Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monitor om foto's te bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: monitor om foto's te bewerken

    Hallo,

    Ben nu reeds 9 maanden aan de slag met een Eizo CG276 (kerstcadeau van de familie ) met ingebouwde kalibratie hardware en meegeleverde software.
    Voorheen een andere monitor gehad en kon daar enkel softwarematige kalibratie mee doen. Had geen hardware kalibratie toestel en wou daar ook het geld niet aan besteden.

    Als ik de fotoboeken bekijk die ik sinds de Eizo heb gemaakt met de voorgaande fotoboeken dan merk ik toch het verschil.

    Bij de eerste voorgaande fotoboeken waren de foto’s meestal te donker. Daarna maakte ik de foto’s lichter alvorens ze te uploaden naar de fotoboeken site. Had daar een macro voor gemaakt in Photoshop.
    Met de eerste fotoboek sinds Ezio deed ik dat uit gewoonte ook. Vergissing , foto’s waren in het boek ook te licht.

    Wat ik nu zie op het scherm komt perfect overeen met het fotoboek.

    Van iemand die kalibratie niet nodig vond ben ik er nu toch van overtuigd dat wie wil printen best aan kalibratie doet.
    Een ander pluspunt voor mij is geen gepruts meer aan de knopjes van het scherm om mijn ogen te sparen .

    Ter info: Kleurruimte van Camera en Scherm staan ingesteld op Adobe-RGB.

    mvg
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

    Comment


    • #17
      Re: monitor om foto's te bewerken

      Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht

      Ter info: Kleurruimte van Camera en Scherm staan ingesteld op Adobe-RGB.

      mvg
      Marc
      dan print je af via een centrale die adobe rgb kan lezen/afdrukken?
      of zelf via dure printer en ditto koppen?
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: monitor om foto's te bewerken

        Van kleurmanagement heeft Hans Frederiks het boek:
        "Kleurmanagement. Betrouwbare kleuren van invoer tot uitvoer".
        Het Nederlandstalig geschreven boek kost EUR 29,95 en kreeg van de beoordelaars een 9,0 op tien.
        Dit boek beschrijft het hele proces van camera tot printer dat je moet doorlopen om er zeker van te zijn dat de kleuren getoond worden zoals jij bedoelt.
        Te krijgen bij Van Duuren Media ISBN:978-9059406353.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: monitor om foto's te bewerken

          Het grote voordeel van de techniek is dat er voor iedereen keuze is!
          Er zijn grote, er zijn kleinere, dure en minder dure, er is voor iedereen wat.
          Ik ben geen verkoper dus het zal me een zorg wezen wat iemand als pc-scherm kiest!
          Voor mij past toevallig het schoentje zoals ik beschreven heb en wil dat gewoon eens meedelen, zonder een aanval te doen op de collega's.
          Nog een geluk dat we kunnen rekenen op onze zuiderburen met de uitspraak: "over smaken en kleuren wordt niet getwist" :-)

          Comment


          • #20
            Re: monitor om foto's te bewerken

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            dan print je af via een centrale die adobe rgb kan lezen/afdrukken?
            of zelf via dure printer en ditto koppen?
            Ik ga er vanuit (weten doe ik het niet) dat de centrale dat inderdaad kan lezen en omvormen naar CMYK.
            Zelf print ik niet.

            Waarom staan beide op AdobeRGB?
            Omdat na het lezen van allerlei documenten bleek dat beide best op dezelfde kleurruimte konden staan.
            Foto's voor het internet worden dan wel eerst naar sRGB gebracht.

            mvg
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #21
              Re: monitor om foto's te bewerken

              Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
              Als het "maar" is om op sociale media te posten dan zou ik inderdaad het minst dure scherm kopen aangezien de kleurweergave in sociale media nog lager ligt dan het srgb-bereik en dan is een monitor met 100% srgb meer dan genoeg. Je hebt dan ook geen calibratie nodig omdat de output (de foto op het niet-gecalibreere scherm van de sociale vriend) niet tot de gecontroleerde workflow behoort. Dan haalt deze investering inderdaad geen fluit uit.

              Als amateur wil ik toch jaarlijks enkele tientallen goede foto's op papier. Mijn ervaring met afdrukcentrales is echter zeer teleurstellend indien ik het "juist" wil. Het bespaart me een hoop frustratie nu ik de workflow correct heb en zelf kan beheren met het juiste materiaal.
              Ik probeer het zo goed mogelijk te doen zonder te overdrijven met materiaal (misschien ben ik ronduit zuinig).
              Elke foto die ik selecteer om te verspreiden bewerk ik in LR en zet ze in een voldoende hoge resolutie op een eigen site voor familie en vrienden.
              Die kunnen ze zelf (laten) afdrukken als ze willen.
              Bovendien druk ik ze zelf af om thuis op te hangen of weg te geven.
              Dat kan gaan van 10x15 tot A3+, op goedkoop papier als poster of duurder om in te lijsten (in wissellijsten, mijn werk is niet voor de eeuwigheid).

              Ik werk met oudere Canon pigmentprinters (PRO9500, IX7000) en hervul zelf om het betaalbaar te houden.
              Deze inkten zijn niet zo goed op alle papieren (vooral glanzend, alhoewel dat met de originele inkt ook niet zo is).
              Ik calibreer ook zelf met een Colormunki Photo.

              De oorspronkelijk opname blijft in raw opgeslagen met de bewerkingen in de LR catalog, ik heb dus geen enkele beperking qua kleurruimte ingebouwd op dat moment.
              Het kleurprofiel van matte papieren komt zelden buiten de sRGB ruimte, bij halfglans is dat wel, maar ik heb nog niet gemerkt dat mijn printer totaal andere kleuren afdrukt die ik niet zie op mijn (zelfs geen 100%) sRGB scherm.
              Ik merk wel dat een printer met 9 kleuren veel meer kleurschakeringen (huidtinten bv) kan weergevan dan één met 5 kleuren.
              Maar opnieuw, het kan een kunst zijn een foto afdrukbaar te maken met deze beperkingen, kijk maar naar kranten, magazines en boeken op mat papier.

              Het is misschien iets meer werk omdat ik compromissen moet sluiten, maar ik geloof niet dat het plots een fluitje van een cent zou worden als ik een paar duizend zou uitgeven aan de nieuwste schermen en printers.

              Ik sta ook paf van de afdrukken op tentoonstellingen van Stefan Vanfleteren en Bieke Depoorter enz, maar ik speel in een andere divisie.
              Last edited by palombian; 21 september 2014, 09:27.

              Comment


              • #22
                Re: monitor om foto's te bewerken

                ikzelf was tot over een jaar op een oude computer bezig, en zonder enige ervaring in fotografie
                5 maanden geleden computer geupdate, maar met een TN scherm, onlangs nog kunnen inruilen tegen één inch kleiner formaat IPS (echt beter, en bij mij voorlopig zonder callibratie)
                dit omdat anders alles onbetaalbaar zou blijven (30euro opleg), zelfs al zie ik verschil in kleuren (drukker van beroep), om den duur moet je de prijs opmaken van je hobby;
                en dan kun je zeggen, als je er niets aan verdient en je vergelijkt afdruk van bv. colruyt-centrale (Fuji-fotoservice) met je scherm en het komt vrij goed overeen, dat je tevreden mag zijn

                eizo en colormunki zijn zeker voltreffers, maar voor de serieus doorgewinterde amateurs met occazionele verdienste of rasechte profs
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #23
                  Re: monitor om foto's te bewerken

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  ikzelf was tot over een jaar op een oude computer bezig, en zonder enige ervaring in fotografie
                  5 maanden geleden computer geupdate, maar met een TN scherm, onlangs nog kunnen inruilen tegen één inch kleiner formaat IPS (echt beter, en bij mij voorlopig zonder callibratie)
                  dit omdat anders alles onbetaalbaar zou blijven (30euro opleg), zelfs al zie ik verschil in kleuren (drukker van beroep), om den duur moet je de prijs opmaken van je hobby;
                  en dan kun je zeggen, als je er niets aan verdient en je vergelijkt afdruk van bv. colruyt-centrale (Fuji-fotoservice) met je scherm en het komt vrij goed overeen, dat je tevreden mag zijn

                  eizo en colormunki zijn zeker voltreffers, maar voor de serieus doorgewinterde amateurs met occazionele verdienste of rasechte profs
                  Een zeer verstandige tussenkomst. Het hangt er vanaf hoeveel je wenst te besteden. Ik geef toe dat ik dat ook niet altijd vertel aan de vrouw thuis wanneer ik thuiskom met nieuw materiaal ... Eigenlijk zouden de vraagstellers systematisch moeten laten weten wat ze wensen te betalen.

                  Comment

                  Working...
                  X