Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verkrijg ik deze kleuren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

    Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
    Ik werk 99% van de tijd in jpeg met de x100s... Ik gebruik enkel raw bij 'belangrijke' beelden.
    Met jpeg-beelden moet je zeker beginnen met de camera instellingen. Bij Nikon noemen dat Picture Control, bij Canon weet ik niet meer. Daar kies je voor een optie met weinig saturatie of pastel of zoiets. Verder kan je bewerken met PS of LR om minder saturatie te krijgen. Je kan zelfs elke kleur apart behandelen. En met contrast en curves spelen...

    Comment


    • #17
      Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

      Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
      Met jpeg-beelden moet je zeker beginnen met de camera instellingen. Bij Nikon noemen dat Picture Control, bij Canon weet ik niet meer. Daar kies je voor een optie met weinig saturatie of pastel of zoiets. Verder kan je bewerken met PS of LR om minder saturatie te krijgen. Je kan zelfs elke kleur apart behandelen. En met contrast en curves spelen...
      picture style noemt het bij Canon.
      Je kan ook verschillende beeldstijlen downloaden via internet en deze in je camera laden.

      maar ik hou het toch liever bij RAW bestanden om ze achterna zelf te bewerken en niet de camera het werk laten doen.

      Comment


      • #18
        Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

        Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
        ...maar ik hou het toch liever bij RAW bestanden om ze achterna zelf te bewerken en niet de camera het werk laten doen.
        Ik ook!! Met Raw kan je veel meer uithalen. De moeite waard.

        Comment


        • #19
          Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

          De foto's in jouw voorbeeld zijn genomen met een Fuji 100 Xs met filmsimulatie Fuji Astia. Deze filmsimulatie kun je instellen in de camera en geeft zachtere kleuren en contrast voor zachtere details. Ideaal voor portretten.
          BD0252BE

          Comment


          • #20
            Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

            Ik denk het niet.

            In de EXIF zie je dat hij Adobe Lightroom gebruikt en staat er bij History: "converted from image/x-fuji-raw".

            In zijn foto's die hij met zijn D700 en D800 maakt zie je dezelfde look terugkomen.
            Hij fotografeerde lang analoog en ooit las ik eens een artikel waar hij over VSCO sprak.
            Ik vermoed dat hij de film simulaties van VSCO gebruikt (vsco.co/film‎) en nog nabewerkt. Er zijn VSCO films die snel die richting uitgaan (bv variaties van Kodak Portra 160).

            Astia geeft op mijn X100s zeker niet deze look.

            Het vreemde is:
            - Analoge Fuji films: Astia is softer (kleuren en contrast) dan Provia
            - Fuji X camera's: Provia is softer dan Astia (alhoewel de handleiding het omgekeerde zegt)

            Reeds van in het begin merkten de reviewers van de X100 op dat Astia en Provia blijkbaar omgewisseld waren. En het is zo gebleven bij alle X opvolgers en firmware updates. Bizar.

            Comment


            • #21
              Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

              Het is inderdaad geen kant en klaar instelbaar kleurprofiel op de x100s, heb er de afgelopen dagen genoeg mee aan het spelen geweest.
              Ik gebruik die vooral om rechtstreeks in zwart-wit te fotograferen.
              Tot nu toe is spelen met vibrance en contrast in photoshop nog hetgene wat het beste in de buurt komt.
              Ik weet niet of er met lightroom iets vlotter gewerkt kan worden, ik heb hier geen ervaring mee?

              Comment


              • #22
                Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                ...
                Ik weet niet of er met lightroom iets vlotter gewerkt kan worden, ik heb hier geen ervaring mee?
                Jazeker, en zeker als je in Raw werkt, en een heleboel foto's van dezelfde serie moet verwerken.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Jazeker, en zeker als je in Raw werkt, en een heleboel foto's van dezelfde serie moet verwerken.
                  Ik werk maar voor ongeveer 20% van de tijd in RAW, misschien moet ik dat eens meer gaan doen...
                  Ik heb tijdens mijn avondopleiding fotografie eens twee lessen lightroom ofzo gehad, maar ik weet daar helaas niks meer van

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                    Ik ben destijds begonnen met RAW-ontwikkeling in Adobe Camera Raw, tussen Bridge en Photoshop in. Vaak is dat nog de weg die ik volg. Ik heb het boek Photoshop voor digitale fotografen (in het Engels in mijn geval) en volg daarbij het 7-stappen systeem van Scott Kelby. Dat vind je terug in het boek, al heeft ie er ook aparte boeken aan gewijd.
                    Later ben ik meer in Lightroom gaan doen (al gebruik ik naast LR nog andere Raw-ontwikkelaars zoals Aperture -alleen voor Mac- en DxO Optics Pro. Ik speel nu eenmaal graag met software en vergelijk graag de verschillende mogelijkheden). Met Lightroom kun je exact hetzelfde doen als in Adobe Camera Raw (Kelby's 7 stappen dus), maar veel meer dan dat. Zeker als je de mogelijkheden van LR ontdekt bij een workshop (en eventueel een boek) van Piet Van den Eynde, MoreThanWords hier op het forum. Zeker aan te bevelen! Piet heeft trouwens een 11-tal stappen ipv de originele 7 van Scott.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe verkrijg ik deze kleuren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik ben destijds begonnen met RAW-ontwikkeling in Adobe Camera Raw, tussen Bridge en Photoshop in. Vaak is dat nog de weg die ik volg. Ik heb het boek Photoshop voor digitale fotografen (in het Engels in mijn geval) en volg daarbij het 7-stappen systeem van Scott Kelby. Dat vind je terug in het boek, al heeft ie er ook aparte boeken aan gewijd.
                      Later ben ik meer in Lightroom gaan doen (al gebruik ik naast LR nog andere Raw-ontwikkelaars zoals Aperture -alleen voor Mac- en DxO Optics Pro. Ik speel nu eenmaal graag met software en vergelijk graag de verschillende mogelijkheden). Met Lightroom kun je exact hetzelfde doen als in Adobe Camera Raw (Kelby's 7 stappen dus), maar veel meer dan dat. Zeker als je de mogelijkheden van LR ontdekt bij een workshop (en eventueel een boek) van Piet Van den Eynde, MoreThanWords hier op het forum. Zeker aan te bevelen! Piet heeft trouwens een 11-tal stappen ipv de originele 7 van Scott.
                      Heb me vanmiddag even het boek van Piet aangeschaft, bedankt voor de tip!

                      Comment

                      Working...
                      X