Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breed gebouw in beeld brengen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Breed gebouw in beeld brengen

    Hugin heeft meer problemen met stitchen dan CS6
    Onder de 24 mm in automatische modus,met flinke distorsie geeft hij het op.15 fish bij mijn poging hopeloos.8 mm circ fish totaal hopeloos.
    Hugin in mijn zeer beperkte test,is niet slecht.(Zelfde opnames in Hugin en CS6 automatisch laten bewerken)Bij korte brandp. en duidelijk distorsie roblemen zoals ander software trouwens ook.Voordeel RATIS.
    Download en laten functioneren is een ander verhaal.Download voor WIN 64 gaat waarschijnlijk wel vlot,maar dat heb ik niet.
    In de Mac-versie en ook WIN 32 geen HDR,noch enfuse etc. aanwezig.Bestaat blijkbaar wel voor WIN 64.MAC ?????
    Dus zoals anderen en ik vroeger reeds zeiden:verschillende opnames,met niet te korte brandpuntafstand,met verplaatsen voor gebouw,minimale distorsie na streven,en dan stitchen.
    NB:de brandpuntafstanden zijn bedoeld voor FF,en niet APS.

    Comment


    • #17
      Re: Breed gebouw in beeld brengen

      Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
      @fotosdirk

      Ik heb geprobeerd Hugin op mijn Mac te installeren en dat lukte niet. Kan het zijn dat de laatste versie (nog) niet draait op El Capitan?

      Dijende
      Sorry, ik werk onder windows en van Mac ken ik dus niets en kan je er ook niet bij helpen.

      Comment


      • #18
        Re: Breed gebouw in beeld brengen

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Hugin heeft meer problemen met stitchen dan CS6
        Onder de 24 mm in automatische modus,met flinke distorsie geeft hij het op.15 fish bij mijn poging hopeloos.8 mm circ fish totaal hopeloos.
        Hugin in mijn zeer beperkte test,is niet slecht.(Zelfde opnames in Hugin en CS6 automatisch laten bewerken)Bij korte brandp. en duidelijk distorsie roblemen zoals ander software trouwens ook.Voordeel RATIS.
        Download en laten functioneren is een ander verhaal.Download voor WIN 64 gaat waarschijnlijk wel vlot,maar dat heb ik niet.
        In de Mac-versie en ook WIN 32 geen HDR,noch enfuse etc. aanwezig.Bestaat blijkbaar wel voor WIN 64.MAC ?????
        Dus zoals anderen en ik vroeger reeds zeiden:verschillende opnames,met niet te korte brandpuntafstand,met verplaatsen voor gebouw,minimale distorsie na streven,en dan stitchen.
        NB:de brandpuntafstanden zijn bedoeld voor FF,en niet APS.
        Ik werk met windows, en ja Hugin maakt soms fouten bij het stitchen, dat klopt, zeker als het ingewikkelde pano's zijn.
        Ik los dit gewoon op door zelf referentie punten aan te geven, aan te passen en / bij te plaatsen.
        Alle andere functies werken bij mij zoals het moet zijn.

        ik kan niet vergelijken met CS6 omdat ik dit programma niet gebruik en mij nooit zal laten verleiden in zo'n abonnementssysteem waar je blijkbaar maar moeilijk van af geraakt en
        Adobe heeft mij al op kosten genoeg en miserie gejaagd toen mijn bankgegevens gestolen geweest zijn op hun server.

        Ik werk FF en mijn breedste lens is een 15 mm zeiss 2,8 en daar heb ik geen problemen mee om beelden aan elkaar te zetten.
        Op de site van Hugin staan er voorbeelden en uitleg hoe je te werk gaat met fish beelden om beelden te stitchen.

        Ik heb er geen belang bij of er mensen dit programma wel of niet gebruiken, ik ben er alvast heel tevreden over
        meer moet dat niet zijn voor mij.

        Comment


        • #19
          Re: Breed gebouw in beeld brengen

          Ik heb wel getest met sterk uitgesproken distorsies,vanuit het zelfde standpunt in mijn living.Met die brandpuntafstanden krijg je natuurlijk vervorming.Met de nodige kennis etc. waarschijnlijk behoorlijke resultaten te bekomen,maar CS werkt automatisch in die omstandigheden wel vlotter.Ik heb nog één van de laatste versie op DVD.
          Bij normale opnames van landschap etc.,zonder die uitgesproken distorsie, zal het vlot zijn ding wel doen.Vnl aan te raden omdat het kosteloos is.
          Voor onze TS met zijn 17 mm(crop) 27mm FF equivalent ,in zijn situatie :breedte gebouw,beperkte afstand,vanuit één standpunt; zal het toch lastig worden.Ook met andere software trouwens.

          Comment


          • #20
            Re: Breed gebouw in beeld brengen

            Eigenaardig dat ik hier nog niemand heb gelezen betreffende het nodal punt voor het feilloos samenstellen va de pano.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #21
              Re: Breed gebouw in beeld brengen

              tja..... nodal point

              Comment


              • #22
                Re: Breed gebouw in beeld brengen

                Nodal point??
                30 m breed,max 6m afstand:welk objectief ????
                Voor landschappen etc. OK.
                Software,zoals Hugins ,PS etc zullen er weinig problemen hebben om dit te stitchen.Zodat je eigenlijk je nodal point niet direct nodig hebt.
                Bedoeling is geen parallax te hebben in je opnames.Maar in deze situatie met 6m afstand op 30 m breedte zie ik niet direct een objectief dat geen parallax of distorsie geeft,vanuit hetzelfde standpunt.
                NB:hoe gaat het met het project van onze TS ? Al iets kunnen bekomen??

                Comment


                • #23
                  Re: Breed gebouw in beeld brengen

                  Hallo,

                  Ik heb een zeer geavanceerde software die vanuit de foto's een ruimtelijk model berekent, maar zeer nauwkeurig. vanuit dat model kan je vanuit gelijk welke positie of hoek een nieuwe foto genereren.
                  Hoe meer overlapping tussen de foto's hoe beter, het mogen gerust 100 foto's of meer zijn - liefst ietwat gelijkmatig gespreid, nooit vanuit eenzelfde punt, minstens 2 m opschuiven tussen 2 foto's.
                  Hoe meer foto's en resolutie, hoe nauwkeuriger resultaat.
                  Als je ze de foto's stuurt (of op een webalbum zet) wil ik dat wel even voor je samenstellen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Breed gebouw in beeld brengen

                    Oorspronkelijk geplaatst door transformer Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Ik heb een zeer geavanceerde software die vanuit de foto's een ruimtelijk model berekent, maar zeer nauwkeurig. vanuit dat model kan je vanuit gelijk welke positie of hoek een nieuwe foto genereren.
                    Hoe meer overlapping tussen de foto's hoe beter, het mogen gerust 100 foto's of meer zijn - liefst ietwat gelijkmatig gespreid, nooit vanuit eenzelfde punt, minstens 2 m opschuiven tussen 2 foto's.
                    Hoe meer foto's en resolutie, hoe nauwkeuriger resultaat.
                    Als je ze de foto's stuurt (of op een webalbum zet) wil ik dat wel even voor je samenstellen.
                    Wauw, ik ben benieuwd!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X