Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenen van kalibratietoestel (spider)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

    Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    Je laatste reactie, Evie, laat vermoeden dat je de raad die je hier krijgt toch niet al te ernstig neemt.
    jou reactie doet mij vermoeden dat je het eerste bericht niet goed gelezen hebt ;-)
    ( voor de zekerheid, Let op het knipoogje ;-) )

    De goede oplossing bestaat erin een extra scherm op je laptop aan te kopen
    Maar wat is een goede oplossing als je er momenteel het geld niet voor hebt?
    Misschien toch eens op een ander lenen en het calibreren eens proberen?
    En als het meevalt, is het gemakkelijker om te beslissen of je dit eerst aankoopt, of toch eerder een ...

    We zoeken de best mogelijke oplossing met de middelen die voor handen zijn ;-)








    verstuurd met het elektronische rekenwonder

    Comment


    • #17
      Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      dan kan het goed zijn dat het nog slechter is , dan de laptop ervoor was.
      Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit onmogelijk is...
      Indien je een algemene kalibratie wilt doen bij een laptop dan zet je deze gewoon tussen de maximum helderheid dat je gebruikt en de minimum helderheid die je gebruikt. Dan doe je een kalibratie en zal je zien dat het resultaat zelfs 6 maanden later nog steeds beter zal zijn dan zonder kalibratie. Een kalibratie wijkt af met een paar % over de tijd van een maand of zo. Het is niet dat je scherm opeens van magenta naar groen zal gaan.
      Onze Surface Pro 4's bijvoorbeeld komen met een fabriekskalibratie en na een uitvoerige eigen kalibratie is er geen enkel verschil te merken tussen deze twee, zelfs een toestel van 9 maanden oud toont geen enkel verschil met een kalibratie! Toegegeven, dit zijn de enige toestellen die zo'n goede en stabiele monitors hebben, zelfs onze duurdere Dell en Apple laptops zijn merkbaar minder goed.

      Comment


      • #18
        Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

        Ik heb aangeboden volgende week deze eens te kalibreren, vooral ook omdat TS leek te twijfelen of haar laptop wel geschikt is, maw -lees ik tussen de regels- twijfelt of die gekalibreerd een goeie kleurweergave gaat geven. We kunnen hem meteen naast mijn iMac zetten ter vergelijking. Ik kalibreer regelmatig, dus zoals geschreven grote afwijkingen krijg je ineens niet, maar het is snel gebeurd en je bent zeker. Maar TS kan volgens mij toch enkele maand ervan uitgaan dat de kleurenweergave zo goed als correct is, terwijl nu het gewoon giswerk is.
        Last edited by Stefan_C; 12 augustus 2016, 10:48.

        Comment


        • #19
          Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Ik heb aangeboden volgende week deze eens te kalibreren, vooral ook omdat TS leek te twijfelen of haar laptop wel geschikt is, -maw lees ik tussen de regels- twijfelt of die gekalibreerd een goeie kleurweergave gaat geven. We kunnen hem meteen naast mijn iMac zetten ter vergelijking. Ik kalibreer regelmatig, dus zoals geschreven grote afwijkingen krijg je ineens niet, maar het is snel gebeurd en je bent zeker. Maar TS kan volgens mij toch enkele maand ervan uitgaan dat de kleurenweergave zo goed als correct is, terwijl nu het gewoon giswerk is.
          Vriendelijk van je om dit te willen doen.

          Comment


          • #20
            Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Ik heb aangeboden volgende week deze eens te kalibreren, ......
            Prima, ik woon een beetje te ver weg.
            Maar hou er rekening mee dat je Mac waarschijnlijk een beter scherm heeft ;-).


            verstuurd met het elektronische rekenwonder

            Comment


            • #21
              Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Maar hou er rekening mee dat je Mac waarschijnlijk een beter scherm heeft ;-).
              Dat wel, maar dat zou zich niet mogen tonen in bv. kleurtemperatuur, ik kan me wel voorstellen dat ik meer nuances ga zien op m'n iMac.
              Ik laat t nog weten wat t resultaat was :-)

              Comment


              • #22
                Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Als jij even met je laptop ergens naartoe gaat en daar calibreert en dan thuis in een totaal andere omgeving gaat werken.... dat heeft het weer niet veel zin.

                De goede oplossing bestaat erin een extra scherm op je laptop aan te kopen van het type IPS i.v.m. de kijkhoek EN een calibratietoestel (bij voorkeur eentje die rekening houdt met het omgevingslicht)
                Tenzij je het voorlopig, zoals 95% van de amateurfotografen, zonder kleurbeheer doet. Als zovelen het zonder doen, dan moet dat toch doenbaar zijn en zelfs bevredigend voor al die fotografieliefhebbers.
                Ik ben zelf ook slechts een hobbyfotograaf en heb al vaak overwogen mij een schermkalibrator (ev. aangevuld met een camerakalibrator) aan te schaffen maar het is er nog niet van gekomen. Ik ben niet overtuigd of dit in mijn geval (en van veel collega amateurfotografen) zinvol is. Bovendien werk ik zelden in dezelfde lichtomstandigheden. Soms zit ik s'morgens foto's te bewerken (bij zonlicht op de kamer doe ik de rolluiken iets naar beneden want met dat tegenlicht zie ik mijn beeldscherm niet optimaal), soms na de middag maar ook s'avonds of s'nachts en dan is dat uiteraard bij kunstlicht. Het omgevingslicht is dus NOOIT identiek! Wat ik de laatste weken regelmatig doe is mijn foto's op mijn smartphone bekijken vooraleer ik ze publiceer (bv op fb). De juiste belichting van de foto's is toch ook afhankelijk van de helderheid van uw beeldscherm? Ik zet die bij mij op 50%. Ik weet echter niet of mijn keuze hier correct is maar ik vermoed van wel als de foto's op mijn gsm goed belicht zijn. Allemaal niet zo simpel eigenlijk ...

                Comment


                • #23
                  Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                  Ik ben zelf ook slechts een hobbyfotograaf en heb al vaak overwogen mij een schermkalibrator (ev. aangevuld met een camerakalibrator) aan te schaffen maar het is er nog niet van gekomen. Ik ben niet overtuigd of dit in mijn geval (en van veel collega amateurfotografen) zinvol is. Bovendien werk ik zelden in dezelfde lichtomstandigheden. Soms zit ik s'morgens foto's te bewerken (bij zonlicht op de kamer doe ik de rolluiken iets naar beneden want met dat tegenlicht zie ik mijn beeldscherm niet optimaal), soms na de middag maar ook s'avonds of s'nachts en dan is dat uiteraard bij kunstlicht. Het omgevingslicht is dus NOOIT identiek! Wat ik de laatste weken regelmatig doe is mijn foto's op mijn smartphone bekijken vooraleer ik ze publiceer (bv op fb). De juiste belichting van de foto's is toch ook afhankelijk van de helderheid van uw beeldscherm? Ik zet die bij mij op 50%. Ik weet echter niet of mijn keuze hier correct is maar ik vermoed van wel als de foto's op mijn gsm goed belicht zijn. Allemaal niet zo simpel eigenlijk ...
                  Bekijken op je smartphone is evengoed als op je gewoon scherm kijken dat niet gekalibreerd is: je weet het evengoed niet :-)
                  Het is wel zo dat alles wat je online gooit op vanalles en nogwat bekeken wordt, en 99% van de kijkers heeft geen gecalibreerd scherm, dus je weet nooit wat je publiek te zien krijgt. Maar het begint bij jezelf, waar de ketting erna stopt weet je niet.
                  Voor je bewerking zul je wel best voor een gelijke omgeving zorgen.

                  PS: Was deze topic even vergeten, ik had een afspraak met de TS voor de laptop te calibreren, maar die is niet komen opdagen die dag

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                    Ik callibreer voorlopig met mijn ogen, ik laat een foto afdrukken bij profotonet met veel variatie in, dan regel ik mijn scherm op die print af, aangezien alles bij hun gecallibreerd is

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Ik callibreer voorlopig met mijn ogen, ik laat een foto afdrukken bij profotonet met veel variatie in, dan regel ik mijn scherm op die print af, aangezien alles bij hun gecallibreerd is

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      Je gebruikt dan toch eerst het printprofiel van Profotonet om je opname af te werken ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment

                      Working...
                      X