Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maan verplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Maan verplaatsen

    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Het zijn de talentloze die zeuren over fotomanepulatie: zij snappen er niets van wat beelden maken is. .............................
    .................................................. .....
    Er zijn er die fotograferen en zij die klakkeloos registreren die laatste noem ik geen fotografen maar boekhouders.
    Daar ben ik het volkomen mee eens.
    De (digitale) fotobewerking, de kunstmatige belichting enz... is allemaal een integrerend deel van het fotograferen.
    Als fotografie slechts registreren zou mogen zijn, en geen kunstvorm of middel tot creatieve uiting, glijden we af naar een onderontwikkelde (on)beschaving.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #62
      Re: Maan verplaatsen

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Als fotografie slechts registreren zou mogen zijn, en geen kunstvorm of middel tot creatieve uiting, glijden we af naar een onderontwikkelde (on)beschaving.

      Niemand heeft gezegd dat het niet mag.
      Het gaat over smaak. De ene vindt dit ok, de ander niet.
      En kunst gaat daar ook over.
      Als men hierover zelfs geen andere mening op mag nahouden, en iedereen er hetzelfde van moet denken, dàn houdt het op, dán spreken we van onderontwikkelde beschaving.
      Het moet spraakmakend blijven, anders is het ook geen kunst meer.
      Deze discussie komt op fotofora heel vaak aan bod. Nog een bewijs dat het spraakmakend is en dat de meningen verschillen.

      Comment


      • #63
        Re: Maan verplaatsen

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Arm Vlaanderen!
        Mag ik ook eens fundamentalistisch uit de hoek komen? Ja? Zoek een andere hobby mannen. Ga GAS boetes uitdelen. Of verhuis naar Noord-Soedan, een heerlijk land waar figuratieve kunst ook verboden is.
        *kuch*

        Waarom heeft men in veel fotowedstrijden als regel dat men geen extra elementen mag toevoegen, of dat fotomanipulatie niet de bovenhand mag nemen? Het blijven voor jou toch ook foto's als ze gemanipuleerd zijn. Voor veel professionele jury's niet.
        Moeten de mensen uit de jury dan allemaal een andere hobby zoeken of naar Noord-Soedan verhuizen?


        Zoals in de BD Challenge mag je voor je foto's ook geen extra elementen toevoegen:
        5.De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv. geen extra elementen worden toegevoegd (dus ook geen kaders).
        Nochtans heb ik daar al veel mooie beelden gezien.
        Je moet ze maar eens bekijken:


        Zoals hier ook in het reglement op bepaalde zaken een verbod op legde:


        Zo ook voor de World Press Photo Award:
        De winnende foto van de World Press Photo 2013-wedstrijd zou een samenstelling van foto's zijn. Dat de fotograaf het ruwe basisbestand van zijn foto nog niet heeft prijsgegeven, versterkt de kritiek.


        Zo ook bij lokale wedstrijden: "Foto’s waarvan de jury een vermoeden heeft dat ze na de opname gemanipuleerd, anders dan eenvoudige kleurcorrecties, werden met een fotobewerkingsprogramma, worden uitgesloten van deelname."


        Ik vind het een extra uitdaging als je een goeie foto kan tonen, die niet gemanipuleerd is. Dan heb je talent.

        Comment


        • #64
          Re: Maan verplaatsen

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          *kuch*

          Ik vind het een extra uitdaging als je een goeie foto kan tonen, die niet gemanipuleerd is. Dan heb je talent.
          en wederom (ont)roerend mee eens.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #65
            Re: Maan verplaatsen

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en wederom (ont)roerend mee eens.
            grt,bouk.
            Ik trakteer je hiervoor wel een bak koffie

            Comment


            • #66
              Re: Maan verplaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Niemand heeft gezegd dat het niet mag.
              Het gaat over smaak.
              De ene vindt dit ok, de ander niet.
              Voila sé... De gustibus et coloribus non disputandum est!
              Case closed
              If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

              Comment


              • #67
                Re: Maan verplaatsen

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                *kuch*

                Waarom heeft men in veel fotowedstrijden als regel dat men geen extra elementen mag toevoegen, of dat fotomanipulatie niet de bovenhand mag nemen? Het blijven voor jou toch ook foto's als ze gemanipuleerd zijn. Voor veel professionele jury's niet.
                Moeten de mensen uit de jury dan allemaal een andere hobby zoeken of naar Noord-Soedan verhuizen?


                Zoals in de BD Challenge mag je voor je foto's ook geen extra elementen toevoegen:


                Nochtans heb ik daar al veel mooie beelden gezien.
                Je moet ze maar eens bekijken:


                Zoals hier ook in het reglement op bepaalde zaken een verbod op legde:


                Zo ook voor de World Press Photo Award:
                De winnende foto van de World Press Photo 2013-wedstrijd zou een samenstelling van foto's zijn. Dat de fotograaf het ruwe basisbestand van zijn foto nog niet heeft prijsgegeven, versterkt de kritiek.


                Zo ook bij lokale wedstrijden: "Foto’s waarvan de jury een vermoeden heeft dat ze na de opname gemanipuleerd, anders dan eenvoudige kleurcorrecties, werden met een fotobewerkingsprogramma, worden uitgesloten van deelname."


                Ik vind het een extra uitdaging als je een goeie foto kan tonen, die niet gemanipuleerd is. Dan heb je talent.
                Wat een manke vergelijkingen maakt u. Weet u wel wat de World Press Photo Award is? In persfoto's mogen natuurlijk geen toevoegingen of zaken weggepoets worden om dat die een registratie van een nieuwsfeit moeten tonen, wat nog niet wil zeggen dat zonder extra bewerking die foto's de werkelijkheid tonen. Daarbij vind ik het gros van de deelnemende persfoto's van het WPPA matig van technische kwaliteit. Ook bij challenge is het de opzet zonder shoppen aan de gang te gaan, maar er wordt wel degelijk bij veel beelden gemanipuleerd tijdens de opnamen. Natuurlijk worden er massa's foto's die nauwelijks of geen nabewerking nodig hebben gemaakt ,ook door mij. Maar daar gaat het niet om. Waarom zou je met verschillende belichtingstechnieken, (het al oude zonesysteem) objectieven van telen tot extreme groothoek; filters en reflectieschermen wel het beeld mogen manipuleren en later bij de nabewerking niet. Ook bij sommige macro opnamen in de natuur creëer ik kunstmatig een mooie lichtval omdat ik niet ga zitten wachten tot de zon op de juiste plaats zijn licht laat vallen.
                Ik heb een reportage gezien over een kunstfotograaf die een straat liet afzetten er sneeuw liet neerspuiten; vele lampen plaatsen; hij wachtte tot de schemering en liet op het juiste moment auto's door het beeld rijden. hij creëerde daarmee een prachtige foto met een zeer trieste sfeer. En zo heeft ieder zijn methode om een bepaalt beeld wat hij in zijn hoofd heeft te maken. Aan jury’s en foto-filmwedstrijden hecht ik totaal geen waarde met hun regeltjes, dat doet niet een kunstenaar, die blijven daar vandaan.
                Last edited by Eenbes; 1 augustus 2014, 00:15.

                Comment


                • #68
                  Re: Maan verplaatsen

                  Wel of niet manipuleren is een kwestie van persoonlijke filosofie.

                  Voor mij is fotografie het zo mooi mogelijk weergeven van de werkelijkheid. inperfecties horen daarbij. Hoe minder er zijn hoe beter de foto maar poets ze allemaal weg en het wordt een pretentie van de werkelijkheid, steriel en anoniem. Het is ook een vorm van respect voor het onderwerp. of het nu een mens, dier of voorwerp is.

                  Voor mensen die een resultaat nastreven die in hun hoofd zit ipv voor hun camera is nabewerking misschien wel ok en zelfs noodzakelijk maar die vertrekken van een heel andere filosofie en je krijgt ook een heel ander soort foto. is dat verkeerd of slecht? nee, maar ik zal het nooit doen.

                  Het enige waar ik een uitzondering voor maak is het restaureren van oude foto's en het wegpoetsen van inperfecties veroorzaakt door de camera zoals stof en uitgebrande pixels.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Maan verplaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Manuarmata Bekijk bericht
                    .........

                    Voor mij is fotografie het zo mooi mogelijk weergeven van de werkelijkheid. inperfecties horen daarbij......
                    verander mooi in goed en ik ga mee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #70
                      Re: Maan verplaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Ik heb een reportage gezien over een kunstfotograaf die een straat liet afzetten er sneeuw liet neerspuiten; vele lampen plaatsen; hij wachtte tot de schemering en liet op het juiste moment auto's door het beeld rijden. hij creëerde daarmee een prachtige foto met een zeer trieste sfeer.
                      Dat is toch prachtig.
                      Hij heeft als het ware een hele filmset klaar die hij vastlegt zoals ze op dat moment ligt.

                      Maar diezelfde straat fotograferen, en er nadien in photoshop diezelfde lampen en sneeuw bijplaatsen... dat vind ik gewoon niet mijn ding. Je zal zeker weten een ander beeld en sfeer krijgen. Sorry dat ik andere smaak heb.
                      Dat is zoals men tegenwoordig films in 3D creëert op pc en de acteurs vervangt door gemaakte personages. Tof dat dit kan, allemaal perfect mooi. Maar ik verkies echte acteurs.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Maan verplaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        Dat is toch prachtig.
                        Hij heeft als het ware een hele filmset klaar die hij vastlegt zoals ze op dat moment ligt.

                        Maar diezelfde straat fotograferen, en er nadien in photoshop diezelfde lampen en sneeuw bijplaatsen... dat vind ik gewoon niet mijn ding. Je zal zeker weten een ander beeld en sfeer krijgen. Sorry dat ik andere smaak heb.
                        Dat is zoals men tegenwoordig films in 3D creëert op pc en de acteurs vervangt door gemaakte personages. Tof dat dit kan, allemaal perfect mooi. Maar ik verkies echte acteurs.
                        Hier moet ik anonymous 100% gelijk in geven...

                        Comment


                        • #72
                          Re: Maan verplaatsen

                          Spiegels zouden er beter aan doen even na te denken voor ze beelden terugkaatsen.
                          Jean Cocteau
                          Last edited by Skitch; 2 augustus 2014, 01:10.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #73
                            Re: Maan verplaatsen

                            Schitterend ! Moet ik onthouden !

                            Comment


                            • #74
                              Re: Maan verplaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Spiegels zouden er beter aan doen even na te denken voor ze beelden terugkaatsen.
                              Jean Cocteau
                              Net als sommige mensen hebben spiegels geen eigen mening: zij weerkaatsen 100%.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Maan verplaatsen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                                Net als sommige mensen hebben spiegels geen eigen mening: zij weerkaatsen 100%.
                                mijn mening is dat je de boel niet belazerd .....als je geen foto kan nemen die goed is (buiten verscherping , ruis, en eventueel uitsnede en croppen ) neem je die gewoon niet of verwijder je hem .
                                anders kan je beter gaan schilderen !

                                Comment

                                Working...
                                X