Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de herderin van Peyrolles (PS-bewerking) + up

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voor de herderin van Peyrolles (PS-bewerking)

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
    Hahahah, laat je gaan...
    Ok dan, meer had ik niet nodig. Een poging. Men kan foto's (of andere kunstwerken of zelfs een gewone dagdagelijkse handeling, eigenlijk alles) beoordelen op drie criteria: naar schoonheid (mooi of lelijk), naar waarheid (komt dit met de realiteit overeen, is het perfect uitgevoerd, ...) en naar moraliteit (ethisch goed of slecht). Bv: een foto van het vliegtuig in de twintower kan technisch perfect gemaakt zijn (naar waarheid en techniek ok dus), als de compositie, de kleuren, enz kunnen ook ok zijn (naar schoonheid) maar datgene wat er op staat afschuwelijk is (naar moraliteit, het slechte dus) is dat dan een goede foto? Dat zijn onze 3 assen om de zaak te bekijken.

Probeer dezelfde oefening een keer met een knullig doelpunt van de tegenploeg, een keizersnede, de moderne blokkendozen die architecten vandaag de dag proberen te verkopen als woonhuizen, de opdracht van een manager om een autofabriek te sluiten of het afschuwelijk verwerpelijke Auschwitz.

Terug naar de opdracht van onze herderin en de foto. 1) de herderin heeft geen foto's meer over haar beginperiode als schapendrijfster 2) hulpvaardige vrouw wenst haar te helpen met het recontrueren van een realiteit (ergens half jaren 1970) die verloren is.
    1) laten we even de moraliteit er tussen uit. We gaan er van uit dat de hulpvaardige vrouw een mooie daad wil plegen dus haar dag en de onze kan niet meer stuk. (Los van het feit dat we de archivaris die binnen 1500 jaar het boek wil in een tijdsperiode plaatsen eens goed hebben zitten gehad) Eigenlijk belazeren we de boel of we moeten duidelijk vermelden bij de foto in het boek dat het geen orginele foto is maar een reconstructie, in scene gezet, ...
    2) de hulpvaardige vrouw wil een foto recontrueren uit die periode. Dat is voor mij het belangrijkste criteria om de foto te beoordelen. Naar waarheid en techniek dus. Hier komt het er dus op aan een kleine "studie" te maken van hoe foto's er toen uitzagen. Indien we dat doen en dit criteria hanteren moeten moeten we toegeven dat we nog ver van huis zijn.
    3) Naar schoonheid. Misschien is dat nog het moelijkste. Hier dient de foto beoordeeld te worden op onderwerp, compositie, kleurgebruik, lichtinval, ... Enz. Laat dat nu juist hetgene zijn wat mij op dit ogenblik minder interesseert dan de twee andere criteria. Hier kan wat mij betreft gerust de wisdom of crowds gebruikt worden. We zitten hier echter wel met een beperkte steekproef op ons forum.

Het komt er dus op aan, op welke van de drie criteria je in de opdracht de nadruk wenst te leggen en hoe wij de foto dan kunnen beoordelen binnen de gegeven opdracht.

En dat op een zondagmorgen ...

Ps: dit is maar één manier om de werkelijkheid in kaart te brengen of de dingen te beoordelen. Maar dat is weer een andere discussie.

Comment

Het is nu zondagnamiddag... en ik kan je uiteenzetting beamen.
      Je hebt me doen nadenken en ik heb er uit geleerd.
      Bedankt daarvoor.

Daarnet langs geweest bij de herderin met de 2 versies.
      Benieuwd wat ze gaat kiezen.

Ik moet wel meegeven dat mijn naam ook gaat vermeld worden. En een nota erbij hoe het komt dat de foto gemanipuleerd is.
      Dit is nl. een deel van haar verhaal. De brand in 1979 die haar hele hebben en houwen verwoest heeft.
      Gelukkig was de kudde aan het grazen ver van de stallen vandaan.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

Comment

Ze heeft gekozen voor de eerste op de cover.
        Omdat haar potloodtekening enigzins ook zo overkomen.

De tweede wil ze wel graag aan haar muur.

Voilà, twee vliegen in één slag!
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

Comment

nou das dan leuk gegaan .
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
          X