Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paarse kleurzweem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: paarse kleurzweem

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    Les_c: ziet er handiger uit dan bij m'n D5200, die is los maar wel met een klemmetje eraan.

Bij grijsfilters overdag komt nochtans meer licht binnen langs daar dan bij nachtfoto's, Timothy.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Dat heb ik nu ook geleerd
    we weten weer beter dus.

Enkel nog een extra offtopic vraagje. Ik wil de grijsfilter voornamelijk gebruiken voor het engelhaar effect op watervallen of aan zee. Hoe lang moet de sluitertijd duren ongeveer zodat dit er echt mooi opstaat? ik vermoed niet mijn 80sec zoals getest .
    en doet mijn diafragma waarde hier dan ook toe? als ik 10sec doe op 2.8 of op 11, zal dat een groot effect hebben? Bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
      Dat heb ik nu ook geleerd
      als ik 10sec doe op 2.8 of op 11, zal dat een groot effect hebben? Bedankt!
      Als je een IPhone hebt kan je de app " NDExposure downloaden ". Die past je normale instelling aan je gebruikte ND filter ( die je kan instellen ) aan. Succes. Zullen in die richting nog wel andere programma's bestaan.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Enkel nog een extra offtopic vraagje. Ik wil de grijsfilter voornamelijk gebruiken voor het engelhaar effect op watervallen of aan zee. Hoe lang moet de sluitertijd duren ongeveer zodat dit er echt mooi opstaat? ik vermoed niet mijn 80sec zoals getest .
        en doet mijn diafragma waarde hier dan ook toe? als ik 10sec doe op 2.8 of op 11, zal dat een groot effect hebben? Bedankt!
        Ik denk dat als je zo een vraag stelt je jezelf eerst moet verdiepen in de basisbegrippen van de fotografie ;-)
        Google geeft vele resultaten weer, onderstaand is er eentje van

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

ja redelijk domme vraag -.-'
          ik heb die nd exposure, en die werkt goed .

Comment

als ik 10sec doe op 2.8 of op 11, zal dat een groot effect hebben? Bedankt!
            Die f-stop gaat invloed hebben op je scherptediepte, net zoals zonder die ND filter. Natuurlijk met zelfde iso naar kleiner diafragma gaan geeft een langere sluitertijd, wat ook het effect van 'engelhaai effect' hoe je t noemt vegroot (maar dat is niet de opzet van je vraag).

Comment

Als je het afsluitertje van je occulair kwijt bent, kun je ook een achterlensdop over het acculair hangen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon zwarte tape opkleven, doe ik altijd en werkt best van al
                Sluitertijden hangen af van verschillende zaken, je kan nooit zomaar exact zeggen hoelang het duurt voor de foto...
                Zeker bij watervallen: afvragen hoe snel het water naar beneden komt, heeft een belang naar het effect, wat voor weer het die dag is... Bij een donkere, grijze dag zal er een verschil zijn dan bij een stralende zon.
                Een 10 stops zal niet altijd voldoende zijn om een mooi verloop te krijgen, eerder 13 of 16 stops
                https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

Comment

Timothy91: Lenscorrectie gaat ook niet helpen tegen dit soort fouten, het is namelijk geen lensfout, maar licht dat via de zoeker het spiegelhuis binnenkomt en tussen de opgeklapte spiegel op de sensor weet te schijnen.

Overigens heb ik zelf slechte ervaringen met het verwijderen van het oculairkapje om het rubberen dopje aan de draagriem (die ik niet gebruik overigens) te kunnen gebruiken. Ik weet niet hoe het bij Nikon is, maar bij Canon brak de bevestiging van het oculairkapje (of in ieder geval het deel dat voor de klemkracht moest zorgen als dit onderdeeltje bevestigd was) standaard af (aan 1 kant) als je het probeerde te verwijderen, waardoor het vervolgens nooit meer goed bleef zitten en je het bij het uitnemen of hanteren van de camera 9 van de 10 keer kwijt was (en het onderdeel dan ook meestal in de buurt van waar je stond weer terugvond, dat dan wel).
                  De eerste anderhalf jaar dat ik de eigenaar was van een spiegelreflex en braaf (de handleiding zei het immers) het oculairkapje verwijderde om het rubberen dopje te plaatsen, heb ik tot 3 keer toe een nieuw oculairkapje kunnen kopen, tot een collega van mij inderdaad met de tip van een stukje tape kwam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
                    Timothy91: Lenscorrectie gaat ook niet helpen tegen dit soort fouten, het is namelijk geen lensfout, maar licht dat via de zoeker het spiegelhuis binnenkomt en tussen de opgeklapte spiegel op de sensor weet te schijnen.

Overigens heb ik zelf slechte ervaringen met het verwijderen van het oculairkapje om het rubberen dopje aan de draagriem (die ik niet gebruik overigens) te kunnen gebruiken. Ik weet niet hoe het bij Nikon is, maar bij Canon brak de bevestiging van het oculairkapje (of in ieder geval het deel dat voor de klemkracht moest zorgen als dit onderdeeltje bevestigd was) standaard af (aan 1 kant) als je het probeerde te verwijderen, waardoor het vervolgens nooit meer goed bleef zitten en je het bij het uitnemen of hanteren van de camera 9 van de 10 keer kwijt was (en het onderdeel dan ook meestal in de buurt van waar je stond weer terugvond, dat dan wel).
                    De eerste anderhalf jaar dat ik de eigenaar was van een spiegelreflex en braaf (de handleiding zei het immers) het oculairkapje verwijderde om het rubberen dopje te plaatsen, heb ik tot 3 keer toe een nieuw oculairkapje kunnen kopen, tot een collega van mij inderdaad met de tip van een stukje tape kwam.
                    Je moet dan ook het occulairkapje eerst samenduwen om die vergrendeling eerst te ontgrendelen hé
                    Door het er gewoon vanaf te trekken breekt er uiteraard een stukje af

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                    X