Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurcalibratie pc / mac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kleurcalibratie pc / mac

    Oorspronkelijk geplaatst door ronaldo_massi Bekijk bericht
    Hallo

    Zijn er mensen die ervaring hebben met calibreren van eigen pc scherm? Wat zijn jullie meningen en is het zijn geld waard ? Ook voor sRGB ondersteunde schermen ?

    Grtjs

    Ronald


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Je scherm kalibreren is zeker nuttig maar indien je je foto's ook wil printen dan heb je ook printprofielen nodig én dien je via softproofing te werken. Anders haalt het geen fluit uit ...

    Comment


    • #17
      Re: Kleurcalibratie pc / mac

      Tx. Nee, laat ik printen .


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • #18
        Re: Kleurcalibratie pc / mac

        In principe is kalibratie van toepassing op elk onderdeel van je workflow. Je camera, beeldscherm en printer moeten allemaal met elkaar communiceren hoe welke kleur weergegeven wordt en daar gebruik je kleurprofielen voor. Je beeldscherm kalibreren is de eerste stap voor de meeste mensen, maar je printer en camera is eigenlijk even belangrijk. Als je laat printer doe dat dan enkel op plaatsen waar je ICC profielen van de printers kan hebben en doe zelf je soft-proofing.

        X-rite heeft tegenwoordig de colormunki photo waar je zowel beeldscherm mee kan calibreren als printerprofielen kan aanmaken. De kwaliteit hiervan is heel behoorlijk en die kost niet zo veel meer dan een spider.

        Zelfs een SRGB scherm heeft baat bij calibratie want elke kleur die binnen de srgb ruimte valt wordt dan juist (of semi-juist) weergegeven. Je zal alleen moeten weten dat printers buiten sRGB weergave kunnen gaan en je printbestand daarnaar moeten aanpassen indien nodig. Maar daarvoor heb je dus die ICC profielen en soft-proofing. Ook bij zwartwit wil je dat doen trouwens :-)
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #19
          Re: Kleurcalibratie pc / mac

          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          In principe is kalibratie van toepassing op elk onderdeel van je workflow. Je camera, beeldscherm en printer moeten allemaal met elkaar communiceren hoe welke kleur weergegeven wordt en daar gebruik je kleurprofielen voor. Je beeldscherm kalibreren is de eerste stap voor de meeste mensen, maar je printer en camera is eigenlijk even belangrijk. Als je laat printer doe dat dan enkel op plaatsen waar je ICC profielen van de printers kan hebben en doe zelf je soft-proofing.

          X-rite heeft tegenwoordig de colormunki photo waar je zowel beeldscherm mee kan calibreren als printerprofielen kan aanmaken. De kwaliteit hiervan is heel behoorlijk en die kost niet zo veel meer dan een spider.

          Zelfs een SRGB scherm heeft baat bij calibratie want elke kleur die binnen de srgb ruimte valt wordt dan juist (of semi-juist) weergegeven. Je zal alleen moeten weten dat printers buiten sRGB weergave kunnen gaan en je printbestand daarnaar moeten aanpassen indien nodig. Maar daarvoor heb je dus die ICC profielen en soft-proofing. Ook bij zwartwit wil je dat doen trouwens :-)
          Een kleurcalibratie van de camera ??

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Kleurcalibratie pc / mac

            Een kleurcalibratie van de camera ??

            Yep xrite colorchecker kan daar voor dienen
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #21
              Re: Kleurcalibratie pc / mac

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Vind ik wat vreemd. Er moet daar iets fout gelopen zijn maar technisch is het niet mogelijk om meerdere calibraties boven elkaar te laten lopen.
              Technisch zit het zo dat de calibratietool de LUT tabellen van de videokaart gaat bijsturen zodat je de juiste kleuren hebt.
              Je kan die tabel maar 1 keer vullen. Ze noemen dat een kleurprofiel.

              Wat je wel kan doen is meerdere profielen aanmaken. Maar er kan maar 1 profiel actief zijn.

              Dus in het slechtste geval dat het mis loopt veeg je gewoon het profiel uit en maak je er een nieuw.
              Kan wel degelijk. Ik heb een Toshiba laptop met een 4K scherm die vanuit de fabriek is gekalibreerd. Als ik me niet vergis is de calibratie opgeslagen in de BIOS. Chroma Tune For TOSHIBA is het tooltje dat die waardes uitleest en toepast op het scherm. Het laat tevens toe iets warmere, koudere, Technicolor, Full, ... kleuren te kiezen.
              Omdat ik ook een extern scherm heb, heb ik de X-rite Colormunki Photo aangeschaft om deze op zijn beurt te kunnen kalibreren.
              Ik merk dat de kleuren van het externe scherm durven veranderen als de Chroma Tune geladen wordt of als ik daar de eerste keer een andere kleurtint kies. Waardoor het externe scherm niet langer correcte kleuren weergeeft. Ik moet dan handmatig het ICC opnieuw selecteren om de wijziging te forceren. Ik heb uiteindelijk de Chroma Tune gedesactiveerd en het laptopscherm ook gekalibreerd met de Colormunki wat mij op het eerste zicht zelfde resultaat biedt als de optie Full.
              Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

              Comment


              • #22
                Re: Kleurcalibratie pc / mac

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                In principe is kalibratie van toepassing op elk onderdeel van je workflow. Je camera, beeldscherm en printer moeten allemaal met elkaar communiceren hoe welke kleur weergegeven wordt en daar gebruik je kleurprofielen voor. Je beeldscherm kalibreren is de eerste stap voor de meeste mensen, maar je printer en camera is eigenlijk even belangrijk. Als je laat printer doe dat dan enkel op plaatsen waar je ICC profielen van de printers kan hebben en doe zelf je soft-proofing.

                X-rite heeft tegenwoordig de colormunki photo waar je zowel beeldscherm mee kan calibreren als printerprofielen kan aanmaken. De kwaliteit hiervan is heel behoorlijk en die kost niet zo veel meer dan een spider.

                Zelfs een SRGB scherm heeft baat bij calibratie want elke kleur die binnen de srgb ruimte valt wordt dan juist (of semi-juist) weergegeven. Je zal alleen moeten weten dat printers buiten sRGB weergave kunnen gaan en je printbestand daarnaar moeten aanpassen indien nodig. Maar daarvoor heb je dus die ICC profielen en soft-proofing. Ook bij zwartwit wil je dat doen trouwens :-)
                Ik heb heel veel nut van de Colormunki Photo.
                Zeer vlot om printerprofielen te maken en bijna altijd goed (dat bijna zou wel eens door mijn sRGB scherm kunnen komen).

                De selectieschijf van de mijne begint wat moeilijk te doen om de positie te veranderen. Het schijnt een strip met targets te zijn die loskomt.
                Spiitig genoeg geen garantie meer, als het erger wordt ga ik hem zelf opereren.

                Er is inderdaad een colorchecker bij, maar aan cameracalibratie ben ik nog niet toegekomen.

                Comment


                • #23
                  Re: Kleurcalibratie pc / mac

                  Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                  is in mijn ogen ook noodzakelijk.
                  Ik volg sinds dit jaar avondschool fotografie en voor mijn eindwerk heb ik uiteraard prints laten maken. Met uitzondering van 1 foto ben ik niet voor verrassing te komen staan (in vergelijking met mijn medestudenten die soms tot 3 x toe een nieuwe print hebben moeten laten maken). Enerzijds komt dit natuurlijk door de professionaliteit van het labo en anderzijds door de calibratie van mijn scherm.
                  Ik heb een spyder4elite.
                  Het enige wat mijn lerares heeft aangepast aan mijn scherm is de helderheid.
                  Je moet beginnen met je scherm op een aangepaste helderheid te zetten voor de omgeving waarin je werkt. 99% van de tijd worden schermen te helder geleverd en moet je deze helderheid naar beneden schroeven. Een Spyder zal je hierop wijzen en zal je zeggen hoeveel je de helderheid naar beneden moet doen om goed te zijn voor jouw specifieke werkplek.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Een kleurcalibratie van de camera ??

                  grts
                  Sieg
                  Daar begint alles mee. Xrite Passport werkt echt perfect en je hoeft slechts enkele profielen maken voor de meest voorkomende lichtomstandigheden en je neemt je Xrite Passport sowieso mee in je tas voor als je zeer gemixt licht hebt, dan maak je op 10 secondes een foto van je passport en maak je thuis een profiel.


                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Vind ik wat vreemd. Er moet daar iets fout gelopen zijn maar technisch is het niet mogelijk om meerdere calibraties boven elkaar te laten lopen.
                  Technisch zit het zo dat de calibratietool de LUT tabellen van de videokaart gaat bijsturen zodat je de juiste kleuren hebt.
                  Je kan die tabel maar 1 keer vullen. Ze noemen dat een kleurprofiel.

                  Wat je wel kan doen is meerdere profielen aanmaken. Maar er kan maar 1 profiel actief zijn.

                  Dus in het slechtste geval dat het mis loopt veeg je gewoon het profiel uit en maak je er een nieuw.
                  Een goede fotobewerkingsmonitor heeft vaak ook hardwarekalibratie, dit zorgt voor een nog groter kleurenbereik en een meer accurate kalibratie. Als je hierbovenop nog eens met software kalibreert, dan kan er iets misgaan.
                  Als je professionele bewerkingen wil doen zal je moeten investeren in een monitor vanaf €600 en dan zal je slechts een 1920x 1200 monitor hebben. Dan moet je ook nog rekenen op een Nvidea Quadro of AMD FirePro GPU om 10-bit te hebben.
                  Ik ben zelf nu pas aan het kijken voor een monitor specifiek voor mijn afdrukstation. Want foto's voor het internet bewerk je best op een monitor met 100% sRGB, terwijl een printmonitor een zo wijd mogelijke kleurruimte moet gebruiken, zoals 100% AdobeRGB en een zo diep mogelijke bitrate moet hebben.


                  Topic starter:
                  Ook als je het printen uitbesteed is het een goed idee om een printprofiel te vragen aan dit bedrijf, zo kan je de Softproofing zelf in huis doen en weet je precies wat je zal krijgen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kleurcalibratie pc / mac

                    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                    Je moet beginnen met je scherm op een aangepaste helderheid te zetten voor de omgeving waarin je werkt. 99% van de tijd worden schermen te helder geleverd en moet je deze helderheid naar beneden schroeven. Een Spyder zal je hierop wijzen en zal je zeggen hoeveel je de helderheid naar beneden moet doen om goed te zijn voor jouw specifieke werkplek..
                    De meeste kalibratietoestellen meten toch wel eerst het omgevingslicht alvorens hun sequence te laten lopen.
                    Dat toestel vanmij meet zelfs om de x aantal minuten het omgevingslicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                    Daar begint alles mee. Xrite Passport werkt echt perfect en je hoeft slechts enkele profielen maken voor de meest voorkomende lichtomstandigheden en je neemt je Xrite Passport sowieso mee in je tas voor als je zeer gemixt licht hebt, dan maak je op 10 secondes een foto van je passport en maak je thuis een profiel
                    Daarmee is je camera niet gekalibreerd hé
                    Trouwens snap niet goed waarom ik in het veld zou zitten klooien aan mijn kleuren, op het RAW file heeft dat totaal geen invloed.
                    En je zegt een foto nemen van de xrite passport in het veld .... dat kan je enkel bij landschappen en modellen uiteraard
                    Ik zie me nog niet ergens die passport op een 40tal meter te plaatsen om er dan een foto van te maken met de télé, trouwens tegen dan is het dier of de vogel al lang gevlogen hoor

                    Daarmee zie je dat er veel verschil is in theorie en praktijk hé, ook niet elk genre van fotografie is hetzelfde

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kleurcalibratie pc / mac

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      De meeste kalibratietoestellen meten toch wel eerst het omgevingslicht alvorens hun sequence te laten lopen.
                      Dat toestel vanmij meet zelfs om de x aantal minuten het omgevingslicht



                      Daarmee is je camera niet gekalibreerd hé
                      Trouwens snap niet goed waarom ik in het veld zou zitten klooien aan mijn kleuren, op het RAW file heeft dat totaal geen invloed.
                      En je zegt een foto nemen van de xrite passport in het veld .... dat kan je enkel bij landschappen en modellen uiteraard
                      Ik zie me nog niet ergens die passport op een 40tal meter te plaatsen om er dan een foto van te maken met de télé, trouwens tegen dan is het dier of de vogel al lang gevlogen hoor

                      Daarmee zie je dat er veel verschil is in theorie en praktijk hé, ook niet elk genre van fotografie is hetzelfde

                      grts
                      Sieg
                      Hij meet het omgevingslicht, maar je moet zelf wel je monitorhelderheid aanpassen. Veel mensen die hun scherm kalibreren doen dit niet.

                      Die Xrite kalibreert wel de files van je camera. Het heeft wel een invloed op je RAW's want het wordt pas toegepast op het moment dat je deze importeert in Photoshop of Lightroom (of een ander bewerkingsprogramma die ICC profielen ondersteund).
                      Voor 99% van de gevallen kan je een vorig profiel gebruiken. Zoals voor wildlife kan je meestal je bewolkt of daglicht profiel gebruiken (die je eerder aanmaakte in gelijkaardig licht). Je zal een nieuw profiel maken als je bijvoorbeeld bij food fotografie in een keuken aan het fotograferen bent waar verschillende lichtbronnen gebruikt worden. Zoals TL lampen aan het plafond, maar gloeilampen voor de werkstations. In zo'n situatie heb je gegarandeerd incorrecte kleuren en een resulaat dat het voedsel niet smakelijk toont. 1 keer een foto nemen van je testkaartje en je weet met zekerheid dat je kleuren juist zitten.

                      Er is geen enkel genre van fotografie waar kalibratie van je camera niet nuttig is. Het enige wat je jou misschien moet afvragen is als het de prijs waard is als amateur, als je een cameramateriaal 1000€ kost, dan is het moeilijk te verantwoorden om €90 uit te geven om je camera te kalibreren. Zeker als je toch slechts foto's neemt om ze op Facebook te zetten. Maar als je daarentegen zeer goede camera's en lenzen hebt, dan is €90 om telkens opnieuw en opnieuw een perfect resultaat te krijgen een no-brainer. Om niet te zeggen dat het prutswerk is om het niet te doen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kleurcalibratie pc / mac

                        Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                        Hij meet het omgevingslicht, maar je moet zelf wel je monitorhelderheid aanpassen. Veel mensen die hun scherm kalibreren doen dit niet.

                        Die Xrite kalibreert wel de files van je camera. Het heeft wel een invloed op je RAW's want het wordt pas toegepast op het moment dat je deze importeert in Photoshop of Lightroom (of een ander bewerkingsprogramma die ICC profielen ondersteund).
                        Voor 99% van de gevallen kan je een vorig profiel gebruiken. Zoals voor wildlife kan je meestal je bewolkt of daglicht profiel gebruiken (die je eerder aanmaakte in gelijkaardig licht). Je zal een nieuw profiel maken als je bijvoorbeeld bij food fotografie in een keuken aan het fotograferen bent waar verschillende lichtbronnen gebruikt worden. Zoals TL lampen aan het plafond, maar gloeilampen voor de werkstations. In zo'n situatie heb je gegarandeerd incorrecte kleuren en een resulaat dat het voedsel niet smakelijk toont. 1 keer een foto nemen van je testkaartje en je weet met zekerheid dat je kleuren juist zitten.

                        Er is geen enkel genre van fotografie waar kalibratie van je camera niet nuttig is. Het enige wat je jou misschien moet afvragen is als het de prijs waard is als amateur, als je een cameramateriaal 1000€ kost, dan is het moeilijk te verantwoorden om €90 uit te geven om je camera te kalibreren. Zeker als je toch slechts foto's neemt om ze op Facebook te zetten. Maar als je daarentegen zeer goede camera's en lenzen hebt, dan is €90 om telkens opnieuw en opnieuw een perfect resultaat te krijgen een no-brainer. Om niet te zeggen dat het prutswerk is om het niet te doen.
                        Ik denk dat jouw manier van werken is, en ieder zijn vrije keuze daarin.
                        Maar voor mij werkt dit niet, ik heb liever zelf de controle over mijn afwerking.
                        En voor wildlife of vogel fotografie gaat die xrite passport sowiezo niet nuttig zijn.

                        Ik kan me best voorstellen dat bij foodfotografie en modellen het heel nuttig is om dat te gebruiken.
                        Maar daar stopt het dan ook voor mij.

                        En zoals ik dus eerder schreef kalibreer je dus niet je camera, maar wel het raw beeld nadien in de bewerking, want dat schrijf je nu zelf.

                        Grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kleurcalibratie pc / mac

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik denk dat jouw manier van werken is, en ieder zijn vrije keuze daarin.
                          Maar voor mij werkt dit niet, ik heb liever zelf de controle over mijn afwerking.
                          En voor wildlife of vogel fotografie gaat die xrite passport sowiezo niet nuttig zijn.

                          Ik kan me best voorstellen dat bij foodfotografie en modellen het heel nuttig is om dat te gebruiken.
                          Maar daar stopt het dan ook voor mij.

                          En zoals ik dus eerder schreef kalibreer je dus niet je camera, maar wel het raw beeld nadien in de bewerking, want dat schrijf je nu zelf.

                          Grts
                          Sieg
                          Heb je het al geprobeerd? Zoals ik al zei, je moet voor jouw soort fotografie maximum 2 verschillende profielen ooit eens aanmaken en je bent klaar. Starten van een referentiepunt is handig voor elke soort fotografie, zelfs al doe je zeer subjectieve edits.

                          De manier waarop de meeste mensen hun monitor kalibreren, kan je ook niet kalibreren noemen. Het is een ICC profiel toepassen op je grafische kaart, je monitor wordt dus niet aangepast, maar wel de output van je GPU... Bij printerkalibratie en softproofing pas je jouw foto aan zodat hij eruit komt zoals je het voor ogen had, de printer is niet gekalibreerd, maar de file die je ernaartoe stuurt wordt aangepast.
                          Je snapt wat ik bedoel, kalibreren van alle files uit je camera = camerakalibratie.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kleurcalibratie pc / mac

                            Een hoop informatie vind je hier http://www.menccolor.be/over-kleurbeheer.html
                            (vroeger marc en ciel).
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kleurcalibratie pc / mac

                              Net een Spider5 Elite van Datacolor aangeschaft.
                              Ik werk met een iMac 27 inch en was verwonderd dat er toch serieus wat bijsturing nodig was.
                              En zoals hierboven reeds gezegd, de monitors staan af fabriek veel te helder.
                              Als ik in mijn werkkamer met schemerlicht werk dan meet de calibratietool zo weinig omgevingslicht dat hij aanraadt de helderheid in te stellen op 93 candela.
                              Dat is op minder dan de helft van de helderheidsschaal op mijn iMac.

                              Dus ondanks de vele praatje over de schitterende iMac schermen..... toch calibreren.

                              En doe dat dan bij voorkeur met een calibratietool die het omgevingslicht meeneemt in zijn calibratieproces.
                              Laat dus de simpele, goedkope Spiders aan je voorbij gaan en investeer 100 Euro meer in een Spider 5 Elite.
                              229 Euro extra moet er nog af kunnen als je een iMac 27" scherm koopt.

                              Je merkt het, hier een fan van Datacolor Spider 5 Elite, en neen, ik heb geen aandelen in Datacolor, noch wordt ik gesponsored.
                              Gewoon mijn ervaring.
                              Straatfotograaf in Antwerpen

                              Comment


                              • #30
                                Re: Kleurcalibratie pc / mac

                                voor de geïnteresseerden,
                                ik heb net een artikeltje geschreven over cameracalibratie:
                                je vindt het hier: Camera Calibration explained - Part I

                                groet,
                                ludwig
                                www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                                Comment

                                Working...
                                X