Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nik software probleem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nik software probleem.

    Tja... zo wordt het er niet gemakkelijker op. Nu, ik ken Capture NXD niet, maar als een RAW-ontwikkelaar kent het zeker geen lagen. Die tweede laag komt dus van NIK, wat logisch is. Maar een JPG heeft slechts één laag, dus uiteindelijk is het dat bestand dat je moet vergelijken met een eventuele JPG na Capture. Maar weet dat een RAW-bestand stukken groter is dan het corresponderende JPG-bestand, of je dat nu bewerkt of niet.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #32
      Re: Nik software probleem.

      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Ik lees het goed ;-) maar jij niet.
      Johan bewaart een jpg en geen PSD (lees eens post nr 3). Hij vergelijkt de grootte van de eerste jpg en de aangepaste jpg. Niet tussen de originele jpg en zijn PSD.
      In PS mag je nog 1000 lagen hebben die uiteraard de PSD vergroten, de bewaarde JPG heeft verdikke geen lagen.
      ik zei ook niet dat Nik geen lagen maakt. Trouwens het is een setting in NIK, die kan ook de aanpassingen op de huidige laag zetten.
      Daarenboven: als je in PS een jpg laadt en dan bewaart als PSD zal die PSD zelfs zonder toegevoegde lagen groter zijn.
      Maar zoals al voorheen gezegd: die lagen doen er niet toe in dit probleem van jpg's. DAT is een feit en geen natte vinger gevoel ;-)

      Maar dit helpt johan niet vooruit :-(
      We lezen het beide op onze manier en jij hebt het juist maar ik ook, dus eigenlijk bedoelen we net hetzelfde maar op een andere manier geschreven.
      Trouwens ik laat NIK altijd op een nieuwe laag werken, zou zonde zijn van je originele laag als het verkeerd uitdraait toch.
      En ik heb naar de grootte van het PSD bestand gekeken omdat ik daar in aan het werken was, dus niet op een wel of niet gecromprimeerde jpeg.
      Want als je kijkt op een jpeg zijn er zoveel verschillende factoren die de grootte van het bestand bepalen.
      Er zit zelfs verschil in grootte tussen "save' en save as'

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #33
        Re: Nik software probleem.

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
        Ik bewerk mijn NEF in Capture NXD en bewaar dit beeld in jpg. Dan open ik het in PS en daarna in NIK viveza.
        Dan staat er onder het beeld , de naam en de grootte van de foto.
        Daar heb ik altijd naar gekeken en dat getal is dubbel zo groot dan het origineel beeld .
        Ik dacht dat dit dus de werkelijke grootte was dat klopt niet. Ik begrijp wel niet waarom (lagen)?

        Johan
        Dus als ik het goed begrijp (en ik denk van wel) open je een jpeg in PS.
        Je doet een bewerking op die laag met NIK en er komt dus een bewerkte kopie van de basislaag bij.
        Met andere woorden heb je dus 2 lagen

        Maar ik snap niet waar jij de naam en de grootte van de opname ziet staan in NIK ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #34
          Re: Nik software probleem.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

          Maar ik snap niet waar jij de naam en de grootte van de opname ziet staan in NIK ?

          grts
          Sieg
          Recht onder de foto.

          Comment


          • #35
            Re: Nik software probleem.

            Bedoel je dit Johan ?



            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #36
              Re: Nik software probleem.

              10,8MP dus. Dat bedoel ik ja.

              Johan

              Comment


              • #37
                Re: Nik software probleem.

                MegaPixels? En dan nog een PSD bestand?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #38
                  Re: Nik software probleem.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                  10,8MP dus. Dat bedoel ik ja.

                  Johan
                  Ik denk dat je dingen door elkaar haalt Johan, Megabyte en Megapixels.
                  Hetgeen in NIK staat is het aantal Megapixels dat de opname heeft die op dat moment geopend is, dus het voorbeeld
                  Dat heeft niks te maken met het aantal Megabyte die de opname heeft

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nik software probleem.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ik denk dat je dingen door elkaar haalt Johan, Megabyte en Megapixels.
                    Hetgeen in NIK staat is het aantal Megapixels dat de opname heeft die op dat moment geopend is, dus het voorbeeld
                    Dat heeft niks te maken met het aantal Megabyte die de opname heeft

                    grts
                    Sieg
                    Exactement, mon cher!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nik software probleem.

                      Ohhh ... Hoe kon ik zo dom zijn.

                      Johan

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nik software probleem.

                        Komt bij de besten voor. Blij dat alleszins het misverstand uit de weg is.
                        Volgens mij is de enige juiste waarde, die bestandsgrootte die je ziet na opslag. Vergelijk ne keer een JPG die niet met een NIK Plugin bewerkt is, en dezelfde die wel bewerkt is, zoals ik dat gedaan heb. Ik denk dat jouw conclusie dezelfde zal zijn. Ik vermoed dat enkel B/W (Silver Efex) een kleiner bestand zal opleveren.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nik software probleem.

                          Na captute NXD bewerking zie je nergens de grootte zoals in PS.
                          Dat heeft mede voor mijn vergissing gezorgd. Omdat te controleren moet ik een maal nutteloos opslaan.
                          Wat ik dus nooit gedaan heb.
                          Ik heb het getest en je hebt gelijk.

                          Johan

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nik software probleem.

                            Voila probleem is dus opgelost hé zoals ik schreef
                            En Je bent de eerste niet hoor Johan die die mistake maakt, kan de beste overkomen hé ;-)

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment

                            Working...
                            X