Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

    Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
    Misschien dat dit voor dia's een snelle oplossing kan betekenen, maarvhelaas is dit niet van toepassing voor negatieven, toch?
    Kan ook hoor denk ik. kan je in Photoshop je kleuren niet omkeren? Dan krijg je toch een positief?
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vue.photo Bekijk bericht
      Kan ook hoor denk ik. kan je in Photoshop je kleuren niet omkeren? Dan krijg je toch een positief?

      Dat kan inderdaad. Image>Adjustments>Invert of ⌘-I voor Mac (Ctrl-I voor PC).

      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #18
        Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

        Tuurlijk kan dat,maar de opmerking ging over de practische kant.
        Dia's fotograferen doe je met een licht omgebouwde diaprojector (cfr. beschrijving Debruri ergens hier te vinden).Gaat snel.Dia transporteren,fotograferen,transporteren.1a2 sec per dia.Een lader van 50 gaat er door in een kleine 3 minuten.(Ondertusen
        af en toe controle of focus,belichting nog juist zit).
        Maar negatieven zijn stroken,niet ingekaderd.Negatiefhouders passen niet in een diaprojector.Dus manueel te plaatsen (een knutselaar zal daar wel iets op vinden) en te verschuiven,allemaal wel doenbaar maar geen voordeel meer wat snelheid betreft tov.een flatbedscanner of diascanner.
        Tenzij je die negatieven begint in te kaderen.

        Comment


        • #19
          Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

          Voor mij moet niet heel mijn leven (en dat van mijn voorvaderen) gescand worden.
          Wanneer ik het beeld op een oud negatief, dia of foto nodig heb scan ik het in een gewone Canon printer (MG8250 met CCD scanner).
          Na bewerking in LR haal ik daar behoorlijke A4 prints uit.
          De kwaliteit van het vroegere materiaal is inderdaad veel minder dan we nu gewoon zijn.

          Comment


          • #20
            Re: Dia’s en negatieven zelf scannen of beter uit te besteden?

            Weet iemand hoe ik Technische camera negatieven inscan deze zijn 12 op 12 cm en kunnen niet in mmijne canon 9000F daar deze maar een lichtstrip heeft van max een kleine 9 cm

            Comment

            Working...
            X