Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare schaduw op de rug

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: rare schaduw op de rug

    Ik had het dus wel over de staat van de foto die ik bewerkt heb, het is niet fijn genoeg gedaan, bv in de hals zie ik teveel geel, hals en rug iets egaler van kleur maken, het zwart in het haar zou ik trachtten wat meer details op te halen,het licht aanpassen, wat kleur weghalen > saturatie wat naar beneden. Misschien dat groen bovenaan wegwerken, maar dit alles kost wel wat tijd. Maar voor dat alles is het gegeven bestand te klein. Ik heb dan ook gezegd mocht het mijn foto zijn, de bewerkte is dan ook maar een vb van wat zou kunnen.
    Hoe spijtig het ook mag klinken, nogmaals mocht het de mijne zijn, ik begon er nog niet aan, of er moest een grondige reden aan vast zitten, of een enig document zijn.
    Fotoshop is goed en leuk, maar alles begint met een goede foto te nemen. Stel u voor dat je aan 20 foto's een uur bezig bent.En anders classement vertical
    Last edited by guido.g; 26 augustus 2013, 21:10.
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #17
      Re: rare schaduw op de rug

      ok,

      tis gelukt :-) mits na een paar keer proberen.. denk dat ik het door heb nu
      mercikes! nu lukt het ook met de uitleg van guido.. ik deed telkens een deel van de code weg, vandaar...
      opgelost dus, de originele staat er nu

      Comment


      • #18
        Re: rare schaduw op de rug

        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
        Ik had het dus wel over de staat van de foto die ik bewerkt heb, het is niet fijn genoeg gedaan, bv in de hals zie ik teveel geel, hals en rug iets egaler van kleur maken, het zwart in het haar zou ik trachtten wat meer details op te halen,het licht aanpassen, wat kleur weghalen > saturatie wat naar beneden. Misschien dat groen bovenaan wegwerken, maar dit alles kost wel wat tijd. Maar voor dat alles is het gegeven bestand te klein. Ik heb dan ook gezegd mocht het mijn foto zijn, de bewerkte is dan ook maar een vb van wat zou kunnen.
        Hoe spijtig het ook mag klinken, nogmaals mocht het de mijne zijn, ik begon er nog niet aan, of er moest een grondige reden aan vast zitten, of een enig document zijn.
        Fotoshop is goed en leuk, maar alles begint met een goede foto te nemen. Stel u voor dat je aan 20 foto's een uur bezig bent.En anders classement vertical
        Sorry hoor, maar dit kostte _letterlijk_ 5 minuten.

        Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
        waw, bedankt voor de uitleg allemaal
        hieronder even de originele versie in JPG (wist niet hoe ik de RAW versie er op kon krijgen)
        de exif gegevens staan er normaal nog bij... kun je zien wat ik misschien heb fout gedaan?



        zoals guido.g het heeft uitgelegd, mercikes nog!! en de foto mag blijven staan hoor!
        ik weet helaas niet hoe je het RAW formaat hier krijgt? ik kan ze niet uploaden op flickr, iemand een tip?


        @lesC: dank je voor de hele uitleg, maar de bewerking van Phororhacos vind ik toch ietsje beter
        alleen het nu nog zelf proberen, dat is iets anders... het doezelen van de pixels weet ik al niet hoe dat moet...

        @bouk: ik weet niet of dit ook met een ander kleur bloesje gebeurd, ik heb het nog nooit meegemaakt, dit is de eerste keer.
        dus ik dacht dat het met dat blauwe bloesje te maken had..

        ik gebruik alleen Photoshop CS5.. ik ken er nog niet alles van, alleen de simpele dingen eigenlijk.
        dus ik ben nog vol op aan het oefenen... vandaar waarschijnlijk ook mijn "te" harde bewerking
        ik dacht dat het mooi zo was, maar niet dus... kan ik de rest ook even opnieuw bewerken dan..
        mag ik dan helemaal geen curven gebruiken? en wat kan ik dan in de plaats gebruiken?
        Natuurlijk mag je curves gebruiken, maar dat vergt wat oefening. Zeker met betrekking tot huidskleuren van blanken moet je voorzichtig zijn. Er zijn zoveel methodes om een eventueel flets ogende foto wat op te dirken via Cs5. Probeer eens via Adobe Camera Raw waarmee je je RAW opent, met levendigheid te spelen; Dat kan je later ook nog in jpg ( afbeelding>aanpassingen>levendigheid )
        Al wat je foto eigenlijk nog nodig had is een kleine aanpassing van de witbalans , kun je met capture NX2 ( maar ik weet niet of je met deze software werkt ), maar even gemakkelijk met Adobe camera raw: open je raw ( maar ook met een jpg gaat het, zij het over een minder breed bereik of je krijgt posterisatie ) en beweeg je bovenste slider naar keuze ( "temperatuur" ) naar links of naar rechts.
        Om een geselecteerd gebied aan de randen te doezelen , te krimpen of te vergroten: selecteren>bewerken>keuze uit doezelen enz.; of selecteren>rand verfijnen>menu naar keuze.
        Ziehier het resultaat:



        ik vond eigenlijk dat mijn foto's te flets waren, vandaar dat ik nu eens met curven probeerde, zodat de kleuren wat beter uitkwamen.
        maar dit is niet goed dan? ik heb die blauwe schijn dus op al mijn foto's die zo getrokken zijn..
        Met curves kun je de gekste , ronduit psychedelische effecten bekomen, een goed bruikbare curve die je op regelmatige basis kan opnieuw gebruiken en geen "rare" onverwachte effecten oplevert, daar moet je wat op oefenen.


        heb er nog eentje bijgezet waardat het niet zo gecropt is.(origineel)
        hier de link: http://www.flickr.com/photos/100763883@N04/

        @ guido.g: wat zou jij dan nog meer doen qua bewerking?


        even ter info: de instellingen op mijn camera stonden op diafragma voorkeuze
        en de witbalans stond op automatisch (die laat ik altijd zo staan )
        misschien in de toekomst ook een beetje spelen met de witbalans...
        maar ben een beginnende fotograaf, dus weet nog niet alles wat het beste is

        Wendy


        Walter
        D850

        Comment


        • #19
          Re: rare schaduw op de rug

          @guido: het is gewoon een foto van mij en mijn dochter, mijn vriend heeft ze gemaakt (hij is helemaal niet bezig met fotografie)
          ik wil ze een beetje afwerken om ze gewoon zo te hebben. niet voor iets speciaals. dus het groene bovenaan stoort me op zich niet echt
          ben al blij dat ik een paar foto's heb samen met mijn dochtertje.. vond het alleen jammer dat die blauwe schaduw te voorschijn kwam..
          ik ga de foto eens opnieuw bewerken, maar dan zonder de curven te gebruiken, misschien is de foto dan wat zachter...
          ik dacht nochtans dat het goed gelukt was, hehe

          zoals ik al eerder vermelde is dat ik een beginnende fotograaf ben.. dus heb nog héél veel te leren :-) ook om al direct de juiste foto te maken...

          het beste is dus om de curven niet te gebruiken?
          je zegt ook saturatie naar beneden? daarmee bedoel je toch de kleuren wat zachter maken? worden de kleuren dan niet te flets?

          Ik ga de bewerking van Phororhacos eens proberen..
          moest het me niet lukken mag ik je dan even een PB sturen?

          Comment


          • #20
            Re: rare schaduw op de rug

            ok, die foto is duidelijk beter ja
            ik heb jammer genoeg capture NX2 niet. wel gewoon photoshop.
            je hebt die kleuren nu alleen beter gemaakt door de temperatuur aan te passen in camera RAW?
            en de blauwe schaduw heb je dan weggewerkt via de bewerking wat je eerder hebt uitgelegd?
            dan moet ik alleen mezelf selecteren, mijn dochter dan niet?
            heb je nog iets anders gedaan qua bewerking?
            Dus eigenlijk als ik nog foto's maak van personen is het beste om de temperatuur wat aan te passen voor de kleuren (naar eigen smaak dan)
            en voor de rest niet meer al te veel te doen? buiten dan hier en daar wat weg werken wat storend is

            ik ga me ook eens wagen om de rest van de foto's te bewerken, en het blauw proberen weg te werken..
            hoop dat het me lukt!

            Comment


            • #21
              Re: rare schaduw op de rug

              Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
              ok, die foto is duidelijk beter ja
              ik heb jammer genoeg capture NX2 niet. wel gewoon photoshop.
              je hebt die kleuren nu alleen beter gemaakt door de temperatuur aan te passen in camera RAW?
              en de blauwe schaduw heb je dan weggewerkt via de bewerking wat je eerder hebt uitgelegd?
              dan moet ik alleen mezelf selecteren, mijn dochter dan niet?
              Inderdaad, alleen jezelf selecteren met het selectietooltje, vergt ook weer enige oefening, maar dat zal je wel lukken. Je dochtertje gebruik je dan als referentie voor helderheid en huidskleur, wanneer je naderhand jezelf in zwart wit gezet hebt.
              heb je nog iets anders gedaan qua bewerking?
              Nee, helemaal niets!
              Dus eigenlijk als ik nog foto's maak van personen is het beste om de temperatuur wat aan te passen voor de kleuren (naar eigen smaak dan)
              Ja maar zoals gezegd doe je dat bij voorkeur bij een RAW opname, die kun je naderhand letterlijk elke WB die je maar wil. Bij jpeg is dat beperkter.

              en voor de rest niet meer al te veel te doen? buiten dan hier en daar wat weg werken wat storend is

              ik ga me ook eens wagen om de rest van de foto's te bewerken, en het blauw proberen weg te werken..
              hoop dat het me lukt!
              Probeer maar, oefening baart kunst en zo moeilijk is het niet hoor!

              Walter
              D850

              Comment

              Working...
              X