Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Lijkt mij te komen door een langere sluitertijd en het niet afdekken van het oculair.
Heb ik ook eens voorgehad met een IR filter (laat weinig door, terwijl door de kijker wel veel binnenkwam gezien het volle zon was). Zou idd het eerder lokale van de zweem verklaren.
Bedankt voorde info iedereen!
Ik was mijn ND1000 grijsfilter aan het testen, en al de andere foto's waren goed, behalve deze en nog een een andere. Ik vond het zo'n vreemd kleur ook voor in het bos ^^.
De reden zal idd zijn, het niet afdekken van het oculair. Aangezien ik nieuw ben met grijsfilters, had ik hier geen idee van. maar we hebben weer bijgeleerd .
Ik heb lenscorrectie gedaan op het RAW bestand, maar werkt niet.
De kleurzweem verwijderen op deze foto is natuurlijk niet echt nodig (want zeg zelf, het is een testfoto). maar het is goed te weten wat de reden is, en hoe ik het kan oplossen.
Bedankt voorde info iedereen!
Ik was mijn ND1000 grijsfilter aan het testen, en al de andere foto's waren goed, behalve deze en nog een een andere. Ik vond het zo'n vreemd kleur ook voor in het bos ^^.
De reden zal idd zijn, het niet afdekken van het oculair. Aangezien ik nieuw ben met grijsfilters, had ik hier geen idee van. maar we hebben weer bijgeleerd .
Ik heb lenscorrectie gedaan op het RAW bestand, maar werkt niet.
De kleurzweem verwijderen op deze foto is natuurlijk niet echt nodig (want zeg zelf, het is een testfoto). maar het is goed te weten wat de reden is, en hoe ik het kan oplossen.
fddent, die video is mooi meegenomen! bedankt.
Misschien weet jij het wel, maar: in de doos van je toestel zit normaal een klepje om de kijker af te dekken (blijkbaar weten velen dat niet).
...
Bij grijsfilters overdag komt nochtans meer licht binnen langs daar dan bij nachtfoto's, Timothy.
...
Inderdaad: bij avondfotografie (met sluitertijd <30s) zelden of nooit gebruikt. Maar 't is handig dat je het altijd bij hebt, tenminste als je niet (zoals ik) de originele strap vervangen hebt door wat beters.
Comment