Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

    Oorspronkelijk geplaatst door Nakiro Bekijk bericht
    Lieven, betaal je dan die 12.99€ maandelijks?
    Zo doe ik het inderdaad, maar je kan ook jaarlijks betalen. Als je stopt verdwijnt er niets dat niet in de cloud staat.
    ...leeg...

    Comment


    • #17
      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      ......
      Wil je echter lagen, laagmaskers, fotomanipulatie, bijeenbrengen van verschillende foto's in één beeld, tekst toevoegen, kaders, signatures, enz., dan heb je echt wel meer nodig. Voorbeelden genoeg, en Photoshop is er daar eentje van.
      mee eens en werk daar dan ook mee.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #18
        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

        in het algemeen gebruik ik lightroom om foto's "op punt" te brengen als het er echter om te doen is om ze te gaan bewerken ligt mijn keuze al sedert lang bij corel photo-paint(geen zin om me te herscholen naar photoshop) mss geen super programma maar wel eenvoudig in gebruik.volgenss mij gaat het er dus gewoon om wat je plannen zijn met je foto's.


        links na bewerking met lightroom,rechts bewerkt met corel photo-paint
        digitaal impressionist

        Comment


        • #19
          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

          Hm heel interessant. Zelf nog nooit een cursus gevolgd van photoshop of iets dergelijks... Dus het is op dit moment alles zelf uitzoeken en wat prutsen.
          https://500px.com/elke_braet
          https://www.facebook.com/AllNaturePhoto/
          http://allnaturephotography.be

          Comment


          • #20
            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

            Ik heb het volledig CC pakket van Adobe ,49.99 + btw per maand, en ben daar heel content van. Het hele pakket omdat ik al eens iets in indesign doe en regelmatig pdf's maak.

            Wat ik er zo goed aan vindt is dit: het werkt gewoon.

            Ik krijg automatisch updates binnen, gebruik een pakket dat "industrie-standaard" is en moet nooit gaan zoeken achter bijkomende software. Ik moet geen tijd verdoen om eens per jaar te gaan uitzoeken of een upgrade voor mij de moeite is en wat me dat gaat kosten. Ik heb alles bij de hand en voor minder geld dan ik vroeger voor een creative suite betaalde over dezelfde periode gespreid. Als ik handleidingen nodig heb vindt ik die vlot online zonder dat ik dat moet gaan zitten lezen en denken "waar staat die knop in mijn pakket dan?", omdat de meeste beroepsmensen met Adobe software werken.

            Het is geen goedkoop ding en als je maar een keer per maand een foto ontwikkelt is het het niet waard, maar als je regelmatig met fotografie bezig bent vind ik het de enige aanvaardbare oplossing.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #21
              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

              Voor mij is het Photoshop CS6, gewoon het beste dat er is en helemaal niet moeilijk om ermee te werken.
              Ik heb LR 5 maar kan er niet mee overweg. Misschien dat ik LR 6 nog eens ga uitproberen en als ik nog niet mee overweg kan dan is het uit met dit programma.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                Ik werk met Lr en Photeshop elements, daar ik nog niet zoveel ervaring heb met PE, kan ik alleen zeggen voor wat ik er toto nu van ken ben ik toch tevreden.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                  Volg sinds januari in de academie van Borsbeek de 4-jarige opleiding "Digitale beeldvorming".
                  Daar wordt enkel met PS gewerkt en men raadt leerlingen aan een abonnement te nemen als fotograaf. Dit is dus LR + PS voor ongeveer 12 Euro per maand.
                  Phototshop en Lightroom, en bij uitbreiding nog andere Adobe toepassingen zoals Aftereffects, zijn blijkbaar toch de standaarden in de beeldbewerkingswereld.
                  Straatfotograaf in Antwerpen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Primitief Bekijk bericht

                    Maar ik hoor hier niks over Photoshop Elements? Werkt hier niemand mee en waarom?
                    Groetjes
                    Paul
                    Ik gebruik al vele jaren Photoshop Elements, dat is betaalbaar, en voor mij geeft dat meer dan voldoende mogelijkheden om de foto's te verbeteren of te bewerken.
                    Je bent ook niet verplicht om elk jaar de nieuwste versie te kopen, tenzij je steeds de nieuwste RAW-converter nodig hebt.
                    Als je een nieuwe camera koopt, en je hebt een oudere versie van Elements, dan kan je de RAW bestanden van die nieuwe camera niet openen.
                    Maar als je zoals ik alle foto's in jpeg maakt, dan heb je daar helemaal geen last van...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als je een nieuwe camera koopt, en je hebt een oudere versie van Elements, dan kan je de RAW bestanden van die nieuwe camera niet openen.
                      Er is een convertor van adobe, gratis en zet alle bestanden van elk cameratype naar een universeler RAW-formaat om.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                        Je komt er niet uit.
                        Ik heb PS CS6,blijkbaar gebruiken veel LS.Wat is nu eigenlijk de meerwaarde als je maar enkele foto's wilt corrigeren,en geen reeksen?
                        Gaat niet om stockeren van foto's,maar zuiver de bewerkingsmogelijkheden per foto.
                        Is er een financieel voordeel misschien ? Vroeger had ik Photo-elements 5 (nadien overgeschakeld naar PS),ook niet slecht en ik denk dat de recentere edities veel beter zijn.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nakiro Bekijk bericht
                          Lieven, betaal je dan die 12.99€ maandelijks?
                          Is nog duur genoeg.
                          Gelukkig heb ik een studentenversie. scheelt een pak.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                            Vroeger gebruikte ik de eerste versie van Elements (meegekregen bij mijn eerste compactcamera). Toen ik mijn huidige (reflex)camera kocht kreeg ik daar ViewNX2 bij. Het tweede liet mij toe in RAW te fotograferen. Met het eerste ben ik altijd tevreden geweest. Maar een nieuwe computer op Windows 8.1 wil die versie van Elements niet meer. Goed, sindsdien gebruik ik ViewNX2, Capture NX-D en IrfanView. Drie gratis programma's. Tot ik op de grenzen van deze combinatie stoot, koop ik geen beeldbewerkingsprogramma.
                            Ik heb het (nog) niet nodig, maar het zou mij verbazen moest er geen gratis HDR-programma bestaan.
                            Maar ik denk nog aan iets: ik lees hier dat veel mensen hun foto's willen verbeteren, maar dan liefst zonder een moeilijk programma. Kijk dan eens in de app Foto's (bij Windows 8.1, maar misschien ook in eerdere versie).
                            Vooreerst leest die app mijn Nikon-RAW bestanden. Je kunt ook je foto's draaien, bijsnijden, rechtzetten, rode ogen corrigeren. Verder de helderheid regelen, contrast, kleurtemperatuur, tint en intensiteit wijzigen, plus nog enkele andere mogelijkheden die je misschien nooit zult gebruiken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                              Ik werk met ACDSee Ultimate 8 en ben daar zeer tevreden over. Ik vind het veel intuitiever dan Lightroom, maar dat heeft natuurlijk te maken met hoe gewoon je het bent om met je software om te gaan.

                              Groeten,

                              Riho
                              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Ook ACDsee pro heeft een goede editer.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                                Ik werk met ACDSee Ultimate 8 en ben daar zeer tevreden over. Ik vind het veel intuitiever dan Lightroom, maar dat heeft natuurlijk te maken met hoe gewoon je het bent om met je software om te gaan.

                                Groeten,

                                Riho
                                Ik gebruik enkel de ACDSee Pro (nog steeds de oude versie 6), na enkele jaren nog steeds heel tevreden van.
                                Deze RAW converter vond ik de gebruiksvriendelijkste voor hetgeen ik aan foto's aanpas alvorens ze naar .jpg om te zetten.
                                Ik heb er tevoren veel andere getest, o.a. Lightroom, AfterShot, Nikon software, RawTherapee, DarkTable, ...
                                En eigenlijk vond ik Aftershot eerst het handigst, maar mijn beeldscherm flikkerde altijd tijdens het verschuiven van een van de faders, om epilepsie van te krijgen. Daarom is het dan ACDSee geworden.
                                Ik vind vooral de dikke faders handig, terwijl die bij vb Lightroom veel smaller zijn en je er meer scrollwerk hebt... ook heb je in Lightroom veel meer menuutjes en opties waarin je je tijd verliest.

                                De Photo Editor van ACDSee heb ik niet, daarvoor gebruik ik nog steeds Gimp.

                                Comment

                                Working...
                                X