Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: vraagje ivm croppen

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Misschien toch nog even de vraag: is er een verschil als je gebruik maakt van Crop tool, of van Rectangular Marquee (en daarna Edit>Crop) toepast, of is dat precies hetzelfde?
    Het verschil zit volgens mij in het feit dat je een marquee eerst kan aanpassen en verslepen, terwijl de crop tool meteen "bijsnijdt"
    Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde moeten zijn. Tenzij er weer iemand langskomt die mijn uitspraken afdoet als volslagen onzin...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #32
      Re: vraagje ivm croppen

      Originele cadrering behouden en maximaal 20 procent van de totale pixels wegsnijden, ofwel ongeveer 90 procent van de hoogte en breedte behouden.
      Zotte regel is het wel. t'is maar hoe je weet dat je op dat moment 80% over hebt.

      ...marquee eerst kan aanpassen en verslepen, terwijl de crop tool meteen "bijsnijdt"
      Komt uiteindelijk op het zelfde neer imo.
      http://500px.com/lishapics

      Comment


      • #33
        Re: vraagje ivm croppen

        ik heb de bewuste tekst opgezocht en gevonden:

        Black and white or color files shall be submitted in a JPEG format and 3:2 ratio.
        The picture must be of exactly 3 500 pixels on its longest side, the shortest side should be of about 2 333
        pixels.
        The picture will be free of margin, frame or signature and shall be faithful to the original file without any addition or
        withdrawal of elements irrelevant to the main subject, without alteration of the blurry, or optical effects or any other
        use of technique aiming to deeply alter the original file.
        The picture should be true to the original view. Reframing is only accepted within the limits of 20% of the photo
        surface. The modification must limit itself only to the cleaning of dusts and to the global improvement of the picture
        (balance of whites, color level, brightness and contrast...). No partial treatment. Emphasis and increase of the saturation
        have to remain moderate.
        -------------------------------------
        je mag herkaderen of croppen, maar je moet 80% van je originele foto behouden. daarna verkleinen naar 3500 px langste zijde.
        gr, JOHAN , nikon D90, D7100

        Comment


        • #34
          Re: vraagje ivm croppen

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Er klopt volgens jou geen bal van, maar je eigen uitleg komt op hetzelfde neer: jij rekent met een vaste PPI en komt tot een variabel fysiek formaat; ik reken met een vast fysiek formaat en kom tot een variabel aantal PPI.
          Reageer jij altijd zo betweterig arrogant, of heeft het gewoon te maken met het feit dat je Ing. of (god verbiedt!) Ir. voor je naam mag plaatsen?
          Enkel als bijdragen baarlijke nonsens bevatten die hier al n-millioen keren ontzenuwd zijn, daar is TOTAAL NIETS BETWETERIG AAN, zijn enkel wat controleerbare feiten, maar men loopt onveranderlijk tegen een aantal clowns aan die daar dan weeral filosofie willen over komen verkopen ... een variabel aantal PPI ? definieer dat eens duidelijk want het slaat absoluut nergens op ! als men iets gaat "vergelijken" dan is een basisvoorwaarde dat men dat onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde parameters doet, dat is gangbare wetenschappelijke praktijk maar dat zal ook wel weeral als "betweterig" onder de mat worden geveegd .. .. wat nog steeds niet wegneemt dat het irrelevant is voor een goed begrip van "croppen" !
          "Wovon mann nicht sprechen kann, darüber soll mann schweigen" het weze u gegund ..

          Edit: bij nader nazicht is begrijpend lezen ook al uw sterkste kant niet .. enfin, de zoveeelste in de rij .. laat maar zitten ... tijdverlies om iemand het warm water uit te leggen !
          Last edited by Guest41; 14 oktober 2014, 12:44.

          Comment


          • #35
            Re: vraagje ivm croppen

            Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht
            Als deze beelden nu net geen 80% zijn van het volledige beeld zullen deze jammergenoeg opnieuw moeten bewerkt worden. Dit is dus waar ik naartoe wil.
            Is toch niet te controleren? Vb. mijn foto's zijn 6000x4000 max res uit de camera. Als ik een uitsnede maak 3000x2000, dan kan ik toch beweren dat dit origineel geschoten is op dat formaat?

            Comment


            • #36
              Re: vraagje ivm croppen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Door het originele beeld op te vragen? Dat wordt toch gedaan als je in de prijzen valt, of niet?
              Mij hebben ze dat in elk geval nog nooit gevraagd, en dat is in geen enkel reglement dat ik ken, gespecifieerd.
              Vroeger deden ze dat op de fotoschool, toen je de film-perforatie mee moest afdrukken op het positief, om te laten zien dat je heel de foto had gebruikt. Dan spreken we van de jaren stillekes :-)

              Recentelijk zijn wel nog originele beelden van iemand opgevraagd in de sectie "natuur" van een wedstrijd. Dit, om te kijken of de natuur geen "handje geholpen" was :-)
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #37
                Re: vraagje ivm croppen

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                een variabel aantal PPI ? definieer dat eens duidelijk want het slaat absoluut nergens op !
                Dus dat is mijn "baarlijke nonsens" waarover jouw superieure verstand is gestruikeld?
                Een manier van verwoorden dat aantal pixels per lengte-eenheid als resolutie kunnen worden gedefinieerd. Een manier om pixels om te rekenen in fysieke afmetingen zonder te gaan resamplen. Zo doet photoshop het ook. Het is best mogelijk dat ik mij daar vergrepen heb aan een aantal wetenschappelijk aantoonbare principes, maar wees dan misschien zo edelmoedig om het voor de 'tigste keer eenvoudig uit te leggen hoe het dan wel correct moet worden omschreven.

                Behalve enig vreemdsoortig persoonlijk genot misschien - wat heb jij eraan om mij denigrerend aan te spreken, mijn pogingen om iemand iets duidelijk te maken "nonsens" te noemen, mij als een clown af te schilderen en mijn capaciteit om jouw geschreven woord te begrijpen in twijfel te trekken? Wat een mentaliteit zeg! En dat voor iemand die de jaren van verstand al lang heeft bereikt... of er misschien aan voorbijgeschoten is...

                Als je niet van je ivoren toren wil neerdalen om het gespuis te vertellen hoe het allemaal in mekaar zit, zullen we dan maar ophouden met dit topic te bevuilen? Met 1 ding ben ik het in elk geval volkomen eens: een afdrukresolutie heeft niets te maken met croppen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #38
                  Re: vraagje ivm croppen

                  OT: nu ik de volledige tekst gelezen heb, vind ik het nog steeds bizar.
                  Voor mij is dit geen FIAP-conforme wedstrijd.

                  Door 2:3 te verplichten, sluit je bezitters van een compactje uit, want die maken veelal 4:3 (en ook medium formats 645).
                  Nu kan je wel croppen van 4:3 naar 2:3 maar daar gaat wat wiskunde aan te pas komen om binnen die 80% te blijven :-)
                  En wat gaan ze met die 3500 pixels doen ? Projecteren ? dat zal wel een hele dure projector zijn :-)
                  En schermen van 3500 zijn er ook niet zoveel, en dan zouden ze naar sRGB vragen.

                  Misschien biedt de context een verklaring, maar die kennen we niet.
                  Het meest waarschijnlijke is dat ze willen afdrukken in een catalogus, op A4 formaat dan.

                  En als je het originele beeld niet moet tonen,of de exif laten staan, dan gaan ze dat nooit weten :-)

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #39
                    Re: vraagje ivm croppen

                    Eerst en vooral wil ik graag iedereen bedanken voor de moeite.

                    Dit is een zeer leuke discussie geworden.

                    @ Paul inderdaad daar heb je volkomen gelijk in. Het betreft een wedstrijd voor vogelfotografie.

                    De beelden worden geprojecteerd en tentoongesteld. Ik denk dat de beoordeling gemaakt zal worden op de ingezonden beelden die 3500px bedragen.
                    Als je bij de gelukkigen bent zal het RAW bestand en een groter afgewerkt bestand gevraagd worden van deze 3500px inzending. Dit voor projectie en voor afdruk op groot formaat.

                    Ik denk niet dat er kan gefoefeld worden hierin..

                    Werk je met lange lenzen zoals 500mm +1.4 of 800mm heb je uiteraard meer beeldvullende plaatjes. Ook hangt het ervan af als je aan hutfotografie doet of niet.
                    Bij een hut zijn vogels toch veel dichter aanwezig dan gewoon op de buiten.

                    Dus denk ik ook dat velen worden benadeeld hierin zoals Paul eerder aangaf.

                    In mijn eigen scenario maak ik meestal een 'uitsnede' van het beeld. Soms heb ik geluk en hoef ik bijna niet te croppen.
                    Ik geef ook even mee dat ik van mijn geslaagde foto's zonder probleem een scherpe A4 afdruk kan maken en dat de vogel bijna beeldvullend op het A4'tje staat.

                    Ik hoopte op een gemakkelijke manier, om foto's eventueel opnieuw uit te snijden. Dit zonder omslachtige toestanden zoals achteraf nog berekenen en zo.

                    De reden daarvoor was omdat ik al op bepaalde fora toch berichten zag van posters die aanhalen dit is xx% van het volledige beeld.


                    Groeten
                    http://500px.com/lishapics

                    Comment


                    • #40
                      Re: vraagje ivm croppen

                      Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht

                      Werk je met lange lenzen zoals 500mm +1.4 of 800mm heb je uiteraard meer beeldvullende plaatjes.

                      Dus denk ik ook dat velen worden benadeeld hierin zoals Paul eerder aangaf.
                      Dat vind ik nog straffer, bevoordelen van kapitaalkrachtige fotografen met 500, ... 800mm toeters.
                      (Die hebben sowieso een voordeel, maar daarom moet je dat niet in het reglement verwerken)
                      Laat mij raden: een wedstrijd georganiseerd door een merk van lenzen om de verkoop te stimuleren ? :-)
                      Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat natuurpunt zoiets zou vragen.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #41
                        Re: vraagje ivm croppen

                        (Die hebben sowieso een voordeel, maar daarom moet je dat niet in het reglement verwerken)
                        Dat staat ook niet in het reglement hé
                        Maar dat is mijn ondervinding als je gewoon langs akkers gaat fotograferen. Dan kom je meestal niet toe of moet je veel geduld hebben en kennis van je onderwerp om toch aanzienlijk dichtbij te komen.



                        Hier een linkje
                        http://500px.com/lishapics

                        Comment


                        • #42
                          Re: vraagje ivm croppen

                          Abonnementje voor Pairi Daiza is dan misschien een betere investering. (Al ben je de uitdaging van echte natuurfotografie dan wel kwijt.)
                          Daar kan je met een 70-300 de vogels al beeldvullend fotograferen, want ze zijn fotografen gewend en kunnen niet ver weg.
                          En het is rustig bij de vogels, want iedereen zit bij de panda's
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #43
                            Re: vraagje ivm croppen

                            heb een paar vragen gesteld aan de inrichters of ze konden verduidelijken wat hier nu eigenlijk bedoeld wordt en wat mag en niet mag. heb een simpel antwoord gekregen dat volgens mij gewoon onduidelijk blijft.
                            ---------------

                            Dear Johan,

                            To enter the photo competition, the picture must be submitted in 3/2 ratio and must be exactly 3500 pixels on its longest side. To resize your original picture, you can use a photo editing software. If you need to crop your original picture, you have to multiply the longest side of your picture by 0.8 in order to know the cropping limit. For example, if the size of your original picture is 8 000 px, the limit will be 6 400 pixels.

                            I stay at your disposal for any information,

                            Warm wishes

                            ---------------------------------------

                            heb niet het antwoord gekregen op mijn vraag, waarom origineel niet minder dan 80 % crop. wat is daar de reden voor en hoe kunnen zij dat controleren of weten ? dus deze vraag heb ik opnieuw terug gestuurd.
                            want volgens uitleg hier wordt je niet wijzer. verklein de foto tot 80% en daarna nog eens naar 3500 px ??? hopelijk krijg ik nog een beter antwoord ?
                            gr, JOHAN , nikon D90, D7100

                            Comment


                            • #44
                              Re: vraagje ivm croppen

                              Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
                              you have to multiply the longest side of your picture by 0.8 in order to know the cropping limit. For example, if the size of your original picture is 8 000 px, the limit will be 6 400 pixels.
                              Mooi. Dat is dus geen 80 procent van het aantal pixels maar 0,8x0,8 ofwel 64 procent (aangezien ze ook de 3:2 verhouding opleggen).
                              Je "mag" tot 80 procent van de langste zijde croppen en het resultaat moet 3:2 verhouding zijn. Dat wordt als je origineel beschouwd. Dat moet je dan resizen naar 3500px aan diezelfde langste zijde. Wat ze gaan doen met toestellen die dat aantal pixels niet halen, is mij ook een raadsel.

                              Ik bewonder jouw vastberadenheid om dit vreemde geval tot op de bodem te onderzoeken, Johan
                              Gelukkig heb je er "warm wishes" bij gekregen, want de rest van het antwoord is inderdaad nogal waardeloos...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • #45
                                Re: vraagje ivm croppen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

                                Ik bewonder jouw vastberadenheid om dit vreemde geval tot op de bodem te onderzoeken, Johan
                                Gelukkig heb je er "warm wishes" bij gekregen, want de rest van het antwoord is inderdaad nogal waardeloos...
                                bedankt ik heb het nog eens zo goed mogelijk verwoord MET een voorbeeld en nog eens de vraag, waarom die regel van 80% . afwachten

                                voorbeeld: originele foto 8000 px uit de camera , snij een stuk uit de foto van 4375 px en ik zeg u dat is mijn originele, dat is 100 % (3500 px is 80 % crop van mijn originele) en mijn vraag, waarom die regel en welke is voor u de originele en hoe kan u dat controleren ? benieuwd of ik nog een antwoord krijg .
                                gr, JOHAN , nikon D90, D7100

                                Comment

                                Working...
                                X