Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe verbeteren jullie de foto's in één keer (bvb na een lange reis) ?

Hoe ik het doe:

- Eerst snelle screening op mislukte fotos (reject in LR, en daarna bulk delete)
    - Dan zoek ik naar fotos met potentieel een geef die een rating van 1 ster
    - Filteren op 1 ster en fotos bewerken.
    - Een bewerkte foto krijgt een rating van 2 sterren (zodat ik weet waar ik gebleven was)
    - Daarna nieuwe review van alle foto's met 2 sterren, en de betere een hogere rating geven.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
      Ik ben er zeker iets mee, dat zijn wel handige tips.
      En als je de foto's bewerkt, hou je dan ook de onbewerkte foto's en hoe?
      Als je met lightroom werkt, dan staan je bewerkingen in de database van lightroom.
      Bewerk maar eens een foto zo dat het heel goed zichtbaar is, sluit lighroom af en open de foto via een ander program.
      Je ziet niets van de bewerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
        Ik ben er zeker iets mee, dat zijn wel handige tips.
        En als je de foto's bewerkt, hou je dan ook de onbewerkte foto's en hoe?
        Hier bij mij word er eerst een deftige selectie gedaan, wat niet goed is gaat weg !
        Vroeger hield ik ook alles bij, goed of slecht, je weet maar nooit dacht ik .... je doet er jaren niks mee en ze blijven maar plaats innemen
        Mettertijd leer je dat automatisch, dus gewoon verwijderen.

Als een opname goed is bevonden en afgewerkt wordt dan hou ik de originele RAW bij, de PSD file en de afgewerkte jpeg foto in drie verschillende groottes.
        (Die verschillende groottes omdat ik een originele grootte wil, eentje voor makkelijk te kunnen doorbladeren op tablet of iets dergelijke en eentje op de grootte van de website)

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik had nog een vraagje over het exporteren maar het is misschien beter dat ik dit gewoon in mijn eigen thread vraag.
          Stel je hebt 50 foto's waarvan 5 bewerkte.
          Ik zet die 5 bewerkte in een sub folder "lightroom" genoemd.
          Dit is dan eenvoudiger als mensen eens langskomen en ik wil hen mijn laatste bewerkingen laten zien.

Wat ik ook zou willen, is dat lightroom de orinigele foto er bij kopieert en samen in dezelfde folder zet.
          Het is altijd leuker ook om een voor en na te zien.

Die optie of mogelijkheid vindi k niet, heeft iemand een idee?

Of is er misschien een andere manier van bewerkte foto's te exporteren die overeenkomt met hetgeen ik zou wensen?

Comment

Pre-Selectie:

Als ik weet dat ik veel foto’s ga nemen (meestal op reis dus) neem ik mijn tablet mee waar LR/PS op staat.
            Ik zorg ervoor dat de bestandsstructuur op de tablet identiek als die op mijn thuis-pc.
            Waarom? Zie thuiskomst.
            Mijn bestandsstructuur is als volgt: D:\Pictures\”land-naam”\”jaar-maand-dag”

Iedere dag importeer ik dan de gemaakte foto’s op de tablet.
            Daarna copier ik ze naar een externe harde schijf.
            Als dat achter de rug is doe ik dan de eerste ruwe selectie op scherpte, compositie. Niet goed is wissen.
            Indien er tijd over is durf ik de eerste bewerkingen al eens doen maar steeds 1 per 1.
            De foto’s blijven wel op de geheugen kaart staan.
            Op die externe harde schijf bewaar ik daarna ook de LR cataloog (de database waarin LR de bewerkingen bewaart).

Thuiskomst:

De foto’s van de externe harde schijf kopiëren naar de PC in mijn bestaande bestandsstructuur waar ik op voorhand de juist indeling heb gemaakt: D:\Pictures\”land-naam”\”jaar-maand-dag”.
            Het is voor de volgende stap heel belangrijk dat de Tablet en de PC dezelfde bestandsstructuur hebben.
            Hierna copier ik de Tablet LR Cataloog ook naar de PC waarna ik die Tablet-Cataloog importeer in de bestaande PC-Cataloog.
            Als op dit punt jouw bestandsstructuur niet overeenkomt heb je meer werk om het terug goed te krijgen.

Hierna overloop ik de foto’s terug 1 voor 1. Op een groter scherm kan je beter oordelen.
            De niet goede foto’s markeer ik als te wissen door die met de kleur rood te markeren.
            D.m.v. een Smart Collection (Slimme Verzameling) op de kleur rood kan ik ze dan allemaal verwijderen.
            Dan pas begint de uiteindelijk bewerking 1 per 1. Ik ben geen fan van meerdere foto’s tezelfdertijd bewerken.
            Veel kans dat je ze daarna terug overloopt of het wel goed is. Plus, je zal maar een vergissing doen en een foute bewerking doen die je dan te laat vaststelt. Ik spreek van ervaring .
            En, niet vergeten, tussendoor regelmatig Backup’s nemen van de foto’s en de LR Cataloog.

90% van het bewerken is in LR de andere 10% is PS.
            Aangezien ik voor Web-pagina’s graag een kader heb (soms heb ik daar spijt van dat ik dat liever heb) moet ik daarvoor helaas naar PS gaan maar dat is ook een Pre-Set en gebeurt met meerdere tezelfdertijd, max. 20 per keer wel.

Als dat achter de rug is begin ik sterren te verdelen. Ik gebruik er maar twee, 4 sterren of 5 sterren.
            5 sterren wil zeggen goed voor fotoboek en voor op mijn web-pagina
            4 sterren wil zeggen enkel voor op de web-pagina.
            Terug d.m.v. Smart Collection (Slimme Verzameling) kan ik dan de 4 en 5 sterren foto’s selecteren en ze allemaal tegelijk exporteren naar JPG’s in het gewenste formaat. Ik heb hiervoor verschillende pre-sets gemaakt.

Ook niet vergeten om de foto's "keywords" te geven. Maakt het zoeken naar of het vertonen van een serie foto's gemakkelijk. Ook hier komen Smart Collections (Slimme Verzamelingen) van pas.

Bewaren:
            Daarna de keuze, bewaar ik ze als RAW of als JPG.
            Tot 1 jaar na de bewerking bewaar ik ze als RAW. Daarna converteer ik ze naar JPG en verwijder ik de RAW’s.
            Ik hoef de RAW’s niet te bewaren aangezien de kans klein is dat ik ze nog eens moet bewerken voor anderen.
            Voor iemand die het als zijn beroep of iets dergelijks doet ligt de zaak anders natuurlijk.

En zoals iemand al aanhaalde kan ik Photofacts Academy aanraden als leerbron.
            Last edited by MP61; 10 december 2016, 08:22.
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

Comment

Fantastische uitleg, dank je wel !

Comment

Bij gebruik van darktable kan je auto-presets aanmaken.
                deze kun je instellen zodat X gebeurt als iso, diafragma, type lens, type camera, ... instellen
                zodat bij het importeren de settings op de foto worden toegepast.

dus bij thuiskomst heb ik al véél minder werk want als de foto gemaakt is met telelens en iso 1000, dan gaat bij het importeren direct de foto
                belichting zo, ruisreductie zo, .... toepassen

https://www.darktable.org/usermanual/ch08s05.html.php

Comment

Working...
                X