bedankt voor een duidelijker kijk op deze dingen
    Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    Canon Stuff

Re: Beste instellingen voor fotobewerking

die verschillende dingen hebben hun zin, de beste instelling bestaat niet, het hangt af wat je doel is.

is je output bv. CMYK (papier) dan zal je best werken in CMYK, is de output scherm (maar ook bv. een afdrukcentrale) dan kies je RGB. weet dat je origineel in RGB uit je camera komt. er zijn nog verschillende RGB's (Adobe RGB, sRGB) je kan een foto in een kleurruimte altijd omrekenen naar een andere kleurruimte, maar niet elke kleur kan je maken in elke kleurruimte. Hierdoor zal je bij het omzetten altijd een weinig verlies hebben. Maar aangezien de CMYK ruimte groter is dan de RGB ruimte verlies je niet echt om van RGB naar CMYK te gaan, maar wel in omgekeerde richting.

De bitmode hangt vnl af van je origineel: 16 bit heeft een groter kleurenpalet dan 8 bits, maar het neemt ook extra plaats in beslag zodat je hardware iets harder mag werken. schiet je je foto's in JPG, dan lijkt 16 bit me overkill aangezien een JPG altijd 8 bit is, schiet je raw, dan is 16 bit aangewezen.

Comment

Ok, we weten alweer iets bij ... bedankt, Visio
      Sam greetzzzzzzz U
      Canon Stuff

Comment

Wat is het beste ?

Wie zal het zeggen hé, je maak je een bepaalde workflow eigen en boert daarop verder. Maar véél hangt af voor wat het moet dienen.

Daarom koos ik ervoor nog enkel op te nemen in RAW, in Adobe RGB bewerkingen gebeuren dan achteraf.

Voor mee te geven aan mijn modellen kan dit allen maar JPEG bestanden zijn
        omdat deze gemakkelijk toegankelijk zijn voor de leek.

Voor mijn werk converteer ik een tweede maal de gewenste beelden naar Tiff op 16 bit, bewerkingen op 16 bit en printen op de Epson 1290 met Qimage eveneens op 16 bit tiff. Opslag per sessie op DVD met behoud van alle bestanden, 1 DVD per sessie .

my2cents
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Verbeter me als ik mis ben: is het niet zo dat alle inkjets en vrijwel alle afdrukcentrales werken met sRGB? Heeft het dan wel enig nut als gewone gebruiker om om te schakelen naar CMYK?

Idem wat het gebruik van 16 bit betreft. Ik zou eens graag een vergelijkende test zien waarbij een merkbaar verschil zichtbaar is.
          Dat er een verschil is, daar twijfel ik niet aan en daar discussieer ik ook niet over. Het gaat er maar over of dit zichtbaar verschil geeft.
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
            Verbeter me als ik mis ben: is het niet zo dat alle inkjets en vrijwel alle afdrukcentrales werken met sRGB? Heeft het dan wel enig nut als gewone gebruiker om om te schakelen naar CMYK?
            Da's mijn idee ook. CMYK is nergens goed voor als je niet levert voor een drukkerij. En zelfs dan zullen die drukkers meestal zelf beter om kunnen zetten van sRGB naar hun eigen kleurprofielen dan je dat als fotograaf kunt.
            Idem wat het gebruik van 16 bit betreft. Ik zou eens graag een vergelijkende test zien waarbij een merkbaar verschil zichtbaar is.
            Dat er een verschil is, daar twijfel ik niet aan en daar discussieer ik ook niet over. Het gaat er maar over of dit zichtbaar verschil geeft.
            Dat ligt aan de nauwkeurigheid van de tussenbewerkingen. Daar kun je zo aan het eindresultaat niet veel van zien, of je moet een plaat helemaal in 8-bit bewerken en daarna precies dezelfde bewerkingen herhalen in 16-bit. Dan kun je soms het verschil zien...

Comment

Hee Sammeke, long time no see (eh: typ )

Wat het belangrijkste voor beeldbewerking is, is dat je monitor weergeeft wat je wilt. Stel bv dat jouw monitor te groen is, maar je foto's perfect uit je camera rollen. Je opent een foto in PS, denkt 'tjeez, veel te groen' dus je sloopt er wat groen uit. Resultaat na afdruk: een te rode foto (of iemand die je webalbum bekijkt vindt dat die foto beter is als je wat groen zou toevoegen). Terwijl die foto dus perfect was, heb je em aangpast aan je monitor. Dus moet je zorgen dat je monitor weergeeft 'wat jij wilt'.

Dat 'wat jij wilt' kun je op twee manieren bekijken. De dure professionele manier is een kalibratiespider die je erop plakt, en elke twee weken maak je daarmee een nieuw profile. De tweede manier is wat praktischer. Als jij je scherm met bepaalde instellingen goed vindt werken, moet je dat zo houden. Bekijk dan echter ook eens enkele foto's bij anderen. Stel nl dat jouw monitor bv te rood is (dus op allerlei andere monitoren te weinig rood te vinden is), dan kun je je eigen roodweergave bijregelen op je monitor.

De profiles zijn een prachtige oplossing om een consistente werking tussen cam, monitor en printer te krijgen, maar als ze niet goed werken, is het een ramp om te proberen die profiles aan te passen. Want dan werkt alleen zo'n monitorspider ook niet, en moet je er ook nog zo'n printerscannerke bijkopen waar je een kleurentestprint invoert. Pro-systemen zijn er te krijgen tot zo'n tigduizend dollar, maar dat lijkt me geen oplossing. Probeer dus eens te vergelijken hoe foto's op jouw monitor eruit komen te zien, en hoe ze op de monitoren van anderen eruit komen. Mocht aanpassing nodig zijn, dan pas je die aan.

Werken in 16-bits heeft daarbij geen zin. Het is wel zo dat in die modus een groter kleurenpalet bestaat. Maar eigenlijk is dat alleen interessant bij bewerkingen, want dan maakt dat grotere palet minder 'afrondingsfouten', uiteindelijk ga je weer naar een 8-bits per kanaal JPG. Zonder bewerkingen heb je weinig nut van die extra decimalen achter de komma.
              En daarnaast: de meeste printers werken met RGB-bestanden, niet met CMYK, ook al hebben ze CMYK-inkt. Dus gewoon met RGB-bestanden werken.

Dus: Zorg dat je weet hoe jouw monitor presteert. Zo vermijd je dat je correcties doet op jouw eigen monitor. Want mss corrigeer je dan wel iets wat anderen niet zien op hun monitor, en maak je je foto's bv veel te blauw, enkel omdat je eigen monitor te rood is.
              Zorgen dat je monitor toont wat je wel en niet moet bewerken, dat is veel belangrijker dan dat je het meegeleverde monitorprofiel laadt (want helaas heb ik moeten constateren dat de meegeleverde profielen van veel monitoren matig zijn)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                Hee Sammeke, long time no see (eh: typ )

Wat het belangrijkste voor beeldbewerking is, is dat je monitor weergeeft wat je wilt. Stel bv dat jouw monitor te groen is, maar je foto's perfect uit je camera rollen. Je opent een foto in PS, denkt 'tjeez, veel te groen' dus je sloopt er wat groen uit. Resultaat na afdruk: een te rode foto (of iemand die je webalbum bekijkt vindt dat die foto beter is als je wat groen zou toevoegen). Terwijl die foto dus perfect was, heb je em aangpast aan je monitor. Dus moet je zorgen dat je monitor weergeeft 'wat jij wilt'.

Dat 'wat jij wilt' kun je op twee manieren bekijken. De dure professionele manier is een kalibratiespider die je erop plakt, en elke twee weken maak je daarmee een nieuw profile. De tweede manier is wat praktischer. Als jij je scherm met bepaalde instellingen goed vindt werken, moet je dat zo houden. Bekijk dan echter ook eens enkele foto's bij anderen. Stel nl dat jouw monitor bv te rood is (dus op allerlei andere monitoren te weinig rood te vinden is), dan kun je je eigen roodweergave bijregelen op je monitor.

De profiles zijn een prachtige oplossing om een consistente werking tussen cam, monitor en printer te krijgen, maar als ze niet goed werken, is het een ramp om te proberen die profiles aan te passen. Want dan werkt alleen zo'n monitorspider ook niet, en moet je er ook nog zo'n printerscannerke bijkopen waar je een kleurentestprint invoert. Pro-systemen zijn er te krijgen tot zo'n tigduizend dollar, maar dat lijkt me geen oplossing. Probeer dus eens te vergelijken hoe foto's op jouw monitor eruit komen te zien, en hoe ze op de monitoren van anderen eruit komen. Mocht aanpassing nodig zijn, dan pas je die aan.

Werken in 16-bits heeft daarbij geen zin. Het is wel zo dat in die modus een groter kleurenpalet bestaat. Maar eigenlijk is dat alleen interessant bij bewerkingen, want dan maakt dat grotere palet minder 'afrondingsfouten', uiteindelijk ga je weer naar een 8-bits per kanaal JPG. Zonder bewerkingen heb je weinig nut van die extra decimalen achter de komma.
                En daarnaast: de meeste printers werken met RGB-bestanden, niet met CMYK, ook al hebben ze CMYK-inkt. Dus gewoon met RGB-bestanden werken.

Dus: Zorg dat je weet hoe jouw monitor presteert. Zo vermijd je dat je correcties doet op jouw eigen monitor. Want mss corrigeer je dan wel iets wat anderen niet zien op hun monitor, en maak je je foto's bv veel te blauw, enkel omdat je eigen monitor te rood is.
                Zorgen dat je monitor toont wat je wel en niet moet bewerken, dat is veel belangrijker dan dat je het meegeleverde monitorprofiel laadt (want helaas heb ik moeten constateren dat de meegeleverde profielen van veel monitoren matig zijn)
                Wel bedankt Eric voor je duidelijke uitleg alweer
                Er zit zeker logica aan ... Monitoren hé, daar knelt het schoentje idd.
                'k Zal je nog 'ns mailen hieromtrent
                Sam greetzzzzzzz U
                Canon Stuff

Comment

De beste instellingen hangen af van het soort beelden waarmee je werkt. In mijn ogen zijn de kleurinstellingen in Photoshop een basis, en hoeven niet te gelden voor elk beeld. Photoshop kan per beeld immers een ander icc-profiel gebruiken, los van hetgeen in de kleurinstellingen is gedefinieerd, en dat heeft zijn voordelen.

In het geval van een 'simpele' digitale camera die sRGB-beelden aflevert, stel je best de RGB-modus in op sRGB. Aangezien jouw Canon 300D ook RAW-bestanden kan creëren, kan je het icc-profiel toekennen op het moment dat je het .crw-beeld met Photoshop's Camera Raw-plugin opent. Welk profiel? Kijk naar het histogram. Het is best mogelijk dat er clipping optreedt als je het sRGB- of zelfs het Adobe RGB-profiel selecteert. Clipping is als in de donkerste of lichtste beeldpartijen nog veel pixels te bemerken zijn (de verticale lijnen). Is dit niet zo, dan kan je gerust sRGB nemen, omdat alle kleuren van je foto binnen het sRGB-kleurbereik passen, en je neemt 8 bit kleurdiepte. Ga je na het openen nog intensief kleurcorrecties (commando's niveaus, saturatie, ...) uitvoeren, neem dan 16 bit in de Camera Raw plugin, omdat je anders beeldinformatie kan verliezen (de witte lijnen in een histogram). Treedt clipping wel op met sRGB, Adobe RGB of Colormatch RGB, neem dan Pro Photo RGB, maar dan MOET je wel 16 bit kiezen. Reden? Pro Photo RGB is een zodanige grote kleurenruimte, dat 8 bit informatie per kleur niet genoeg is om alle kleurschakeringen te kunnen weergeven. Met 16 bit lukt dat wel. Opgepast wel met Pro Photo RGB: je kan hierin kleuren creëren (saturatie sterk opdrijven bv) die op geen enkel toestel te reproduceren zijn.

De beste methode om te printen is dan nog altijd met de Print with Preview-optie. In het color management-popup menu stel je dan als source space het kleurprofiel van je beeld in, en als destination kies je het icc-profiel van jouw printer/papier-combinatie. Doorgaans geeft de rendering intent 'relatief colorimetrisch' met zwartpunt-compensatie de beste printout. Niet vergeten: als je deze printmethode gebruikt, moet je color management in de printerdriver uitzetten.

Het CMYK-printerprofiel speelt in heel dit verhaal geen enkele rol, en een goed gekalibreerd en geprofileerd scherm is er twee waard :-)

Comment

Working...
                  X