Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW bestanden FUJI XT2 in LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
    Bedankt voor de link, maar wat is dan het verschil tussen een volledige download en een zogenaamde 'cloud versie' , die je per maand betaald ??
    de cloud versie betaal je maandelijks en als je stopt met betalen heb je niets meer. Voordeel is dat je steeds de updates krijgt, dus als er nieuwe snufjes komen qua functionaliteit of nieuwe RAW-indelingen dan ben je mee en heb je niet voor wat je nu hebt meegemaakt.
    De volledige download is een versie die je installeert op je pc en die voor eeuwig van u is. Nadeel: geen updates, dus koop je volgend jaar het nieuwste van het nieuwste qua camera en deze heeft een andere RAW-indeling dan maak je opnieuw mee wat je net hebt meegemaakt.
    LR6 is trouwens de laatste 'stand-alone' die ze gaan maken, dus na deze kan je nooit meer upgraden of je moet overschakelen naar de cc-versie.
    Dus koop je regelmatig een nieuw toestel, dan wordt je vroeg of laat richting cc gestuurd (of richting concurrentie)
    CC kost je elk jaar de prijs van de stand-alone, dus het is een beetje een kosten/baten analyse.
    Als je maar na x-aantal jaren een nieuwe camera zal kopen lijkt mij (= persoonlijk) de LR6 de beste optie.
    Last edited by Tonerider; 12 oktober 2016, 20:04.

    Comment


    • #17
      Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

      Duidelijk...Bedankt allemaal voor de info
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #18
        Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

        Effen toch oppassen alvorens te kopen ..
        CC lijkt goedkoop, maar als je 1 jaar betaalt zit je aan 156 Euro jaarbasis. (Lightroom en Photoshop).
        Ik gebruik nog steeds CS6 en LR 6.6 en NIETS cloud-gedoe. Ik werk verder op mijn laatste legale versies.
        FujiFilm X-T2 is bewerkbaar in LR 6.6 maar niet meer in CS6
        Dus als ik wil photoshoppen lukt me dat niet met X-T2-rafkes.
        MAAR, er is een work-around.
        Je kan de X-T2-raf-bestanden probleemloos converteren naar DNG met de gratis Adobe-DNG-convertor (Adobe Digital Negative Convertor). Je krijgt wel iets grotere bestanden maar ze zijn evenwaardig aan de raf en er is ook geen dataverlies op.
        Dit programma is zowel onder Windows als op Apple beschikbaar.
        En zolang ik dat kan kunnen ze er bij Adobe naar fluiten.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Je krijgt wel iets grotere bestanden maar ze zijn evenwaardig aan de raf en er is ook geen dataverlies op...
          Ik werk allang niet meer met het DNG-formaat, hoewel ik het vroeger een tijd gebruikt heb, teneinde foto's uit verschillende camera's "op dezelfde noemer" te brengen. Ik had de indruk dat een DNG zelfs iets kleiner was dan het overeenkomstige CR2 (of ander RAW) bestand; voordeel is ook dat een DNG wel wijzigingen intern kan opslaan, wat het originele RAW-formaat niet kan. Nadeel is dat die DNG-bestanden toch verschilden van een ander programma waar ik graag mee werk, nl. DxO, en -hoewel DxO nu oude DNG's van mijn 350D kan lezen- de DNG-bestanden van mijn vrouw haar Lumix FZ18 blijven onleesbaar. Die kunnen echter wel door een Adobe-programma gelezen worden...
          In bepaalde gevallen kan een DNG dus wel degelijk de oplossing zijn...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

            Mss ligt het aan mij maar de ondersteuning die Adobe geeft is werkelijk ' van den hond '
            Na mijn zoektocht naar ondersteuning op hun website wordt ik na een aantal stappen doorverwezen naar enkele forums...man man
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #21
              Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik werk allang niet meer met het DNG-formaat, hoewel ik het vroeger een tijd gebruikt heb, teneinde foto's uit verschillende camera's "op dezelfde noemer" te brengen. Ik had de indruk dat een DNG zelfs iets kleiner was dan het overeenkomstige CR2 (of ander RAW) bestand; voordeel is ook dat een DNG wel wijzigingen intern kan opslaan, wat het originele RAW-formaat niet kan. Nadeel is dat die DNG-bestanden toch verschilden van een ander programma waar ik graag mee werk, nl. DxO, en -hoewel DxO nu oude DNG's van mijn 350D kan lezen- de DNG-bestanden van mijn vrouw haar Lumix FZ18 blijven onleesbaar. Die kunnen echter wel door een Adobe-programma gelezen worden...
              In bepaalde gevallen kan een DNG dus wel degelijk de oplossing zijn...
              Nog een nadeeltje van DNG is volgens mij dat je de conversie uit RAW reeds gedaan hebt. Als er later een betere RAW converter voor jouw toestel komt, kan je hier niet meer van profiteren,
              daar je de conversie al gedaan hebt. Of je moet natuurlijk naast de DNG ook nog eens de originele RAW bestanden gaan bijhouden. Maar dat pakt dan nog eens extra schijf ruimte in.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #22
                Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Effen toch oppassen alvorens te kopen ..
                CC lijkt goedkoop, maar als je 1 jaar betaalt zit je aan 156 Euro jaarbasis. (Lightroom en Photoshop).
                Ik gebruik nog steeds CS6 en LR 6.6 en NIETS cloud-gedoe. Ik werk verder op mijn laatste legale versies.
                FujiFilm X-T2 is bewerkbaar in LR 6.6 maar niet meer in CS6
                Dus als ik wil photoshoppen lukt me dat niet met X-T2-rafkes.
                MAAR, er is een work-around.
                Je kan de X-T2-raf-bestanden probleemloos converteren naar DNG met de gratis Adobe-DNG-convertor (Adobe Digital Negative Convertor). Je krijgt wel iets grotere bestanden maar ze zijn evenwaardig aan de raf en er is ook geen dataverlies op.
                Dit programma is zowel onder Windows als op Apple beschikbaar.
                En zolang ik dat kan kunnen ze er bij Adobe naar fluiten.
                Je gebruikt lightroom, en vandaar uit kun je de foto's toch doorsturen naar CS6 zonder tussenstap.

                Comment


                • #23
                  Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                  https://www.adobe.com/nl/products/ca...opular_nl.html niet op de naam klikken, maar op kopen en dan kan je kiezen voor upgrade (75€)
                  Deze link zegt niet welke versie van lightroom het is. Ik mag aannemen dat dit een versie is die met mijn RAW bestanden overweg kan ?
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                    Deze link zegt niet welke versie van lightroom het is. Ik mag aannemen dat dit een versie is die met mijn RAW bestanden overweg kan ?
                    is versie 6, dat krijg je te zien als je het toevoegt aan je winkelwagen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                      Kijk naar deze tabel: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...d-cameras.html
                      Als je v.6 nog zou kunnen aanschaffen, en dat zou ik je zeker aanbevelen, dan kun je, zolang Adobe v.6 blijft supporteren, blijven updaten.
                      Volgens die tabel heb je v.6.6 nodig.
                      Wel, ik draai ook Lightroom, zolang ik een betalende versie kan aankopen (dus geen abo), en momenteel is mijn versie (voor Mac): 6.7, dus al een versie hoger dan jij nodig zou hebben.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                        is versie 6, dat krijg je te zien als je het toevoegt aan je winkelwagen.
                        in de winkelwagen zie ik idd dat het versie 6 is , maar volgens de tabel van adobe heb ik versie 6.6 nodig ?
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                          Ja en wat is daar mis mee? Alles wat achter de punt staat komt in principe vanzelf naar je toe

                          Comment


                          • #28
                            Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                            Instructies om uw versie van Adobe Photoshop Lightroom Classic of Lightroom up-to-date te houden en over de nieuwste functies en bugfixes te beschikken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: RAW bestanden FUJI XT2 in LR

                              Mijn versie wordt blijkbaar niet eens beschreven:
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X