Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus stacking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Focus stacking

    Wat betreft diafragmakeuze bij focus stack ... daar redeneer ik vaak als volgt : wat is het gewenste diafragma (dus ook rekeninghoudend met andere elementen in de belichting, de gewenste zachte achtergrond blur, ...), en dan pas weet je of je wel moet gaan stacken of niet om je onderwerp de gewenste scherpte te geven.
    Zo kan de gewenste zachte achtergrond een reden zijn om voor een F/4 of groter te gaan, maar zou je een F/16 nodig hebben om je onderwerp helemaal scherp te hebben ... voor mij is dat ook een reden om een focus stack te gebruiken.
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

    Comment


    • #32
      Re: Focus stacking

      @ regulus

      Technisch niet, maar wel proefondervindelijk.

      Gewoon door testfoto's te maken met elk diafragma en deze kritisch te vergelijken, ook de stand van je focusring instelling heeft invloed (werk met MF lenzen).
      Ook hier weer testfoto's. Zo geeft mijn 55 micro f/2.8 ai-s het beste resultaat tussen f/5.6 en f/11 op 0,40cm.

      De DOF berekent je met Dofmaster, http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
      Of anders met een opname van een meetlatje onder 45° (ben 15 jaar alu schrijnwerker geweest en kan met gemak op het zicht een mm in 4 delen = 0,25mm).
      Dan weet je dat je met 5 opnames per mm goed zit.

      @DominiekC

      Hou ook wel van een uitdaging, maar me een PB6 balg tussen de struiken vind ik wat gevaarlijk. Een ongelukje (scheurtje) is zo gebeurd.

      Groeten,
      Eric

      Comment


      • #33
        Re: Focus stacking

        Bedankt allemaal, heb begrepen dat het een interessant onderwerp is en dat je zeker eerst met dat driewielertje moet leren rijden om dan voorzichtig naar andere formules over te stappen. Kom alle begin is moeilijk en ik ga het toch proberen... Oefening baart kunst nietwaar!!
        Groetjes,
        Mieke

        Comment


        • #34
          Re: Focus stacking

          Oorspronkelijk geplaatst door mvanhiel Bekijk bericht
          Bedankt allemaal, heb begrepen dat het een interessant onderwerp is en dat je zeker eerst met dat driewielertje moet leren rijden om dan voorzichtig naar andere formules over te stappen. Kom alle begin is moeilijk en ik ga het toch proberen... Oefening baart kunst nietwaar!!
          Groetjes,
          Mieke
          Zeker waar. Laat je vooral niet ontmoedigen door al dat bovenstaande Mieke ! Als je voldoende geduld hebt lukt het wel.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #35
            Re: Focus stacking

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Als "voorbeeld" één foto op 1:1 (sensorbreedte is 22,2 mm) op f32, als test voor de ontzenuwing van de eeuwige "diffractie limiet" mythe .. wil iemand mij zeggen wat daar nog kan aan verbeterd worden middels stacking? ik dacht .. (zo goed als) niets.
            OK, je hebt veel scherptediepte, mede dankzij de kleine sensor die je gebruikt, maar vind je dat voorbeeld goed qua beeldkwaliteit?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Idd .. "l'art pour l'art" een doel op zich, geen gereedschap. Dat was ook de onderliggende idee voor mijn commentaar.
            Ik begrijp dat dit opgaat in jouw geval - droge registratie zonder enige esthetiek.
            Er zijn echter andere motieven om een grote opening te gebruiken: (gebrek aan) licht en je achtergrond. Kwaliteit van bokeh gaat zwaar achteruit wanneer je het diafragma ferm gaat toeknijpen.

            Onderstaande foto is gemaakt aan de hand van 10 opnames aan f/4. 3 opnames van f/8 is echt minder mooi - I tried. En f/16 of f/20 en beyond? Daar begin ik zelfs niet aan: lelijke achtergronden.


            Meteen ook bewijs dat het wél kan in de vrije natuur.
            Tussen 5 en 7 uur 's ochtends is er op een goeie lentedag géén wind. Dat kun je gerust zelf eens nagaan. Zelfs mét wind lukt het - onderstaande foto is een combinatie van een 6-tal beelden op een winderige ochtend (stacking artefacts vallen ook best mee)...


            Mieke: zoals gezegd, laat je niet ontmoedigen. Begin bescheiden; met closeups en een beperkt aantal beelden. Het wordt uiteraard moeilijker naarmate je meer hooi op de vork neemt
            Last edited by ThierryM; 12 april 2013, 08:57.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #36
              Re: Focus stacking

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              OK, je hebt veel scherptediepte, mede dankzij de kleine sensor die je gebruikt, maar vind je dat voorbeeld goed qua beeldkwaliteit?
              Bedoel je een APS-C als kleine sensor?

              Comment


              • #37
                Re: Focus stacking

                Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                @ regulus

                Technisch niet, maar wel proefondervindelijk.

                ...
                Uit wat je als raad gaf was ik daar al bang voor .... veel klok, geen klepel .. helaas ...

                Comment


                • #38
                  Re: Focus stacking

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Bedoel je een APS-C als kleine sensor?
                  Ah, ik veronderstelde dat je een bridgetoestel gebruikt had voor die opname - gezien de beeldkwaliteit. Niet opgelet dat het formaat ernaast stond
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Focus stacking

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Onderstaande foto is gemaakt aan de hand van 10 opnames aan f/4. 3 opnames van f/8 is echt minder mooi - I tried. En f/16 of f/20 en beyond? Daar begin ik zelfs niet aan: lelijke achtergronden.

                    ..
                    Dit is waar ik dus de pest aan heb in forums ... geen hond heeft hier gezegd dat men met toegeknepen diafragma aan stacking moest doen ... mijn f32 foto was enkel bedoeld om het eeuwigdurend gezeur van "diffractie" scherper te stellen en te bewijzen dat men niet steeds naar stacking hoeft te grijpen

                    Comment


                    • #40
                      Re: Focus stacking

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Ah, ik veronderstelde dat je een bridgetoestel gebruikt had voor die opname - gezien de beeldkwaliteit. Niet opgelet dat het formaat ernaast stond
                      ach ja, discussies hangen hier aaneen met "veronderstellingen" .... helaas heb ik nog nooit betere opnamen gezien van dit soort onderwerpen, misschien moet ik mij wel een "installatie van 5 of 10K € aanschaffen

                      Comment


                      • #41
                        Re: Focus stacking

                        Als jij met die kwaliteit tevreden bent is er natuurlijk geen probleem. Alleen gaat het hier over stacken - jij geeft aan daar geen nood aan te hebben. De resultaten van extrazone vind ik kwalitatief stukken beter, ook de extreme vergrotingen die hij hier op het forum al liet zien.

                        Als jij nog nooit betere foto's hebt gezien van vetplantjes betekent dat ofwel dat er zich niemand anders mee bezig houdt, ofwel dat je niet echt naar een ander's foto's kijkt. Ik vermoed dat laatste...

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Dit is waar ik dus de pest aan heb in forums ... geen hond heeft hier gezegd dat men met toegeknepen diafragma aan stacking moest doen ... mijn f32 foto was enkel bedoeld om het eeuwigdurend gezeur van "diffractie" scherper te stellen en te bewijzen dat men niet steeds naar stacking hoeft te grijpen
                        Jij verwees wél naar stacking als "l'art pour l'art", om vervolgens te stellen dat het met een toegeknepen diafragma ook wel lukt. Check even je eigen posts. Is natuurlijk frustrerend als dan iemand komt aantonen dat het niet alleen "l'art pour l'art" hoeft te zijn. Als je dat al niet kan toegeven...
                        Last edited by ThierryM; 13 april 2013, 10:16.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Focus stacking

                          Bedankt voor deze Luc !
                          QUOTE=luc.merckx;3836837]Ondertussen heb ik een vergelijking gevonden waaruit dan weer blijkt dat focus stacking beter zou zijn dan macroslede stacking :

                          Dus ik ga mijn werkwijze eens proberen te veranderen.
                          Mvg
                          Luc[/QUOTE]

                          Comment


                          • #43
                            Re: Focus stacking

                            't Is inderdaad mooi scherp , hoe je dat doet weet ik niet ( verkleining?) , maar afdrukken ( 50 x 75 cm ) zijn gewoon onscherp vanaf F22 . F 16 is werkelijk de grens , zelfs bij FF !
                            Grtn Thierry
                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Idd .. "l'art pour l'art" een doel op zich, geen gereedschap. Dat was ook de onderliggende idee voor mijn commentaar.

                            Als "voorbeeld" één foto op 1:1 (sensorbreedte is 22,2 mm) op f32, als test voor de ontzenuwing van de eeuwige "diffractie limiet" mythe .. wil iemand mij zeggen wat daar nog kan aan verbeterd worden middels stacking? ik dacht .. (zo goed als) niets

                            Comment

                            Working...
                            X