Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: lightroom of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Het raster in je zoeker aanzetten en je hebt geen waterpas nodig en werkt ook nog sneller. Vertekeningen van gebouwen hef je daar niet mee op, daar zijn ander middelen voor.
    Dat hangt dan weer van je camera af: kan bv wel op de EOS 7D, niet op de 50D.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: lightroom of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Is dat voor te lachen of meen je dat nu echt ? .
      Dat meen ik echt rechtzetten is een scheve horizon corrigeren.
      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Perspectief vervorming krijg je toch altijd als je hogere gebouwen van op relatief korte afstand fotografeert.
      Dus je weet toch dat het perspectief vervorming heet. En dat wordt niet veroorzaakt door het fotograferen van hoge van dichtbij, maar door het scheef houden van je camera in andere as dan die van de scheve horizon. Dus gewoon grotere groothoek gebruiken of achteruit.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: lightroom of niet?

        Waterpas, statief, … allemaal goed en wel maar een andere vraag: met welke lens fotografeer je? Een van mijn objectieven moet ik zelfs manueel gaan aanpassen betreffende vertekeningen in het beeld.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • #19
          Re: lightroom of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dat meen ik echt rechtzetten is een scheve horizon corrigeren.

          Dus je weet toch dat het perspectief vervorming heet. En dat wordt niet veroorzaakt door het fotograferen van hoge van dichtbij, maar door het scheef houden van je camera in andere as dan die van de scheve horizon. Dus gewoon grotere groothoek gebruiken of achteruit.

          Allez ik zie dat je nog niet veel ervaring hebt het zij je vergeven.
          Perspectief vervorming heb je praktisch altijd als je gebouwen fotografeert, daarvoor heeft men tilt-shift lenzen uitgevonden, best eens opzoeken wat dat is.
          Perspectief vervorming kan zowel horizontaal als verticaal zijn en met waterpas gaat je dat niet oplossen.
          En, misschien is je dat ook al opgevallen, veel gebouwen staan in bebouwde omgeving, daar staan niet zelden andere gebouwen naast, er zelfs voor en achter, dwz dat je meestal niet in de mogelijkheid bent om ver achteruit te gaan en dan nog. Zelfs met een super groothoek ga je er in de meeste gevallen niet komen en deze lenzen hebben nogal eens de eigenschap om te vervormen. Daarbij zou je de opname moeten maken van halverwege de hoogte van het gebouw. (heel lange lader mee nemen)

          Een scheve horizon rechtzetten, dat is toch kinderspel in LR, PS of eender ander programma, denk niet dat dit de vraag van de TS is, maar perspectief corrigeren dat is een ander paar mouwen.

          Ken 2 programma's die daar vrij straf in zijn, Capture one en DXO en een andere mogelijk betere oplossing is een tilt-shift lens.

          Comment


          • #20
            Re: lightroom of niet?

            Na een maand DXO (Capture One vond ik nogal prijzig) geprobeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat je het volledige programma eigenlijk niet moet aankopen. Begin deze week kreeg ik een mail dat er een lentekorting was, geldig op de elite als de gewone versie. Na een beetje opzoekwerk, kwam ik tot de constatatie dat je ook DxO view nodig heb. Dat laatste is een plugin die OOK in photoshop cs6 werkt. Dus me enkel de plugin gekocht en alles werkt prima

            Comment


            • #21
              Re: lightroom of niet?

              Dat klopt perfect: DxO Viewpoint werkt als plugin; DxO Perspective is nog een "lichtere" versie, en is verkrijgbaar (bij Mac tenminste) via de AppStore.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X