Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maan verplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Maan verplaatsen

    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Als er nieuwe technieken opduiken, zijn er altijd direct voor- en tegenstanders. Heel dikwijls zijn de tegenstanders diegenen die de nieuwe technieken nog niet geprobeerd hebben, of niet beheersen.
    Sinds het bestaan van de fotografie werden foto's gemanipuleerd. Bij de opname of nadien. in het begin van vorige eeuw gingen de toenmalige 'beroepsfotografen' de gemaakte prenten ook bewerken met potloden en allerlei ander tuig. Ook toen werden bv. puistjes weggetoverd. En ook toen werden die fotografen die dat goed kenden, geprezen, en vroegen er geld voor. Omdat er nu een pc bij komt kijken zou het ineens niet meer deugen ? ik heb veel bewondering voor mensen die de technieken als Photoshop goed beheersen. Dat is een kunst op zich. Ik zou er veel meer van willen kennen. En hoe beter je die technieken beheerst, hoe nauwkeuriger je kunt bepalen wat je wél en niet wil gebruiken. Als het resultaat maar is: een mooie foto. Ik ben wel akkoord met diegenen die zeggen dat de echte collages en andere tricky werkstukken in een afzonderlijke categorie thuis horen. Voor mij moet een foto een hoge 'werkelijkheidswaarde' hebben, dat is iets anders als precies en alleen de situatie weergeven die zich voordeed als de opname gemaakt is. Als die maan dan op een iets andere plaats de foto een meerwaarde geeft: doen ! En als er zodanig gemanipuleerd is, dat de nieuwe situatie eigenlijk niet kan, dan valt zo'n foto toch door de mand hoor.
    +1, volledig akkoord!

    Walter
    D850

    Comment


    • #47
      Re: Maan verplaatsen

      Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
      @timefreezer,
      je zult vast wel eens gehoord hebben van m² gehoord hebben.
      Zover ik weet wordt dat normaal gesproken vermeld.
      @paulmedusa,
      Daar heb ik wel eens van gehoord. En ook van m3, dat had je niet gedacht hé?

      Mijn reactie was op anonymous die stelde dat er hier op het forum velen vinden van wel. Ik denk / hoop van niet.
      Het was trouwens een vb van anonymous die stelde dat die foto van de valse tuin niet kon en waar je het 100% mee eens was (ik ook). Dan haal ik het vb terug aan en kom je met de m2 waardoor ik zou beginnen te geloven dat jij vindt dat trukeren in dit geval ook kan. Verwarrend waarom je het aan mij antwoordt en niet aan anonymous.
      Last edited by timefreezer; 30 juli 2014, 12:59.

      Comment


      • #48
        Re: Maan verplaatsen

        Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
        Ik vind het erg dat een topic in het onderdeel 'fotobewerking' wordt overstelpt door kortzichtige moraalridders, die in de overtuiging van hun gelijk, de creativiteit van anderen proberen te beknotten door fotobewerking de grond in te boren. De discussie mag zeker gevoerd worden, maar heb dan tenminste het fatsoen dat te doen in chitchat of een apparte topic.

        Gelukkig kreeg de TS wel antwoord op zijn vraag en lijkt hij het allemaal nog sportief op te nemen.

        Prettige namiddag, V.

        Groot gelijk. Met gewoon gezond verstand weet iemand wanneer hij mag trukeren en wanneer niet. Domme discussie eigenlijk.

        Comment


        • #49
          Re: Maan verplaatsen

          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Als er nieuwe technieken opduiken, zijn er altijd direct voor- en tegenstanders. Heel dikwijls zijn de tegenstanders diegenen die de nieuwe technieken nog niet geprobeerd hebben, of niet beheersen.
          Maar het is toch niet omdat iets technisch kan, dat het daarom moet, of in elke situatie ok is, laat staan dat je er voldoening uit haalt.
          Daarover ging het eigenlijk.

          Uiteindelijk kan je ook vanaf een blanco scherm op de pc beginnen tekenen en inkleuren om iets creatief te maken, een illustratie, waar geen fototoestel aan te pas komt. En dat is het verschil met fotografie.

          En dan sluit ik me verder aan bij Maniac, in #16:
          Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
          Last edited by anonymous; 30 juli 2014, 13:22.

          Comment


          • #50
            Re: Maan verplaatsen

            Heeft iemand gezegd dat het MOET ? Heeft iemand gezegd dat het in ELKE situatie OK is ? En wie zou gaan 'photoshoppen' als hij/zij er geen voldoening uit haalt ?
            En wat is er fout mee, dat iemand vanaf nul begint en met fragmenten van her en der bijvoorbeeld een mooie affiche maakt ? Wedden dat ze daar binnen 100 jaar geld voor geven ?
            Fotografie is een middel, niet een doel, of ben ik hier hopeloos achterlijk ?

            Comment


            • #51
              Re: Maan verplaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Fotografie is een middel, niet een doel, of ben ik hier hopeloos achterlijk ?
              In grafische vormgeving is fotografie een middel ja.
              Maar in fotografie, is grafische vormgeving (voor mij) geen middel.

              Hebben we het hier over het vastleggen een scene op gevoelige plaat, of over een affiche maken?

              Comment


              • #52
                Re: Maan verplaatsen

                ik ga hier niet verder op in. Steriele discussie geworden.

                Comment


                • #53
                  Re: Maan verplaatsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Fotografie is een middel,
                  ja een middel, maar niet om de boel te belazeren.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Maan verplaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikstaf Bekijk bericht
                    ja een middel, maar niet om de boel te belazeren.
                    Niet te geloven wat ik hier allemaal lees

                    Kijk, om het eens duidelijk te stellen, twee foto's (achter een linkje want het zijn niet de mijne ), http://s1098.photobucket.com/user/Ra...Foto2.jpg.html , http://s1098.photobucket.com/user/Ra...Foto1.jpg.html
                    bewerkt tot en met ( belazerd! wat zeg ik? 't is gewoon entartete kunst! ) met als resultaat: prachtige, beklijvende beelden. Volgens een aantal pipo's hier aanwezig zouden deze dingen dus niet mogen gemaakt worden want "zo zag het er niet uit in het echt". Que?? Al in de jaren zestig maakte Pol Mara collages van foto's en schilderijen zodat je niet meer zag wat wat was. Maar nu, hier, mag dat volgens sommigen niet. Arm Vlaanderen!
                    Mag ik ook eens fundamentalistisch uit de hoek komen? Ja? Zoek een andere hobby mannen. Ga GAS boetes uitdelen. Of verhuis naar Noord-Soedan, een heerlijk land waar figuratieve kunst ook verboden is. maar kom de boel niet verzieken op een fotografieforum, en al helemaal niet op een subforum voor fotobewerking!

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #55
                      Re: Maan verplaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      ....... http://s1098.photobucket.com/user/Ra...Foto2.jpg.html , http://s1098.photobucket.com/user/Ra...Foto1.jpg.html
                      bewerkt tot en met ( belazerd! wat zeg ik? 't is gewoon entartete kunst! ) met als resultaat: prachtige, beklijvende beelden....
                      mee eens, maar dit is dan ook heel wat anders hè.
                      bewust een andere insteek.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #56
                        Re: Maan verplaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        mee eens, maar dit is dan ook heel wat anders hè.
                        bewust een andere insteek.
                        grt,bouk.
                        Niks andere insteek Bouk, die wolken zijn erachter geplakt en dat mag niet. En als er mensen zijn die rücksichtslos een prachtig beeld niet maken omdat dat "valsspelen" zou zijn, dan zijn dat mensen die toch nooit, never ever, er iets van zullen bakken in de fotografie. En die derhalve moeten opzouten. Voilà, ik heb gezegd.

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #57
                          Re: Maan verplaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          ....... En als er mensen zijn die rücksichtslos een prachtig beeld niet maken omdat dat "valsspelen" zou zijn, dan zijn dat mensen die toch nooit, never ever, er iets van zullen bakken in de fotografie. En die derhalve moeten opzouten. Voilà, ik heb gezegd.
                          een begrijpelijke reactie van een kunstenaar.
                          maar ik snap um hoor Walter.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #58
                            Re: Maan verplaatsen

                            Het zijn de talentloze die zeuren over fotomanepulatie: zij snappen er niets van wat beelden maken is. Zij kwakken hun bestanden recht uit de camera op het internet of bij de afdrukcentrale, omdat ze niet met de middelen van fotobewerking om kunnen gaan of omdat ze daar te lui voor zijn. Ik raad hen aan een andere hobby te zoeken en fotografen niet lastig te vallen van hoe de echte liefhebbers hun (on)werkelijkheid van iets willen tonen.
                            Fotografie of welke andere kunstvorm dan ook pretenderen niet de werkelijkheid te laten zien, maar altijd zoals de maker het wil laten zien en dat begint al op het moment dat je door de zoeker kijkt.
                            Er zijn er die fotograferen en zij die klakkeloos registreren die laatste noem ik geen fotografen maar boekhouders.
                            Last edited by Eenbes; 31 juli 2014, 08:37.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Maan verplaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Al in de jaren zestig maakte Pol Mara collages van foto's en schilderijen zodat je niet meer zag wat wat was. Maar nu, hier, mag dat volgens sommigen niet. Arm Vlaanderen!
                              Je zegt het zelf: collages.
                              Wanneer je een collage maakt, kàn je niet anders. Een collage is namelijk een beeld dat ontstaat door het bij elkaar voegen van delen uit andere beelden.
                              Er is niets mis met een collage, als je die presenteert als een collage.
                              Maar wat als het de bedoeling is om een foto te presenteren, als foto?

                              Ik heb helemaal niets tegen postprocessing, witbalans, contrasten goed zetten, zelfs een horizon rechttrekken.
                              Kijk bijvoorbeeld naar Ansel Adams, met zijn maanfoto (naar analogie van dit topic). Die heeft hij ook opgepoetst in zijn donkere kamer.
                              Maar de maan heeft hij mooi laten staan. Die kon hij ook verplaatsen als hij wou, maar dat deed hij niet.
                              Is de foto daarom minder mooi? Neen toch? En hij is niet bekend geworden door zijn 'manipulaties', me dunkt:


                              Kan een foto tegenwoordig niet meer mooi zijn als je er niets aan toevoegd of aan weglaat?
                              Integendeel zelfs. Foto's waar alles mooi afgeborsteld is, waar alle oneffenheden zijn weggemoffeld, daar draai ik het blad sneller voor om dan voor beelden waar er onvolmaaktheden bloot liggen. Dat menselijke, dat mag gezien worden, en daar struikelt mijn oog vaak over waardoor ik ook langer naar het beeld blijf kijken, op zoek naar nog andere details.
                              Photoshop kan, maar wanneer het de bovenhand neemt in een foto, dan neemt dat vaak veel gevoel weg. Enfin, dat is mijn ervaring.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Maan verplaatsen

                                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                                .......

                                Ik heb helemaal niets tegen postprocessing, witbalans, contrasten goed zetten, zelfs een horizon rechttrekken.
                                ......
                                Photoshop kan, maar wanneer het de bovenhand neemt in een foto, dan neemt dat vaak veel gevoel weg. Enfin, dat is mijn ervaring.
                                (ont)roerend mee eens.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X