Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van 240 naar 300 dpi !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Van 240 naar 300 dpi !

    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    Op dpiphoto wordt dat allemaal piekfijn uitgelegd.

    grts
    Bedoel je dit?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Van 240 naar 300 dpi !

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      inded

      grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #18
        Re: Van 240 naar 300 dpi !

        en om het voorgaande wat beter te laten verteren hierbij een eenvoudig voorbeeldje:

        Stel dat je een digitale foto in Photo-Shop vierkant bijgesneden hebt (het aantal pixels laat ik even buiten beschouwing, omdat dat hier van geen belang is).
        Die foto wordt nu in een "duur" luxe-tijdschrift afgedrukt aan 300Dpi en is daardoor bvb 100mm x 100mm groot (op het papier gemeten).
        wel, diezelfde foto, aan bvb. 150 Dpi afgedrukt in een "gewoon"weekblad zal dubbel zo groot op het papier staan (dus daar zal hij 200 x200mm groot zijn)

        Comment


        • #19
          Re: Van 240 naar 300 dpi !

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          en om het voorgaande wat beter te laten verteren hierbij een eenvoudig voorbeeldje:

          Stel dat je een digitale foto in Photo-Shop vierkant bijgesneden hebt (het aantal pixels laat ik even buiten beschouwing, omdat dat hier van geen belang is).
          Die foto wordt nu in een "duur" luxe-tijdschrift afgedrukt aan 300Dpi en is daardoor bvb 100mm x 100mm groot (op het papier gemeten).
          wel, diezelfde foto, aan bvb. 150 Dpi afgedrukt in een "gewoon"weekblad zal dubbel zo groot op het papier staan (dus daar zal hij 200 x200mm groot zijn)
          Wat niet wegneemt dat je foto onveranderlijk 1180 x 1180 pixels groot is en blijft ... dat is de essentie van het verhaal (en 't is overigens PPI ad nauseam ...)

          Comment


          • #20
            Re: Van 240 naar 300 dpi !

            Natuurlijk blijft het aantal pixels identiek. heb ik iets anders beweerd dan?
            ik wil gewoon de zaken eenvoudig houden voor de minder ingewijden onder ons.
            En dat het du ppi of dpi is...so what.
            Als ts het begrijpt is mijn doel bereikt.

            Comment


            • #21
              Re: Van 240 naar 300 dpi !

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              en om het voorgaande wat beter te laten verteren hierbij een eenvoudig voorbeeldje:

              Stel dat je een digitale foto in Photo-Shop vierkant bijgesneden hebt (het aantal pixels laat ik even buiten beschouwing, omdat dat hier van geen belang is).
              Die foto wordt nu in een "duur" luxe-tijdschrift afgedrukt aan 300Dpi en is daardoor bvb 100mm x 100mm groot (op het papier gemeten).
              wel, diezelfde foto, aan bvb. 150 Dpi afgedrukt in een "gewoon"weekblad zal dubbel zo groot op het papier staan (dus daar zal hij 200 x200mm groot zijn)
              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Wat niet wegneemt dat je foto onveranderlijk 1180 x 1180 pixels groot is en blijft ... dat is de essentie van het verhaal (en 't is overigens PPI ad nauseam ...)
              Dit maakt het natuurlijk allemaal nog verwarrender en is een slecht voorbeeld. Een opmaker/ontwerper van een blad zal een ruimte creeëren voor de foto door een illustratiekader te plaatsen. En hij bepaalt aan de hand van het ontwerp of layout hoe groot dit kader is. Hier wordt de foto ingeplaats ongeacht het aantal pixels.

              Het dpi is volgens mij ontstaan toen er nog analoog materiaal gescanned werd voor het drukproces. Negatieven, dia's of fotoafdrukken.
              Scannen deed je door het uiteindelijke formaat in te geven en de gewenste resolutie (dpi) in te stellen. Ideale rekenmethode was (als ik het mij goed herinner) voor iedere pixel twee rasterpunten.
              Last edited by olivetti; 27 februari 2013, 23:03.
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #22
                Re: Van 240 naar 300 dpi !

                niet dat ik weet .. DPI is verschenen toen de eerste deskjets/scanjets op de markt verschenen. maar je draait, zoals zovelen, oorzaak en gevolg om ... (2 rasterpunten per pixel = Fourier?)
                Zoals hie reeds gezegd, de drukkerswereld gebruikt geen PPI maar LPI = lijnparen per duim .. en je kan geen "foto plaatsen ongeacht het aantal pixels in een layout kader" dat is onzin, dat zou betekenen dat je een foto van bvb 50x50 pixels kan afdrukken op om het even welke grootte ... de relatie aantal "beschikbare pixels/PPI voor afdruk/grootte op papier" is ligt eenduidig vast en is omkeerbaar.

                Comment


                • #23
                  Re: Van 240 naar 300 dpi !

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  niet dat ik weet .. DPI is verschenen toen de eerste deskjets/scanjets op de markt verschenen. maar je draait, zoals zovelen, oorzaak en gevolg om ... (2 rasterpunten per pixel = Fourier?)
                  Zoals hie reeds gezegd, de drukkerswereld gebruikt geen PPI maar LPI = lijnparen per duim .. en je kan geen "foto plaatsen ongeacht het aantal pixels in een layout kader" dat is onzin, dat zou betekenen dat je een foto van bvb 50x50 pixels kan afdrukken op om het even welke grootte ... de relatie aantal "beschikbare pixels/PPI voor afdruk/grootte op papier" is ligt eenduidig vast en is omkeerbaar.
                  Ik weet als de beste dat de grafische wereld werkt met lijnen per inch. Als je weet welke lpi de drukker gaat gebruiken kun je gaan vaststellen/berekenen of jouw foto goed genoeg is.

                  Wat ik bedoel te zeggen met het illustratiekader is dat een ontwerper aan zijn ontwerp denkt en pas in de tweede plaats of de foto goed genoeg is. Het is mij ook absoluut duidelijk dat je een foto van 800x600 pixels niet beeldvullend in een brochure kunt plaatsen die een formaat heeft van A4 en dan verwachten dat je een goede kwaliteit gereproduceerd krijgt. De ontwerper zou aan de leverancier van de foto kunnen vragen om een hogere kwaliteit.

                  Het gekozen voorbeeld "dréten" is m.i. slecht gekozen. Het kan wel kloppen maar zo werkt het in de praktijk niet.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: Van 240 naar 300 dpi !

                    Als grafisch vormgever kijk ik toch eerst de grootte van de aangeleverde beelden na, alvorens ze in mijn ontwerp te plaatsen. Immers, wat voor zin heeft het om een beeld paginavullend te willen plaatsen indien het (omgerekend naar 300 ppi) slechts 10 cm groot is en niet groter kan worden geleverd?
                    www.guydewestelinckfotografie.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Van 240 naar 300 dpi !

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      ...
                      Het gekozen voorbeeld "dréten" is m.i. slecht gekozen. Het kan wel kloppen maar zo werkt het in de praktijk niet.
                      OK, ik volg wat je bedoelt ... bovenstaande quote was idd mijn punt.
                      Het heeft geen zin om ingewikkelde voorbeelden aan te halen omdat de basisrekenkunde voor dit probleem kinderlijk eenvoudig is en gewoon in de twee richtingen hanteerbaar is.
                      nl "beschikbare pixels=>vooropgestelde afdruk PPI=>afgedrukte grootte op papier in inch"
                      en "gevraagde afdrukgrootte op papier in inch=>vooropgestelde afdruk PPI=>benodigd aantal pixels"
                      simperler kan het niet ... ... misschien moeten we, voor een nog eenvoudiger begrip, ook maar de maat "PPcm" lanceren! LOL!
                      het demonstreert tevens dat een gevraagde aanlevering in xPPI onzin is zowel als beeld@PPI, aka komt van iemand die zijne stiel niet kent.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Van 240 naar 300 dpi !

                        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                        Als grafisch vormgever kijk ik toch eerst de grootte van de aangeleverde beelden na, alvorens ze in mijn ontwerp te plaatsen. Immers, wat voor zin heeft het om een beeld paginavullend te willen plaatsen indien het (omgerekend naar 300 ppi) slechts 10 cm groot is en niet groter kan worden geleverd?
                        Ja, het lijkt mij logisch dat je dat eerst nakijkt om vast te stellen welke speelruimte je hebt als je al tekst en beeld hebt. Vaak maak je toch ook eerst het ontwerp en volgt defintieve tekst en beeld later..

                        Tenminste zo werkte ik..
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment

                        Working...
                        X