Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

Waar zijn we weer mee bezig? Regulus, ik had daarstraks al willen reageren, omdat je natuurlijk gelijk hebt dat JPG geen 16-bits, maar 8-bits is, maar dan maak je het weer ongelooflijk ingewikkeld voor gewone stervelingen door die link naar 24-bits te geven. Post #12 van timefreezer is voor mij dan weer de duidelijkste (en geloof me: ik ben ook niet van deze wereld).
    Tenslotte vraag TS gewoon hoe zij best opslaat; aan die achterliggende techische details (hoe interessant ook), heeft zij geen boodschap.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Waar zijn we weer mee bezig? Regulus, ik had daarstraks al willen reageren, omdat je natuurlijk gelijk hebt dat JPG geen 16-bits, maar 8-bits is, maar dan maak je het weer ongelooflijk ingewikkeld voor gewone stervelingen door die link naar 24-bits te geven. Post #12 van timefreezer is voor mij dan weer de duidelijkste (en geloof me: ik ben ook niet van deze wereld).
      Tenslotte vraag TS gewoon hoe zij best opslaat; aan die achterliggende techische details (hoe interessant ook), heeft zij geen boodschap.

Lucvr heeft gelijk: als je je 16-bits tiff (of psd, zoals ik meestal werk) opslaat als jpg, zonder eerst op 8-bits te hebben geplaatst, krijg je automatisch de waarschuwing dat de jpg als een kopie bewaard wordt. Je tiff (of psd) blijft dan openstaan. Doe nu maar eens die bewaarde jpg open, en check (Image>Mode…) de bits: 8-bits zoals JPG gedefinieerd is.
      idd, sorry had niet gecheckt na opslaan wel voor opslaan en gaf dan 16 bits weer.
      M'n excuses hiervoor

en wat is dat allemaal, mannekes wat een uitwijking op m'n vraag
      ik weet wat ik moet weten dus....
      bedankt aan wie op vraag heeft geantwoord
      LesC bedankt vr je opvang hier
      groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        zucht ... goddelijke macht .. 32 bits/channel uit 14 bits luminantie ... ge snapt het niet he? misschien moet ik nog méér vraagtekens zetten opdat uw cent zou vallen ... ongeacht de keuzes die foefelshop biedt! .. enfin, andermaal lood voor oud ijzer!
        Regulus, ik zeg dat toch niet. Lees gewoon wat er staat in mjn post #12 en niets zelf bij fantaseren. Nogmaals ik zeg gewoon dat Photoshop 8, 16 of 32 bits per kanaal aankan. Ik zeg niets meer en niets minder. Waarom dat jij dan beweert dan ik iets zo insinueren van 32 b/c uit 14 bits luminantie, ja dat snap ik dus niet!

Iedereen spreekt van 8, 16 of 32 bit per kanaal en jij verwijst naar een uitleg over jpg waar ze spreken van 24 bit per pixel. 't Is het enige dat ik wou duidelijk maken.
        Als men spreekt van een 12 of 14 bit RAW is dat ook bits per kanaal. Mocht het anders zijn (14 bits per pixel ipv kanaal) dan heb je meer potentiele informatie in een jpg (24 bits per pixel) dan in een RAW en iedereen weet dat dit niet zo is.

Post #12 van timefreezer is voor mij dan weer de duidelijkste (en geloof me: ik ben ook niet van deze wereld).
        Tx Les!

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
        en wat is dat allemaal, mannekes wat een uitwijking op m'n vraag
        Ingrid, om terug te komen op uw vraag zonder babylonische spraakverwarringen:

Je houdt best uw RAW bij met uw aanpassingen. Waar je wel rekening moet mee houden is dat je in de toekomst waarschijnlijk een ander RAW programma gebruikt of een andere versie van uw huidige RAW programma en dat het dan misschien niet meer simpel of mogelijk is om terug een jpg of tif te exporteren met de aanpassingen van nu. Maar met een RAW hou je wel al de data die je hebt en in een aanvaardbare grootte en kan je alle kanten op.
        Wil je uw huidige bewerkingen bewaren met hoogste kwaliteit, dan hou je best een TIF bij (16 bits per kanaal) met als nadeel dat die veel ruimte in beslag nemen. Ik doe dit enkel voor foto's die echt de moeite waard zijn. Vaak is een goeie JPG voldoende (geen of niet te veel compressie), zeker als je tevreden bent met uw eindbewerking en niet van plan bent om later andere versies te maken.

Comment

Timefreezer,

hier ook bedankt.
          Genoteerd
          groetjes Ingrid

Comment

Ingrid, om terug te komen op uw vraag zonder babylonische spraakverwarringen:

Je houdt best uw RAW bij met uw aanpassingen. Waar je wel rekening moet mee houden is dat je in de toekomst waarschijnlijk een ander RAW programma gebruikt of een andere versie van uw huidige RAW programma en dat het dan misschien niet meer simpel of mogelijk is om terug een jpg of tif te exporteren met de aanpassingen van nu. Maar met een RAW hou je wel al de data die je hebt en in een aanvaardbare grootte en kan je alle kanten op.
            Wil je uw huidige bewerkingen bewaren met hoogste kwaliteit, dan hou je best een TIF bij (16 bits per kanaal) met als nadeel dat die veel ruimte in beslag nemen. Ik doe dit enkel voor foto's die echt de moeite waard zijn. Vaak is een goeie JPG voldoende (geen of niet te veel compressie), zeker als je tevreden bent met uw eindbewerking en niet van plan bent om later andere versies te maken.
            Zo heb ik dat ook geleerd op de avondschool.
            Inderdaad die TIFF bestanden kunnen vrij groot worden en daarvoor waarschuwt CS altijd.
            Zeker altijd uw RAW bestanden bewaren.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Zo heb ik dat ook geleerd op de avondschool.
              Inderdaad die TIFF bestanden kunnen vrij groot worden en daarvoor waarschuwt CS altijd.
              Zeker altijd uw RAW bestanden bewaren.
              bedankt, gooide ze weg, omdat ik dacht heb en er een goeie jpeg van, maar idd best ze bij houden, en misschien met de jaren er wel eens doorgaan of er al dan niet opgeruimd kan worden, want op den duur krijg je wel een serieus archief.
              groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                ...Waar je wel rekening moet mee houden is dat je in de toekomst waarschijnlijk een ander RAW programma gebruikt of een andere versie van uw huidige RAW programma en dat het dan misschien niet meer simpel of mogelijk is om terug een jpg of tif te exporteren met de aanpassingen van nu...
                Daar bereid ik me nu in elk geval nog niet op voor want ik kan nu een zinloze beslissing nemen.
                J-L Dehaene zou zeggen: "We lossen de problemen wel op als ze zich stellen".

Als het zover is, kan ik nog steeds kiezen voor de oplossing die vereist is door de (technische) mogelijkheden die zich op dat moment aandienen.
                Met de RAW alleen (en de gemaakte bewerkingen in een afzonderlijke databank of *.xml bestand) heb ik intussen en tot dan ALLES wat ik nodig heb om ALTIJD "uit de voeten" te kunnen.
                En is het even nutteloos om, voor de door timefreezer aangehaalde reden, alles te converteren naar DNG. Sommigen prediken dat je dat NU al moet doen. Maar tegen de tijd dat er moet overgeschakeld worden naar een nieuwe omgeving is misschien al DNG16 de norm. En heb ik intussen tijd, disk-ruimte en gemoedsrust gespaard door er me geen kopzorgen over te maken.
                Doen! zou ik zeggen.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Al overwogen om te converteren naar/ werken met DNG ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                    Al overwogen om te converteren naar/ werken met DNG ?
                    Je kunt alleen je RAW omzetten naar DNG, niet de reeds 'verwerkte' bestanden, zoals PSD, tiff, en jpg.
                    Ik heb dit vroeger wel gedaan, toen we nog verschillende output van verschillende camera's hadden, maar doe het nu niet meer.
                    Reden: er zijn programma's (o.a. DxO Optics Pro) die het dng-formaat niet ondersteunen (hoewel zij zelf een dng-formaat als mogelijke output hebben).
                    Persoonlijk vind ik DNG een tussenoplossing (als bv je camera nieuwer is dan je Photoshop, en dus PS je RAWs niet kan lezen), maar anders zou ik het niet echt meer aanbevelen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

allen bedankt vr de respons.
                      heb beslist om m'n RAW's bij te houden en de JPEG's die ik gebruikt om op de media te plaatsen
                      groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                        Juist, maar andersom is het ook zo dat je bvb nu met de nieuwe versie van Lightroom meer uit dezelfde RAW kan halen dan dat je vroeger met een oudere versie kon.
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                          heb beslist om m'n RAW's bij te houden en de JPEG's die ik gebruikt om op de media te plaatsen
                          De enige juiste beslissing.

Comment

Persoonlijk, maar ook in de avondschool vinden we dat DNG een blijvend, standaardformaat is. Dus wat zou er verkeerd zijn om alles in dit formaat te verwerken ?
                            Wat betreft dubbele opnames :
                            ik bewaar in RAW wat de moeite is om eventueel later te bewerken en bewaar alles ( enfin het bruikbare ) in JPG
                            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Working...
                            X